MEDIA & MARKETING

Damian, CubeInnovation: 80% din companiile din Romania nu investesc in inovatie

24 decembrie 2008, ora 00:01, autor(i): Catalina Stanciu 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Damian a contribuit la lansarea unor unor produse precum Gaviscon, Airwick, Cillit, Vanish sau Kent
Damian a contribuit la lansarea unor unor produse precum Gaviscon, Airwick, Cillit, Vanish sau Kent
Melania Damian, care a lansat in noiembrie compania de consultanta in inovatie CubeInnovation, explica pentru DailyBusiness.ro de ce a ales sa faca acest pas neobisnuit in perioada de criza si puncteaza factorii care sunt necesari in Romania la capitolul "investitie in nou".
Damian are peste 13 ani de experienta comerciala in marketing, in companii precum Reckitt Benckiser, cu vanzari de 5 mld. euro anual. A lucrat la dezvoltarea de produse in ramuri ca ingrijirea personala, industria farmaceutica, publicistica.

DailyBusiness: Pe ce v-ati bazat atunci cand ati decis sa lansati o noua companie in conditiile economice actuale?
MelaniaDamian: Atat pe experienta mea in acest domeniu, cat si pe necesitatea care exista in Romania in aceasta arie. Sunt studii care arata ca 80% din companiile romanesti nu investesc in inovatie, iar in conditiile economice actuale, consider ca multe isi vor schimba strategia in aceasta privinta, urmand sa aloce mai mai multe resurse cercetarii si dezvoltarii de produse si servicii. Totodata, prin Tratatul de la Lisabona s-a decis ca media de investitie in cercetare, pe care trebuie s-o asigure statele membre UE, este de 3% din PIB. Romania va trebui sa indeplineasca aceasta clauza pana in 2012.

DB: Ce exemple puteti da referitor la rezultatele studiilor amintite?
MD: Studiile realizate de catre Institutul National de Statistica (INS) releva faptul ca Romania este pe locul 53 mondial in ceea ce priveste investitiile pe care le fac companiile in inovatie, si aici ma refer la descoperirea sau inventarea unor practici sau produse care sa creasca veniturile si eficienta companiei. Cel mai ingrijorator este ca previziunile sunt destul de pesimiste, in sensul ca o sa ne pastram acelasi loc pana in 2012.



DB: De ce credeti ca Romania ocupa un loc atat de jos in clasament?
MD: Este o chestiune de mentalitate, nu exista o cultura in acest sens, dar in acelasi timp exista o retinere si o frica atunci cand vine vorba de noutati. De exemplu, cum spuneam, 80% din companiile prezente in Romania nu investesc in lansarea unor tehnici si produse noi, 4% investesc in inovatia strategica si recunosc acest obiect ca fiind un pilon de dezvoltare sociala. 8% sunt investitori ocazionali, care fac inovatie, dar tactic - ca reactie a unor evenimente de pe piata - deci de obicei in perioada de criza, scade cota de piata, competitia vine cu ceva nou sau vor sa-si creasca profitabilitatea.


SUA si Japonia sunt lidere la acest capitol, intotdeauna au avut peste 3% din PIB investitii in inovatie 

DB: Cum s-ar putea schimba aceasta mentalitate?
MD: Pentru a avea parte de o evolutie in aceasta directie, trebuie sa existe manageri care sa recunoasca importanta investitiilor si sa creeze conditiile necesare. Inclusiv statul trebuie sa investeasca mai multe fonduri in institutele de cercetare, in programele din cadrul universitatilor. Am fost surprinsa sa constat ca tinerii care studiaza nu au parte de programe de cercetare si cele putine existente sunt in mare parte sustinute de investitori din companiile multinationale.

DB: Puteti da exemple de tari care stau mai bine la capitolul inovatie?
MD: Daca ne uitam la tarile din Europa de Est, Rusia investeste cel mai mult, aproape 1% din produsul intern brut (PIB), iar la polul opus se afla Polonia, cu 0,09%. Romania este exact la mijloc in acest clasament, investeste 0,46%. Dar, daca ne gandim la tarile nordice, Suedia investeste 3,85% din PIB in inovatie.

DB: Ce companii din Romania ati da ca exemple pentru investitiile mari in produse si servicii noi?
MD: Primele care imi vin in minte sunt Dacia si Farmec. Sunt doua companii vechi pe piata romaneasca, vin frecvent cu noutati pentru client, isi comercializeaza produsele pe pietele din afara, si-au schimbat de-a lungul timpului imaginea si gama de produse pentru a veni in intampinarea necesitatilor pietei si evolutiei acesteia. Se pare ca sunt doua companii care au inteles ca daca nu se afla in continua miscare pierd, atat bani cat si capital de imagine.

DB: Cat de mult conteaza noutatea pentru o companie?
MD: Foarte mult. Ca sa dau un exemplu concret, trebuie vazut ce s-a intamplat in cazul companiei Apple. In momentul lansarii iPod-ului, se afla intr-o situatie delicata, avea probleme financiare, iar daca nu ar fi lansat acel produs, in doi ani dadea faliment. Aici conteaza mentalitatea managerilor, dupa cum am spus mai devreme. Cand s-a intors Steve Jobs in companie, a luat o decizie dificila: a crezut in produsul sau si a investit mult in el. Daca dadea gres pe piata, in contactul cu consumatorul, Apple nu ar mai fi existat azi.

DB: Exista o tipologie a companiilor care investesc mai mult sau mai putin?
MD: In multe tari, companiile mici sunt recunoscute ca avand un potential creativ mai mare si ca avand o inclinatie mai pronuntata in aceasta directie, dar nu au mereu posibilitatea de a-si materializa pe scara mare proiectele, nu dispun de bugete mari de investitie, ca ideea lor sa prinda putere si sa ajunga la mase.


Situatia este paradoxala in Romania: companiile mari recunosc mai repede importanta "noului" pentru profitabilitatea business-ului 

DB: Considerati ca in momentul de fata este nevoie de inovatie in Romania?
MD: Da. Acum, da. Companiile taie din bugete, isi schimba procesele interne si numarul de angajati, isi aloca resursele astfel incat sa supravietuiasca pe piata. Managerii incep sa isi dea seama ca nu numai reducerea cheltuielor este solutia mentinerii pe piata, ci si expunerea externa, iar de cele mai multe ori acest lucru se face tocmai prin lansarea de produse si servicii noi, sau prin eficientizarea unor procese interne.

DB: Cum arata structura serviciilor pe care le ofera o agentie de consultanta in inovatie?
MD: In principiu, este vorba de o perioada de 3 luni, in care se lucreaza cot la cot cu managerii din compania-client, cu scopul de a gasi solutii la problemele existente si cat mai multe variante de proiecte. Pe scurt: in prima faza se analizeaza sau se descopera necesitatile companiei respective si ale clientilor sai, ce a facut concurenta, ce se doreste de la noul proiect, produs sau serviciu, si se gasesc metode de a face toate acestea posibile.

DB: Care este portretul-robot al unui specialist in domeniu?
MD: Nu as putea face un portret robot, dar cred ca in primul rand conteaza ca acesta sa aiba o minte deschisa spre viitor, spre anticiparea nevoilor oamenilor, spre modul in care va evolua societatea, si trebuie totodata sa aiba o perspectiva realista a validitatii pe care ar avea-o in piata proiectele propuse si realizate de el.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Articole similare
KeyJobs - Job-uri premium
Marti, 07 Iulie 2020, 04:31
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter