MEDIA & MARKETING, NEW MEDIA

Piata media romaneasca, exceptia regiunii. Numai online-ul va creste in 2014

25 februarie 2014, ora 00:07, autor(i): Andreea Stefan 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
piata publicitate.jpg
2014 va fi pentru piata  media mondiala cel mai bun an din ultimii patru. Romania nu se va inscrie insa in acest trend, cresterile fiind asteptate abia din 2015. In tot acest peisaj, pentru piata media autohtona, vestile bune vin din online, unde se asteapta cresteri ale investiilor de pana la 15%.

Alexandra Olteanu, managing director al agentiei de media Initiative, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca Romania va fi exceptia zonei Central&Eastern Europe in ceea ce priveste cresterea pietei de media, prognozata in jurul cifrei de 8% pentru 2014.

“Romania face insa nota separata fata de celelalte tari din regiune,  inregistrand in ultimii doi ani evolutii flat, trend care se va mentine si in anul 2014. Cel mai probabil, tara noastra va intra in zona de crestere incepand cu 2015”, a adaugat Alexandra Olteanu. 

O piata globala de peste 521 miliarde dolari



Si asta in timp ce la nivel global, se asteapta ca 2014 sa fie cel mai bun an din ultimii patru, iar cheltuielile de publicitate sa ajunga la 521,6 miliarde dolari.

Mai mult, potrivit reprezentantei Initiative,  pentru urmatorii doi - trei ani, se astepta cresteri anuale globale cuprinse intre 4 si 6%.

“Cele mai mari cresteri se vor inregistra in pietele emergente – peste 10%, dar si pietele dezvoltate, cum sunt cele din Europa de Vest, America de Nord, Australia, Japonia si Coreea de Sud, care vor creste in 2014 cu rate intre 2-4%. Romania se afla in zona CEE (Central&Eastern Europe), regiune in care este prognozata o crestere  a pietei de media in jurul a 8%, cresterea fiind sustinuta in mod special de Rusia si Turcia, ale caror volume de publicitate vor creste cu peste 10%”, dupa cum a declarat managing directorul Initiative.
 
In asteptarea cresterii economice

Dan Balotescu
Dan Balotescu
La randul sau, Dan Balotescu, managing partner al agentiei Media Investment, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca nivelul investitiei media din Romania este de cativa ani intr-un punct foarte scazut, din care nu se poate ridica decat odata cu intreaga economie.

“Comparatia cu piata mondiala poate fi facuta doar din perspectiva evolutiei tehnologiei digitale, cu influente majore in consumul de media si implicit in bugetele alocate catre acest segment”, a precizat Dan Balotescu.

Online-ul, singurul mediu pe crestere in 2014

Potrivit acestuia, la nivel mondial exista 12 tari, in care, in 2014, se asteapta ca investitia in digital sa o depaseasca pe cea in TV. Printre aceste tari se numara China si Australia. Cu toate acestea, in Romania consumul TV va ramane in continuare dominant, a adaugat reprezentantul Media Investment.

Singurele investitii care vor creste in Romania pe parcursul acestui an vor fi cele facute in publicitatea online.

Potrivit Alexandrei Olteanu,  piata publicitatii online va creste cu 9% in 2014, fiind influentata de zona de Google si Facebook, unde valoarea investitiilor va creste cu peste 25%.  Zonele de video si mobile vor creste cu peste 20%, iar real-time-bidding pe display si yahoo vor creste cu peste 10%.

Si asta in timp ce piata de publicitate radio si TV va fi una constanta, iar OOH-ul va scadea cu 4%.

Estimarile arata ca zona de print isi va continua declinul, urmand sa piarda inca 10% pe parcursul acestui an.

Piata de media s-a stabilizat

La randul sau, Dan Balotescu a precizat ca dupa scaderile “dramatice” ale investitiilor in media dupa 2008, in ultimii trei ani, piata s-a stabilizat, astfel ca pentru acest an nu se asteapta o variatie cu mai mult de un digit a investitiei totale in media.

“Nu au mai existat variatii majore ale investitiei in media clasica nici in 2013, odata cu intrarea in vigoare a Ordonantei 25. Prin urmare, nu estimam in acest an o variatie cu mai mult de un digit a investitiei totale in media, nivelul actual al pietei fiind oricum foarte scazut”, a adaugat Balotescu.

15% crestere in online

Si asta in timp ce pentru online, cresterea investitiei va continua si in 2014, cu aproximativ 15%, sub fluctuatiile din pietele mature, unde accelerarea consumului de digital determina mutari mai accentuate ale investitiilor in acest segment, a completat Balorescu.

Astfel, a spus Dan Balotescu, pariul din 2014 il reprezinta absorbtia online-ului in media traditionala si convergenta tot mai accentuata a acestuia cu toate celelalte medii.

“Online-ul va inregistra o crestere si in 2014. Ramane de vazut cat de importanta va fi acesta crestere si cat de mult va fi afectat share-ul bugetului alocat la TV, in favoarea share-ului alocat pe digital. Suntem la momentul la care posibilitatile tehnice ale mediei digitale au atins un punct de maxim istoric in penetrare si afinitate vizavi de grupul tinta. De aici inainte, totul devine posibil si o parte tot mai mare a bugetelor va migra foarte repede catre solutiile digitale” , considera Dan Balotescu.

In opinia acestuia, in piata din Romania se manifesta o inertie determinata in parte de conditiile economice si legislative.

“Anul trecut, cadrul legislativ specific pentru industria media a fost modificat semnificativ (Ordonanta 25/2013), ceea ce a generat schimbari importante care au modificat rata de crestere, comparativ cu tarile vecine. Din alta perspectiva, Romania beneficiaza de avantaje pe anumite medii, comparativ cu tarile vecine: viteza de internet, penetrarea in mediile urbane a dispozitivelor digitale, inclusiv mobile, precum si un nivel ridicat de dezvoltare a segmentului IT”, a mai spus reprezentantul Media Investment.

Investitiile in media, direct proportionale cu consumul

In acelasi timp, Alexandra Olteanu a explicat ca banii investiti in publicitate sunt direct proportionali cu valoarea consumului.

“Daca vanzarile sunt pe un trend descendent sau flat, atunci nici banii investiti in publicitate nu vor creste. Criza economica prelungita a taiat avantul consumului si a reorientat populatia spre economisire” , a completat reprezentanta agentiei Initiative.
Alexandra Olteanu
Alexandra Olteanu

In opinia ei, revenirea la un trend ascendent al consumului si al paramatrilor de incredere a populatiei tin de cresterea veniturilor, revenirea interesului pentru credite bancare, dar si de politicile guvernamentale.

“Sa speram ca anul acesta toate aceste variabile vor fi pozitive. Numai dupa restabilirea cresterii economice reale in Romania vom vedea dezghetarea bugetelor alocate pentru publicitate in Romania”, a adaugat Olteanu.  

Romania, intr-o dimensiune economica fireasca

Pe de alta parte, reprezentantul Media Investment considera Romania se afla in prezent intr-o dimensiune economica fireasca, iar nivelul actual al pietii de media, “fie ca aceptam sau nu, este cel pe care ni-l putem permite”.

„Clientii si-au adaptat dupa 2008 investitiile la noua realitate, bugetele diminuandu-se cu aproape 50%. Aceasta e noua realitate, iar a trai ancorati in trecut e un deserviciu pe care ni l-am aduce noua insine si pietei in general”, sustine Dan Balotescu.

In ciuda acestor estimari, Felix Tataru, presedinte si fondator al grupului independent de comunicare GMP Group, declara recent pentru DailyBusiness.ro ca piata publicitatii din Romania ar putea creste cu 20% anul acesta.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Vineri, 15 Noiembrie 2019, 23:19
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter