- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Exista o criza si pentru revistele de companie: bugete mai mici, pagini mai putine

03 Jul, 00:03 • gecad.epayment
Companiile autohtone care editeaza reviste corporate (pentru clienti si angajati, distribuite gratuit - n.r.) nu au renuntat la a investi in astfel de publicatii, considerate de specialisti instrumente eficiente si ieftine de comunicare, dar au solicitat reducerea bugetelor cu pana la o treime, ceea ce s-a tradus in publicatii cu mai putine pagini si cu o frecventa mai redusa, au declarat pentru DailyBusiness.ro publisherii de specialitate.
Exista o criza si pentru revistele de companie: bugete mai mici, pagini mai putine

Numarul revistelor corporate de pe piata autohtona nu este cunoscut exact, intrucat nu exista o auditare a acestora. Unele voci vorbesc de 25 de astfel de reviste, altele de 40.

Tocmai de aceea este greu de facut si o estimare a valorii acestui segment. „Daca fortam o estimare cred ca aceasta se ridica la 1,5-2 milioane de euro pe an”, a declarat Diana Capatina, creative director & managing partner la agentia de comunicare Re:ply, care realizeaza reviste corporate pentru clienti ca Petrom, Sensiblu, Raiffeisen sau GDF Suez Energy Romania.

Diana Capatina spune ca investitiile pe care le fac companiile in acest gen de publicatii sunt printre ultimele la care renunta. „Regandesc strategia de aparitie, renegociaza preturile, dar nu renunta usor la ele”, a precizat Diana Capatina.

Adaptarea la contextul de criza nu inseamna insa neaparat si reducerea tirajului. „Efectele crizei sunt resimtite de fiecare tip de business. Si pe acest tip de nisa s-au inregistrat modificari, in ceea ce priveste frecventa aparitiilor si o reducere, nu foarte mare, a numarului de pagini. Cu toate acestea, tirajul a ramas un aspect important pentru atingerea obiectivelor de comunicare”, a declarat Beatrice Balan, director general Media 10, publisherul „Calator Euroline”, „Insight TAROM” sau „Be Blue Air”.

Niciunul dintre clientii Re:ply nu a sistat aparitia revistei corporate pe care o edita, dar au existat cazuri in care au injumatatit numarul de aparitii sau au solicitat preturi mai mici, a precizat Diana Capatina. Astfel, revista interna Staff Only, realizata pentru Raiffeisen, si-a redus numarul de aparitii de la 10 la 6 pe an.

„Reducerea bugetului si a frecventei sunt cele mai intalnite masuri. Dupa o perioada de panica, in care companiile au solicitat reduceri mari de buget, de un sfert sau chiar de o treime, in ultima vreme vad ca au renuntat si au revenit”, a precizat Diana Capatina.

Investitia pentru publicarea unei reviste corporate variaza de la cateva zeci de mii la cateva sute de mii de euro, in functie de tiraj, frecventa, numar de pagini sau echipa care o realizeaza. „Cred ca cel mai ieftin customer magazine pe care l-am facut noi a costat, creatie si productie, cam 40.000 de euro pe an, iar cel mai scump, aproximativ 250.000 de euro pe an”, a calculat Diana Capatina.

Pe de alta parte insa, au existat si clienti pentru care au fost lansate titluri noi in ultimele luni. Un exemplu in acest sens este Lider, revista pentru angajati editata de GDF Suez Energy Romania, care a fost lansata in februarie. Publicatia apare intr-un tiraj de peste 6.000 de exemplare, in 10 editii pe an.

Cost de 1-2 euro pentru a „tinti” 3-6 oameni

Specialistii din piata sustin ca unul dintre motivele pentru care companiile nu au renuntat la revistele corporate, in contextul nevoii reducerii costurilor, este tocmai eficacitatea acestui tip de comunicare si costurile reduse in comparatie cu alte mijloace de promovare.

Studiile arata ca aceia care primesc revista petrec cel putin 30-45 de minute rasfoind-o, iar costul per copie rareori depaseste 1-2 euro. De asemenea, o astfel de revista ajunge la 3 pana la 6 oameni. „In functie de tiraj si numar de exemplare, uneori o editie a revistei costa mai putin decat 4-5 machete in presa. In plus, daca revista vinde publicitate, isi poate recupera mare parte din bugetul investit”, a precizat Diana Capatina.

„Revistele corporate sunt un mijloc de promovare eficient, cu un buget nu foarte mare. Comunicarea este continua si vizeaza ceea ce in aceasta perioada e la mare cautare: fidelizarea clientului”, a declarat Beatrice Balan, a carei companie editeaza in principal reviste pentru clientii companiilor.

Diana Capatina explica repercusiunile pe care le poate avea sistarea unei publicatii de care publicul s-a atasat. „Una dintre caracteristicile revistelor este frecventa – ele apar cu o anumita regularitate, pe care piata o cunoaste. Asadar, daca isi inceteaza aparitia, consumatorul observa. Lucru care nu se intampla in cazul difuzarii unor spoturi la televizor, unei campanii de outdoor etc. Recomandarea mea este ca o companie sa nu intrerupa brusc acest canal de comunicare cu clientii sai, pentru ca in felul acesta transmite un mesaj negativ, alarmant. Poate schimba forma in care comunica, dar ar fi bine sa nu renunte definitiv.”

Managing partner-ul la agentia de comunicare Re:ply vine si cu solutia: o revista trimestriala in loc de una lunara, o revista cu mai putine pagini, un newsletter sau chiar lansarea unei publicatii online.

In prezent, pe segmentul publicatiilor de companie activeaza, pe langa Re:ply si Media 10, The RECP – care realizeaza si revista ON pentru Vodafone sau Unique pentru Unicredit -, Sanoma Hearst – publisherul revistei Mall Inclusive a companiei Anchor Grup, Edipresse si Burda Romania.

Sanoma Hearst nu a raspuns intrebarilor DailyBusiness.ro pana la data publicarii articolului, in timp ce Burda Romania a preferat sa nu faca publice informatiile solicitate.

Update Nici clientii grupului Edipresse nu au renuntat la revistele de companie pe care le editau. „Au existat situatii in care clientii au dorit sa reconsidere frecventa publicatiei lor, insa pana la urma au renuntat. Avem un singur client in portofoliu care a amanat aparitia revistei sale, fara sa renunte insa la proiect”, a declarat Carmen Ionescu, publisher divizia customer in cadrul Edipresse, care are in portofoliu, printre aletele, si revista lantului de farmacii HelpNet si a Baneasa Shopping City.

Aceasta a precizat ca, in contextul crizei economice, clientii urmaresc sa reduca toate cheltuielile, „implicit cele orientate catre realizarea revistelor interne si a revistelor pentru clienti”.

Cu toate acestea, segmentul publicatiilor pentru companii nu a avut de suferit in cazul Edipress, spun reprezentantii sai. „Pentru anul acesta previzionam o crestere a cifrei de afaceri a grupului nostru pe segmentul de custom publishing datorita castigarii in portofoliu a patru clienti noi, patru companii foarte mari de pe piata. Vom edita si tipari pentru acestia reviste interne, pentru angajati, reviste pentru clienti, dar si cataloage de produse”, a mai spus Carmen Ionescu.