- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Jurnalism in criza, pe vremuri cu moguli: Vezi cum au pierdut bani patronii de presa in 2009

09 Aug, 19:23 • andra.gheorghe
Presa, in toate formele ei, se numara printre business-urile care au pierdut cel mai mult in timpul crizei: bani, oameni, calitate, credibilitate si, usor-usor, speranta in zile mai bune. "Mogulii" Vantu, Sarbu, Voiculescu si Patriciu sunt cei care fac ceea ce se mai poate numi business de presa in Romania. Prin ce au trecut ei in ultimul an? Fie au inlocuit profitul cu pierderi, au inchis sau au vandut, fie au zeci de cereri de insolventa adunate in mai putin de 1 an. Ce urmeaza pentru business-ul de presa in 2010?
Jurnalism in criza, pe vremuri cu moguli: Vezi cum au pierdut bani patronii de presa in 2009

In 2008, sa lucrezi in presa insemna siguranta. Un incepator primea in medie, un venit lunar net de 200 euro. Prima marire de salariu venea in circa 3 luni. Odata cu primul salt in leafa, apareau si primele contra-oferte de la concurenta: cateodata 3 deodata. Tirajele erau in crestere, ratingul trebuia sa urce, iar Internetul era de cucerit. Presa de business, de pilda, era in plina expansiune si se confrunta cu deficit de specialisti. Se scria si atunci despre criza, insa diferit: Criza pe piata jurnalistilor de business: prea multe titluri se ‘bat’ pe aceiasi oameni, titra DailyBusiness.ro in februarie 2008.

In primele 6 luni ale lui 2009, inca era bine pentru presa romaneasca: criza exista, insa in media, mai mult ca subiect de articol. In august anul trecut, exact in urma cu un an, Vantu restructura, Patriciu investestea, Sarbu vindea, iar Voiculescu consolida.

Cum au aratat la finalul lui 2009 afacerile mogulilor din Romania?

Pro TV SA, companie patronata de CME si condusa de Adrian Sarbu, care inglobeaza posturile de televiziune Pro TV, Pro Cinema, Acasa, Pro TV International sau Sport.ro, a iesit din 2009 cu afaceri de 125 milioane euro, in scadere cu 32% fata de 2008, pierderi de 1,4 milioane euro si peste 100 de angajati in minus.

Publimedia, compania de publishing a lui Sarbu, care editeaza titluri ca Ziarul Financiar, Business Magazin sau Pro Sport, a incheiat anul cu pierderi de 5,7 milioane euro, la o cifra de afaceri de 16 milioane euro. Publimedia avea pierderi si in 2008, insa acestea se ridicau la doar 260.000 euro, in timp ce veniturile erau de peste 36 milioane euro.

2009 a fost un an greu pentru angajatii lui Adrian Sarbu. Publicatiile locale ale Publimedia, un business care genera circa 1 milion euro, au fost inchise. Multe dintre titlurile editate de companie si-au sistat aparitia in print, limitandu-se la web. De altfel, presa locala a fost prima care a simtit coltii crizei: in 2009, peste 40 de titluri locale au fost inchise.

Nici 2010 nu se arata a fi un an cu mult mai bun pentru afacerile media conduse de mana „de fier” a lui Adrian Sarbu. Desi in aprilie 2010 omul de afaceri declara in presa straina ca „preturile pe piata TV vor incepe sa creasca in semestrul doi”, realitatea din tara nu pare incurajatoare. Masurile anticriza luate de guvernul Boc – concedieri masive si reduceri salariale in sistemul bugetar – vor scadea si mai mult consumul. Ce inseamna asta pentru piata de publicitate, care „hraneste” toate produsele media? Un minus de pana la 25%.

Sarbu nu asteapta insa potopul cu mainile in san. Prin vocea Cosminei Noaghea, sefa de la Publimedia, omul de afaceri a anuntat ca Ziarul Financiar va taxa continutul online incepand cu acest an.

Cea mai „proaspata” veste despre afacerile lui Adrian Sarbu anunta o reorganizare la nivel de structura. Publimedia dispare ca brand, si tot ce inseamna print, online si agentie de presa se reorganizeaza sub umbrela Mediafax, si conducerea Cosminei Noaghea.

„Nu te duci unde bate vantu'” este una dintre glumele care circula intre jurnalistii ramasi fara job in ultimul an. Trustul Realitatea-Catavencu al lui Sorin Ovidiu Vantu a iesit cel mai sifonat din 2009, iar sansele sa-si revina in 2010 sunt destul de mici.

Pierderile Realitatea TV si Money Channel s-au adancit pana la 39 milioane euro, fata de 19,9 milioane euro in 2008. F5 Webcorp, compania de new media a grupului, a afisat o cifra de afaceri de 1,4 mil. euro in 2009 si pierderi de 1,3 mil. euro. Vantu a ales, in 2009, sa renunte la toate produsele din print: ce nu a reusit sa vanda, a inchis. Victima principala a acestei miscari a fost Business Standard, unul dintre putinele cotidiene pe hartie din presa centrala care concurau liderul de audienta pe business, Ziarul Financiar.

In prezent, afacerea de media a lui Vantu trebuie sa faca fata la nu mai putin de 6 cereri de insolventa, depuse in curs de 3 luni, pentru Realitatea Media si NewsIn.

Dinu Patriciu isi mentine, inca, titlul de cel mai mare investitor in afacerea de presa din ultimii 4 ani. Prin politica agresiva de inserturi si printr-un marketing masiv, Adevarul Holding detine suprematia, atat in vanzari cat si in audienta, pe nisa cotidienelor.

Adevarul este cel mai citit si cumparat ziar quality din Romania, iar Click, cel mai citit si cumparat tabloid din tara. Sub managementul lui Razvan Corneteanu, care s-a terminat intr-o nota de gluma proasta pe 1 aprilie 2010, Patriciu a facut zeci de milioane de euro din cartile atasate la ziare, insa si pierderile au fost pe masura.

Conform estimarilor paginademedia.ro, pierderile trustului s-au ridicat, in 2009, la 25 milioane euro. Editorul Click!, Media Promovalores, a terminat anul cu o pierdere de 17,4 milioane euro.

Patriciu l-a inlocuit pe Corneteanu la conducerea Adevarul Holding cu Peter Imre, manager cu state vechi, insa fara vreo legatura anterioara cu presa. Ca se pricepe sau nu la business-ul de presa, o vor arata cifrele din 2010. Deocamdata au inceput sa circule zvonuri despre dorinta lui Patriciu de a-l aduce inapoi pe Corneteanu.

„Cool mogulul”, cum ii place sa se autointituleze lui Dan Voiculescu, a concediat, a restructurat si a redus salarii in 2009. Insa, din ce arata cifrele, a iesit cel mai sanatos din primul an de criza financiara. Pe TV este singurul care a avut profit, chair daca mai mic cu 79% fata de 2008.

Pe print a raportat pierderi, insa cele mai mici fata de concurentii directi. Editura Intact, editorul Jurnalul National, a iesit pe un minus de 1,3 milioane euro in 2009, in timp ce Convergent Media, editorul Gazeta Sporturilor, a inregistrat pierderi de 370.000 euro. Cu Media Casa, editorul cotidianului Financiarul, Voiculescu a atins si profitul, desi scazut, de 29.000 euro.