MEDIA & MARKETING

OSIM renunta la calitatea de "caine de paza al marcilor": Cum iti mai protejezi brandul?

19 ianuarie 2016, ora 03:06 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
foto: stocksnap.io
foto: stocksnap.io
OSIM nu va mai respinge din start inregistrarea unei marci daca aceasta este similara sau identica cu alta. Vezi cum va mai putea fi protejat un brand in noile conditii.

Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM) a adoptat recent un ordin prin care renunta practic la calitatea sa de "caine de paza al marcilor", lasand piata sa decida ce branduri vor coexista.

OSIM a adoptat recent Ordinul 5/14.01.2016 prin care se anuleaza Instructiunea de Serviciu numarul 5/2012 prin care se interpreta Legea marcilor in sensul in care OSIM verifica daca o marca depusa la inregistrare incalca drepturile conferite unei alte marci.                

Elena Grecu, avocat in cadrul agentiei de proprietate intelectuala Nomenius, explica efectele acestei noi decizii adoptate de OSIM.                 

Legea 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice prevede faptul ca OSIM are prerogativa de a analiza doar motivele absolute in procedura de examinare, iar aspectele privind similaritatea a doua marci doar in procedura de opozitie. Acest lucru inseamna ca daca marca “AAAAAAAA” este inregistrata si se depune marca “AAAABAAA” de exemplu sau chiar “AAAAAAAA”, OSIM nu poate respinge la inregistrare noua marca pe motiv ca ar semana sau ca ar fi identica cu marca deja inregistrata.

Singura posibilitate pentru a opri obtinerea protectiei pentru o marca similara sau identica cu o marca deja inregistrata este aceea de a depune in termenul legal de doua luni o opozitie la inregistrarea marcii. Nedepunerea unei opozitii ar insemna de fapt un acord tacit dat pentru inregistrarea unei marci similare.                

In 2012, OSIM a incercat sa ajute titularii de marca si sa solicite acest acord in scris, altfel considerand ca prin depunerea unei marci identice sau cvasi-identice s-ar incalca ratiunea de a fi a marcii, aceea de a face legatura intre un produs sau serviciu si producator, respectiv prestator.

Instructiunea prevedea ca “indeplinirea conditiei ca semnul sa permita a distinge produsele sau serviciile unei intreprinderi de cele ale altei intreprinderi, examinarea se va face la nivel de identitate ori similitudine, pana la riscul de confuzie in perceptia consumatorului, pentru produse/servicii identice din aceeasi clasa ori pentru produse/servicii similare din clase diferite”.                

Problema acestei instructiuni a fost faptul ca se adauga la lege, lucru nepermis. Atata timp cat legea prevedea in mod clar ca OSIM doar in procedura opozitiei poate verifica si eventual respinge o marca la inregistrare pe motiv ca este identica sau similara cu o marca deja inregistrata, o instructiune de serviciu nu putea modifica procedura strict prevazuta.

Drept urmare Instructiunea a fost contestata in diferite proceduri in fata OSIM-ului, pozitie ramasa fara vreun raspuns pana anul acesta.                

Elena Grecu a mentionat ce a schimbat viziunea OSIM-ului, respectiv ce a determinat anularea Instructiunii de serviciu 5/2012. Este vorba de o marca („SIGMANET – YOUR SMARTER CHOICE”) care a fost respinsa la inregistrare in baza Instructiunii mai sus amintite.

"I-am explicat clientului nelegalitatea respectivei instructiuni, si a ales sa contestam decizia de respingere in instanta. Am castigat la fond, Tribunalul Bucuresti admitand actiunea si dispunand inregistrarea marcii. OSIM a formulat apel dar si acesta a fost respins, noi aratand instantei faptul ca in conformitate cu procedura din Legea 84/1998 si din Regulamentul de aplicare a legii marcilor din 2010, OSIM are obligatia de a inregistra marca depusa in situatia in care nu se formuleaza nici o opozitie de catre titularul unei marci anterioare, fapt intamplat si in speta noastra. Drept urmare, pe 11.01.2016 Curtea de Apel Bucuresti a respins apelul si a mentinut hotararea Tribunalului Bucuresti in sensul dispunerii inregistrarii marcii", mentioneaza Elena Grecu.                

Ea adauga ca in urma litigiului mai sus mentionat, OSIM a emis Ordinul 5/14.01.2016 prin care a anulat Instructiunea 5/2012.                

Ce se va intampla de acum incolo in domeniul marcilor?                

Elena Grecu a precizat ca procedura de examinare isi va urma cursul firesc, cel prevazut in legea marcilor. Astfel, marca depusa la inregistrare se va publica in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala si daca nimeni nu va formula nicio opozitie in termenul legal de 2 luni, OSIM va analiza marca doar din punctul de vedere al motivelor absolute – daca nu este descriptiva, daca nu este inselatoare sau contrara bunelor moravuri, etc. si apoi va dispune inregistrarea acesteia. OSIM nu va mai face nicio verificare privind identitatea sau similaritatea cu marcile anterioare in lipsa unei opozitii, lasand piata sa decida ce marci vor coexista.                

In concluzie, titularii de marci ar trebui sa monitorizeze Buletinele Oficiale de Proprietate Industriala (singuri sau cu ajutorul unui consilier in proprietate industriala) astfel incat sa se poata opune in timp util la inregistrarea de marci identice sau similare cu marca proprie deja inregistrata, in caz contrar asumandu-si ca in fapt isi vor da acordul tacit pentru inregistrarea unor astfel de marci, conchide Elena Grecu.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: ipopescu@yahoo.com
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Ultima ora
Duminica, 29 Mai 2016, 06:44
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter