MEDIA & MARKETING, NEW MEDIA

Google "musca" tot mai mult din bugetele de promovare. Vezi cine si cum cheltuieste

30 august 2011, ora 00:01, autor(i): Andreea Stefan 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
as.jpg
Antreprenorii cu afaceri mici si medii investesc in campaniile AdWords pana la 50% din bugetele de marketing, in timp ce multinationalele merg pe campanii punctuale, de 2-3 luni, alocand de cele mai multe ori sub 5% din bugetul de promovare.

In aceste conditii, Marius Lazarescu (foto), CEO al agentiei Today's, estimeaza ca anul acesta bugetele alocate de companiile romanesti vor creste cu cel putin 15%, fata de 2010.

Cu toate acestea, atat antreprenorii, cat si consumatorii romani se arata sensibili la zvonuri si foarte precauti in ceea ce priveste actiunile de marketing intr-o perioada in care se vorbeste tot mai mult de o revenire a crizei economice.

Despre toate acestea, dar si despre avantajele promovarii pe Google, DailyBusiness.ro a stat de vorba cu Marius Lazarescu , managerul Today's.



DailyBusiness.ro: La cat estimati publicitatea pe Google Adwords in 2011, in crestere/scadere fata de anul trecut?
Marius Lazarescu: Pentru 2011 estimez o crestere a bugetelor alocate de companiile romanesti cu cel putin 15%, iar daca luam ca punct de reper estimarea de aproximativ 15 milioane de euro pentru 2010, pentru 2011 ar reiesi aproximativ 17,5 milioane euro buget consumat.

DB: Cum au aratat investitiile in prima parte a anului?
ML: Noi am observat o abordare ceva mai atipica la inceputul acestui an: in primele doua luni, advertiserii au fost in standby (fata de anul trecut cand, dupa 15 ianuarie intrasem in febra campaniilor), iar apoi au revenit in forta, pentru urmatoarele 4 luni.

DB: Care sunt cuvintele "de aur", respectiv cele mai cumparate pe Google in august si cat costa ele?
ML: Analizand portofoliile gestionate de noi, dar si cifrele din Today's Adwords Monitor, cu mici exceptii, cele mai active expresii nu au suferit modificari sezoniere importante. Acestea vin din domenii "obisnuite" pentru AdWords: domeniul financiar, retail online si servicii/produse medicale. Exceptiile sunt constituite din campaniile din industria turismului, unde pentru multi advertiseri a fost un sezon bun, industrie ce foloseste intens Google AdWords in special in perioada martie-iunie pentru sezonul de vara si moderat in octombrie-februarie pentru vacantele de iarna. Pe langa turism, s-au mai observat mici exceptii din partea retailerilor ce au promovat produse de sezon si a site-urilor de group buying, clone Groupon, ce si-au intensificat prezenta in AdWords.

DB: Cat la suta din bugetul de marketing pentru online investesc in campaniilor AdWords multinationalele din Romania si cat la suta start-up-urile si companiile mici?
ML: In acest moment, piata fiind departe de maturitate, asistam la o asezare un pic nefireasca. Antreprenorii cu afaceri mici si medii investesc chiar si 50% din bugetele de marketing (unii -mai ales cei cu firme mici, de servicii - chiar si 100%, fiind singurul instrument de promovare). Multinationalele aleg sa faca campanii punctuale de 2-3 luni sau campanii pe termen lung cu bugete te test, alocand de cele mai multe ori sub 5% din bugetul de marketing

DB: Cum sunt aceste cifre fata de alte tari?
ML: In Ungaria, bugetele de Google Adwords insumeaza peste 25 milioane de euro. In Germania, al doilea mare consumator de adwords din Europa, dupa Marea Britanie care atrage 2,2 miliarde lire, bugetele sunt de 1,2 miliarde de euro. La nivel individual, discutam de conturi de adwords de 5-10.000euro/luna minim in Germania si peste 1.000 euro in Ungaria. In Romania media este sub 500 euro/luna.

DB: Ce se intampla atunci cand in urma investitiilor facute, creste numarul de vizitatori, dar nu cresc vanzarile respectiv numarul de clienti?
ML: Daca as fi responsabil de o astfel de campanie as verifica cel putin trei lucruri. In primul rand daca se face o masurare corecta si consistenta a aportului campaniei in vanzari. Cel putin 30% din campaniile auditate de noi care masurau aportul in vanzari nu o faceau corect. Apoi, daca sunt anunturile relevante sau "pacalim" utilizatorul sa dea click, promitandu-i ceva ce nu se gaseste pe site. De asemenea, as verifica daca pagina de prezentare a produsului este calitativa si orientata spre actiune, se gasesc toate informatiile necesare pentru a lua decizia de cumparare.

DB: Care sunt principalele avantaje ale Google AdWords fata de alte forme de reclame online?
ML: Sunt cel putin 3 avantaje fata de alte instrumente de marketing online, fie de tip display advertising sau social media, respectiv cea mai puternica cale de a comunica cu cei ce cauta anumite produse sau servicii- Google are in Romania market share de peste 95% in ceea ce priveste cautarile online- cel mai mare inventory de spatii dedicate campaniilor de bannere cu plata la click in sistem licitatie si cea mai dezvoltata platforma de tipul PPC (pay per click - n.r.) disponibila advertiserilor ce cauta performanta si actiune si printre putinele ceajuta advertiserul sa masoare aportul campaniei in vanzari.

DB: Avand in vedere previziunile ca Romania va intra in al doilea val de criza economica, cum estimati ca va afecta acest lucru investiile din publicitatea online?
ML: Daca ar fi sa ne uitam in istoria recenta, in 2008 cand se discuta despre criza in SUA, piata din Romania de online advertising a inregistrat cea mai mare crestere - erau perioade cand pur si simplu se refuzau clienti noi. Decalajul probabil ca se va produce si la noi, poate nu la fel de amplu ca in trecut, dar macar de cateva luni. Ceea ce ma ingrijoreaza este ca antreprenorii si consumatorii romani au 2 caracteristici mai putin bune in aceste vremuri: foarte sensibili la zvonuri si foarte precauti cu revenirea in actiunile de marketing, lucru ce adanceste si mai mult perioada delicata.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: ipopescu@yahoo.com
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Ultima ora
Vineri, 14 Decembrie 2018, 08:28
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter