MEDIA & MARKETING

Filantropii fotbalului: Ce castiga televiziunile cand pierd sute de mii de euro?

19 noiembrie 2013, ora 00:07, autor(i): DailyBusiness.ro   | 1 comentariu publicat
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
kick-it-707352-m.jpg
Transmiterea meciurilor de fotbal, candva un motiv de disputa intre televiziuni, a devenit o afacere nerentabila? Asa sustin reprezentantii posturilor "filantrope", care "de dragul romanilor" isi asuma pierderi de sute de mii de euro. Dar de ce ar investi o televiziune privata intr-un business care nu ii aduce profit?

"Fotbalul de la TV e scump si de calitate scazuta. E foarte scump pentru televiziuni", declara in urma cu doi ani specialistul in comunicare Adrian Vladut, pe blogul grupului media Starcom.

Aceast lucru pare sa fie perfect valabil si in prezent, dupa cum marturisesc chiar reprezentantii Romania TV, post care a transmis recent meciul Grecia ľ Romania.

"Un post de stiri a riscat o suma enorma de bani pentru a transmite un meci de fotbal pe care doreau sa il vada toti romanii, alte televiziuni refuzand asumarea acestui risc", scrieáun jurnalist Romania TV. á

Caracterul "filantropic" al postului este subliniat chiar de patronul Romania TV,áSebastian Ghita.

"Eu nu vreau sa aruncam acum o lumina proasta asupra TVR, faptul ca noi am reusit sa castigam drepturile de transmisie nu vreau sa fie un atac la TVR. Eu prefer sa felicit managerii de la Romania TV ca au reusit acest lucru si recunosc ca le-am promis ca o sa-i ajut si eu daca nu vor gasi bani de-ajuns din publicitate pentru acoperirea costurilor", a declarat Sebastian Ghita, in direct, la televiziunea sa, potrivit reportervirtual.ro.



Pierderi de 200.000 euro

Conform aceleeasi surse, postul Romania TV a inregistrat prin transmiterea meciului Grecia-Romania pierderi de 200.000 euro.

Pierderile rezulta din plata unor drepturi de difuzare in valoare de 250.000 de euro, in vreme ce incasarile din publicitate s-ar fi ridicat la doar 50.000 de euro.

Mai mult, desi a avut o audienta record pentru Romania TV, acest meci a fost vazut de mai putini romani in comparatie cu alte meciuri ale nationalei. Potrivit gsp.ro, aceasta partida s-a situat abia pe locul cinci in topul audientelor din acest sezon, fiind vizionata de 3,19 milioane de telespectatori.

Spre comparatie, partida Romania ľ Turcia a fost urmarita de peste 4 milioane de telespectatori, conform sursei citate.

Marketing politic

Lasand la o parte "filantropia" postului lui Sebastian Ghita, Catalin Tolotan, redactorul-sef al Gazetei Sporturilor, remarca pe blogul sau cum a fost imbracat politic meciul Grecia-Romania.

"Urat a inceput meciul la Romania TV! Cei 250.000 de euro in transmiterea partidei de la Atena s-au developat intr-un marketing politic de tot rasul. Idee excelenta, investitie scumpa, publicitate ieftina! In ora fierbinte dinainte de baraj s-au perindat la microfon, in ordine,áLiviu Dragnea,áValeriu Zgoneaási, sa traiti!,áVictor Ponta. Premierul a aparut precum Nicolae Ceausescu la vechile Revelioane, fix cu un sfert de ora inainte de fluierul de start", spune Tolontan.

"Ponta nu e prost, l-au vazut 5 milioane de oameni care se uita acum la televizor. O data pe an ai ocazia asta", sustine Tolontan ca i-a transmis, "instantaneu", un amic dintr-o regie de publicitate.

Contactat de DailyBusiness.ro pentru a raspunde la intrebarea de ce a transmis Romania TV un meci de fotbal in pierdere, Sebastian Ghita ne-a directionat "politicos" catre reprezentantii postului. Catalin Popa, directorul editorial al postului, nu a raspuns insa la telefon.

Dar pe langa postul Romania TV, numele lui Sebastian Ghita este legat si de firma Asesoft International. Iar aceastaáa castigat recent un contract de aproape 1,5 milioane euro cu Ministerul pentru Societatea Informationala, dupa cum scrie hotnews.ro.

Romania-Grecia, la Antena 1

Dezinteresul televiziunilor pentru meciuri de fotbal rezulta si din faptul ca doar un singur post a depus oferta pentru transmiterea meciurilor de acasa ale echipei nationale din preliminariile Campionatului Mondial.

Astfel, Antena 1 a transmis meciurile Romania-Andorra (11 septembrie 2012), Romania-Olanda (16 octombrie 2012), Romania-Ungaria (6 septembrie 2013), Romania-Turcia (10 septembrie 2013) si Romania-Estonia (15 octombrie 2013).

Drepturile TV includ si eventualul meci de baraj, mansa de pe teren propriu, al primei reprezentative, astfel ca meciul Romania-Grecia va fi difuzat in aceasta seara la Antena 1.

Reprezentantii postului nu au vrut sa comenteze pentru DailyBusiness.ro care sunt costurile si castigurile difuzarii unui astfel de meci.

Mircea Sai, directorul de achizitii de la Digi Sport, a explicat insa pentru Adevarul ce castiguri pot inregistra televiziunile din transmiterea unui meci al nationalei, chiar si unul de interes maxim:

"O partida precum Grecia ľ Romania poate genera venituri de maximum 130.000 de euro din publicitate, daca e data de Pro TV. Suma va scadea la vreo 70.000 ľ 80.000 de euro, daca meciul e transmis de Antena 1. De aceea, noi am renuntat la ideea achizitionarii drepturilor, cand am vazut ca ar trebui sa platim 250.000 de euro".

Avand in vedere ca trustul Intact a achizitionat drepturile de difuzare a meciului Romania-Grecia la pachet cu alte meciuri, este posibil sa fi dat mai putin de 250.000 de euro pentru o partida.

Este insa greu de crezut ca a platit mai putin de 70.000 de euro, pentru a-si acoperi totusi investitia.

In 2007,áFederatia Romana de Fotbal (FRF) a acordat postului Antena 1 drepturile de televizare ale meciurilor echipei nationale de fotbal seniori pentru urmatorii doi ani, cu exceptia celor de la Euro 2008, pentru suma deá2,6 milioane de euro.

In acest context, un reprezentant al Pro TV declara ca orice oferta mai mare de 1,5 milioane de euro pentru cele 4 sau 6ámeciuri ale nationalei inseamna pierdere.
á

TVR miza pe incasari de 110.000 euro

Inainte ca Romania TV sa cumpere drepturile de difuzare a meciului Grecia-Romania, conducerea executiva aáTVR, reprezentata de Claudiu Saftoiu,áa propus spre avizareáConsiliului de Administratieá(CA) achizitionarea acestor drepturi, pentru o suma esalonata de 270.000 de euro, scrieáMediafax.

Saftoiu preciza ca TVR si-ar fi putut permite acest efort financiar, in conditiile in care banii rezultati din vanzarea spatiului de publicitate din timpul meciului ar fi fost de 110.000 de euro.

Televiziunea publica nu a mai cumparat insa drepturile de difuzare dupa ce Ada Mesesan, membru in Consiliul de Administratie (CA) al Societatii Romane de Televiziune (SRTv), l-a acuzat peáClaudiu Saftoiu, presedintele-director general (PDG) al Televiziunii Romane, ca vrea sa le cumpere fara sa respecte procedurile legale din TVR.

"TVR nu este interesata sa-si indeplineasca functia publica de a oferi telespectatorilor un meci de miza, ci este interesata sa toace o suma uriasa, respectiv 270.000 de euro, pentru satisfacerea intereselor personale sau de grup, incalcand procedurile legale", a spus Mesesan.

Fostul presedinte-director general al TVR, Alexandru Lazescu, explica in urma cu doi ani pentru hotnews.ro ce pierderi inregistra postul public din transmiterea meciurilor de fotbal.

"Cea mai mare dificultalte financiara (n.r. - a TVR) este de departe cea legata de fotbal. S-a semnat un contract pe o suma enorma. Fiecare meci din UEFA Champions League pe care il dam ne aduce o gaura de aproape jumatate de milion de euro, tinand cont si de costurile de transmisie, nu doar de contract. Pentru ca suma pe care o scot din reclama e infima - 4-5% din cat ma costa un meci".
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Adrian Popescu a spus:
19/11/2013 20:33
Marketingul de orice fel e facut pentru si pe seama fraierilor de clienti de orice fel . Clientul final plateste tot desi i se lasa impresia prin orice mijloace ca nu este asa .
 
KeyJobs - Job-uri premium
Sambata, 23 Octombrie 2021, 11:05
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter