OSIM nu va mai respinge din start inregistrarea unei marci daca aceasta este similara sau identica cu alta. Vezi cum va mai putea fi protejat un brand in noile conditii.
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM) a adoptat recent un ordin prin care renunta practic la calitatea sa de "caine de paza al marcilor", lasand piata sa decida ce branduri vor coexista.
OSIM a
adoptat recent Ordinul 5/14.01.2016 prin care se anuleaza Instructiunea de
Serviciu numarul 5/2012 prin care se interpreta Legea marcilor in sensul in
care OSIM verifica daca o marca depusa la inregistrare incalca drepturile
conferite unei alte marci.
Elena Grecu, avocat in cadrul agentiei de proprietate intelectuala Nomenius, explica efectele acestei noi decizii adoptate de OSIM.
Legea 84/1998 privind marcile si indicatiile
geografice prevede faptul ca OSIM are prerogativa de a analiza doar motivele
absolute in procedura de examinare, iar aspectele privind similaritatea a doua
marci doar in procedura de opozitie. Acest lucru inseamna ca daca marca
“AAAAAAAA” este inregistrata si se depune marca “AAAABAAA” de exemplu sau chiar
“AAAAAAAA”, OSIM nu poate respinge la inregistrare noua marca pe motiv ca ar
semana sau ca ar fi identica cu marca deja inregistrata.
Singura posibilitate
pentru a opri obtinerea protectiei pentru o marca similara sau identica cu o
marca deja inregistrata este aceea de a depune in termenul legal de doua luni o
opozitie la inregistrarea marcii. Nedepunerea unei opozitii ar insemna de fapt
un acord tacit dat pentru inregistrarea unei marci similare.
In
2012, OSIM a incercat sa ajute titularii de marca si sa solicite acest acord in
scris, altfel considerand ca prin depunerea unei marci identice sau
cvasi-identice s-ar incalca ratiunea de a fi a marcii, aceea de a face legatura
intre un produs sau serviciu si producator, respectiv prestator.
Instructiunea
prevedea ca “indeplinirea conditiei ca semnul sa permita a distinge produsele
sau serviciile unei intreprinderi de cele ale altei intreprinderi, examinarea
se va face la nivel de identitate ori similitudine, pana la riscul de confuzie
in perceptia consumatorului, pentru produse/servicii identice din aceeasi clasa
ori pentru produse/servicii similare din clase diferite”.
Problema
acestei instructiuni a fost faptul ca se adauga la lege, lucru nepermis. Atata
timp cat legea prevedea in mod clar ca OSIM doar in procedura opozitiei poate
verifica si eventual respinge o marca la inregistrare pe motiv ca este identica
sau similara cu o marca deja inregistrata, o instructiune de serviciu nu putea modifica
procedura strict prevazuta.
Drept
urmare Instructiunea a fost contestata in diferite proceduri in fata OSIM-ului,
pozitie ramasa fara vreun raspuns pana anul acesta.
Elena Grecu a mentionat ce a
schimbat viziunea OSIM-ului, respectiv ce a determinat anularea Instructiunii
de serviciu 5/2012. Este vorba de o marca („SIGMANET – YOUR SMARTER CHOICE”) care a fost respinsa la inregistrare in baza Instructiunii mai sus amintite.
"I-am explicat clientului nelegalitatea respectivei instructiuni, si a ales sa contestam decizia de
respingere in instanta. Am castigat la fond, Tribunalul Bucuresti admitand
actiunea si dispunand inregistrarea marcii. OSIM a formulat apel dar si acesta
a fost respins, noi aratand instantei faptul ca in conformitate cu procedura
din Legea 84/1998 si din Regulamentul de aplicare a legii marcilor din 2010,
OSIM are obligatia de a inregistra marca depusa in situatia in care nu se
formuleaza nici o opozitie de catre titularul unei marci anterioare, fapt
intamplat si in speta noastra. Drept urmare, pe 11.01.2016 Curtea de Apel
Bucuresti a respins apelul si a mentinut hotararea Tribunalului Bucuresti in
sensul dispunerii inregistrarii marcii", mentioneaza Elena Grecu.
Ea adauga ca in urma litigiului mai sus mentionat, OSIM a emis Ordinul 5/14.01.2016 prin
care a anulat Instructiunea 5/2012.
Ce se
va intampla de acum incolo in domeniul marcilor?
Elena Grecu a precizat ca procedura de examinare isi va urma cursul
firesc, cel prevazut in legea marcilor. Astfel, marca depusa la inregistrare se
va publica in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala si daca nimeni nu va
formula nicio opozitie in termenul legal de 2 luni, OSIM va analiza marca doar
din punctul de vedere al motivelor absolute – daca nu este descriptiva, daca nu
este inselatoare sau contrara bunelor moravuri, etc. si apoi va dispune
inregistrarea acesteia. OSIM nu va mai face nicio verificare privind identitatea
sau similaritatea cu marcile anterioare in lipsa unei opozitii, lasand piata sa
decida ce marci vor coexista.
In
concluzie, titularii de marci ar trebui sa monitorizeze Buletinele Oficiale de
Proprietate Industriala (singuri sau cu ajutorul unui consilier in proprietate
industriala) astfel incat sa se poata opune in timp util la inregistrarea de
marci identice sau similare cu marca proprie deja inregistrata, in caz contrar
asumandu-si ca in fapt isi vor da acordul tacit pentru inregistrarea unor
astfel de marci, conchide Elena Grecu.
MEDIA & MARKETING
OSIM renunta la calitatea de "caine de paza al marcilor": Cum iti mai protejezi brandul?
19 ianuarie 2016, ora 03:06
Comentariile acestui material
[+] Adauga comentariul tau (niciun comentariu publicat)
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: [email protected]
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
Trimite Comentariul
Materialele zilei din MEDIA & MARKETING
16 februarie 2022, ora 14:53 in Media & Marketing |
73 vizualizari |
0 comentarii
20 ianuarie 2022, ora 21:09 in |
73 vizualizari |
0 comentarii
06 ianuarie 2022, ora 16:00 in |
52 vizualizari |
0 comentarii
21 decembrie 2021, ora 18:32 in |
70 vizualizari |
0 comentarii
Articole similare
- Coca-Cola HBC România își extinde portofoliul de cafea cu un nou brand, Caffè Vergnano
- Netflix a urcat pe primul loc in topul Superbrands Romania, dupa un an de pandemie
- Made in RO, muzeu de publicitate si branduri romanesti, incepe anul acesta la Iasi
- Prima aplicație care detectează în timp real masca de protecție
- Brand nou de streetwear în România – zero stocuri, 100% materiale organice sau reciclate
Ultima ora