MEDIA & MARKETING

De ce este gresit sa investesti din mila? Vezi ce spune un specialist in CSR

15 februarie 2010, ora 00:01, autor(i): Andra Gheorghe 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
braun-mediu.jpg
Romanii au ramas cu aceeasi problema inca de la momentul in care au descoperit CSR-ul (corporate social responsability): il confunda cu filantropia si cu actele de caritate, spune Robert Braun, seful uneia dintre cele mai mari retele regionale de consultanta CSR, Braun&Partners. Mesajul lui catre companii: "investiti in CSR doar daca va ajuta in termeni de business".
Braun & Partners Network este unul dintre cele mai importante grupuri de consultanta in strategie de CSR si marketing din Europa Centrala. Grupul ofera servicii strategice de comunicare de marketing de clientilor locali si multinationali din Europa Centrala. Braun & Partners a intrat pe piata locala de CSR in februarie 2009.

La inceputul acestei luni, compania a preluat 49% din agentia de consultanta de brand Brandivia, fondata de Cosmin Alexandru, pe care a relansat-o ca B&P Brandivia.


DB: De ce ati ales sa va afiliati cu Brandivia, si nu cu alta agentie de branding?
RB: Pentru ca am considerat ca sunt cei mai buni. Sa te asociezi cu parteneri de afaceri din strainatate este destul de dificil, am mai facut-o si in alte tari. Avem cateva experiente, unele bune, altele mai putin bune. Cel mai important lucru este increderea reciproca si un sistem de valori similar. Cand am inceput sa vorbim cu Cosmin Alexandru si am aflat ca impartim aceleasi valori, am facut-o. Nu ne stim de foarte mult timp, ne-am intalnit prima data in mai anul trecut. A fost un deal destul de rapid.



DB: Ati facut un schimb de actiuni care nu a presupus o tranzactie financiara. De ce?
RB: Am investit know-how, nu a avut loc un schimb financiar, dar am investit cel mai important bun de care dispunem: brandul Braun & Partners, care va fi manageriat de Cosmin Alexandru.

DB: In prezent, Cosmin Alexandru a primit 51% din actiunile B&P Brandivia. Va ramane cu acelesi actiuni si dupa 6 luni, cand veti fuziona cele 2 companii?
RB: Cand companiile vor fuziona, se va schimba si ponderea in actionariat. Deocamdata am format compania B&P Brandivia, unde B&P este actionar minoritar. Peste 6 luni Braun & Partners Romania va fuziona cu B&P Brandivia si vom reimparti actiunile. Nu ne-am gandit nicodata la acest aspect, cine controleaza compania, cine are mai multe actiuni. Este un business, este adevarat, dar nu l-am facut pentru ca unul dintre noi sa-l controleze pe celalalt.

DB: Care este, atunci, scopul parteneriatului?
RB: Sa facem un business bun impreuna, oricare ar fi partile de actiuni care ne revin. Suntem o companie ciudata din acest punct de vedere. Fiecare proprietar are un control vital in business. Asta se intampla si la nivel de grup. Braun&Partners are 3 actionari. Eu controlez 75% din actiuni, partenerii minoritari au o putere esentiala in orice decizie, chiar daca au doar 10%, respectiv 15% din actiuni, fiecare. Acest lucru este valabil si pentru Romania. Oricare ar fi ponderea actionariatului intre noi, eu si Cosmin trebuie sa fim uniti.

DB: Ce venituri asteptati de la B&P Brandivia in 2010?
RB: E destul de devreme sa ma pronunt. Ne propunem, bineinteles sa extindem echipa, in prezent sunt 4 in total, si sa atragem contracte noi. In prezent ne-am propus sa atragem venituri de ordinul catorva sute de mii euro in 2010. Discutam si cu posibili clienti despre nevoile, bugetele si strategiile pe care le au. Inca suntem in asteptare.

Am venit in Romania pentru ca vrem sa impunem un business pe termen lung. Obiectivele pe care ni le-am propus aici sunt similare celor din alte piete, unde ne numaram in top 3 cele mai importante companii care ofera servicii de comunicare strategica, respectiv branding si CSR. Acelasi lucru vreau sa il obtinem si in Romania. Cat mai curand posibil vreau sa ne numaram si in Romania in top 5 cele mai importante companii de nisa.

DB: In top 5 din ce punct de vedere, al veniturilor, al clientilor?
RB: Al recunoasterii brandului. Mi-e greu sa dau o definitie, toata lumea face topuri, din punct de vedere al businessului, al portofoliului de servicii si clienti. In ceea ce ne priveste, urmarim o pozitie cat mai sus intr-un clasament al brand awerness-ului. Hai sa facem un experiment. Imi propun ca peste 2 ani, daca va va intreaba cineva care sunt primele 3 cele mai cunoscute agentii de comunicare din Romania, printre numele pe care le veti inainta vreau sa se numere si B&P Brandivia.

DB: Braun&Partners a raportat in 2009 venituri pe grup de 3 milioane euro. Ce procent din busines a fost generat de divizia din Romania?
RB: Foarte putin.

DB: Cat?
RB: Un procent? (razand). Nu, e prea devreme pentru cifre. Am pornit Braun & Partners Romania pe la finalul lui februarie 2009, nu suntem aici nici macar de 1 an. Am inceput cu servicii de CSR, intr-o perioada econimica dificila. Veniturile noastre au fost mai putin de 50.000 euro, o suma care pe mine ma multumeste. Pentru primul an nu ne-am propus venituri imense, ci sa ne consolidam pozitia pe piata. Suntem singura agentie de pe piata dedicata consultentei in CSR. Avem proiecte importante in curs de defasurare, clienti importanti, facem ceea ce am facut si pe alte piete. Ne-am lansat instrumentul de cercetare, Good CSR, ne-a ajutat sa vindem rapoarte de benchmark, deci am introdus pe piata locala instrumente si servicii care nu existau inainte. In tot ceea ce facem incercam sa ne impunem propriile standarde si sa educam piata. Importam tool-uri care deja exista in tarile vestice, dar le adaptam la specificul local. Asta facem si in Polonia, in Ungaria si asta facem si in Romania. Vom aduce si alte servicii, deocamdata am facut-o doar cu CSR-ul. Vom face la fel pe partea de branding si managementul reputatiei.

DB: Cati clienti ati atras in aceste cateva luni de cand ati intrat pe piata din Romania?
RB: In jur de 12.

DB: V-ati propus un numar anume de clienti pe care vreti sa ii includeti in portofoliu anul acesta?
RB: Numarul nu este relevant. Suntem o companie care ofera servicii. Daca avem un singur client de succes si il vom servi suficient de bine, pe un proiect mare, suntem fericiti. Nu lucram in vanzari - nu trebuie sa ne gandim la "cate masini vindem".

DB: De acord, insa clientii vin cu bugete, din care va primiti si dvs. comisioanele.
RB: Da. Evident. Suntem un business si avem si un target de venituri. Avem si o serie de proiecte pe care vrem sa le lansam. Vom lansa un studiu de brand community, realizat in colaborare cu GfK, in martie.

DB: Ce fel de colaborare veti dezvolta cu GfK? (Cosmin Alexandru este unul dintre fondatorii firmei de cercetare) E vorba de un parteneriat sau pur si simplu veti apela la serviciile GfK contra cost?
RB: Vom apela la serviciile lor contra cost, nu are nicio legatura cu Cosmin. Tot cu GfK lucram si in alte tari, in Polonia, Ungaria. Avem nevoie de o companie de cercetare si GfK asta face, nu are nimic de-a face cu implicarea anterioara a lui Cosmin in GfK.

DB: Cum s-a descurcat CSR-ul in Romania anul trecut, in conditiile in care clientii au strans cat de mult au putut cureaua cu cheltuielile de marketing?
RB: Destul de bine. Piata de CSR, in general, a trecut de-a lungul timpului si prin perioade bune, si prin unele rele. Cand vorbesc de perioadele rele, ma refer, bineinteles, la reducerea bugetelor.

DB: Cu cat au scazut bugetele de CSR alocate anul trecut?
RB: E destul de greu de estimat.

DB: Unele voci din piata sustin ca au scazut cu pana la 50% fata de 2009.
RB: Cei care spun asta au un avantaj: stiu cat au valorat bugetele pentru CSR in 2009. Eu nu stiu. Situatia este un pic confuza. Bugete pentru CSR, bugete pentru filantropie, sponsorizari, toate sunt puse in aceeasi oala. In Romania inca se confunda mult lucrurile. Si ne vom mai confrunta o perioada cu problema asta. Trebuie sa depasim tranzitia si aici, asa cum o facem, de altfel, pe toate pietele.

CSR-ul trebuie sa depaseasca stadiul de filantropie si sponsorizari, este un stadiu insuficient si nu le ajuta cu adevarat pe companiile care investesc, ele trebuie sa treaca la un management strategic al relatiei dintre partenerii de afaceri, fie ca e vorba de cea dintre manageri, furnizori, clienti sau angajati. Partea cea mai dificila anul trecut a fost ca si bugetele pe care le-am coordonat noi au scazut, asa cum au scazut toate cele alocate serviciilor de marketing si comunicare. Partea buna a fost ca s-a cheltuit mult mai chibzuit si constient. Companiile cheltuiesc acum mai strategic, gandind mai mult catre valoarea investitiei: este una buna sau nu. Acum macar se intreaba: "de ce sponsorizez asta?", "De ce donez o anumita suma unui anume orfelinat?", exista un return of investment.

DB: Anul acesta vor fi mai putine acte de caritate?
RB: Nu neaparat mai putine, dar cei care vor initia aceste acte de caritate vor avea asteptari in ceea ce priveste rezultatele investitiilor. Poate vor investi aceiasi bani ca si pana acum, dar vor implica in toate activitatile de filantropie actiuni voluntare chiar din cadrul companiilor proprii, vor dori sa primeasca ceva inapoi, fie ca este vorba de bani, de emotii, valoare adaugata la brand prin comunicarea activitatilor. Vor gandi mult mai in profunzime fiecare investitie in caritate. Iar mesajul nostru catre toate companiile dispuse sa investeasca in caritate este sa o faca doar daca ii ajuta in termeni de business.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Duminica, 18 Aprilie 2021, 05:34
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter