MEDIA & MARKETING

Raportul FreeEx: o fotografie cu infiltrati si buldozere de tot felul

10 mai 2013, ora 11:01 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
LP.jpg
Atata timp cat sta pe buzele tuturor, criza economica ramane tapul ispasitor al degradarii presei romanesti. Dar scaderea tirajelor si reducerea drastica a bugetelor de print nu sint, in esenta, capul relelor. Raportul FreeEx despre starea presei in 2012, publicat miercuri, fotografiaza aproape in detaliu bolile breslei si contureaza directia pentru anii urmatori.

Sa le luam pe rand. Prabusirea pietei. Silviu Ispas, seful BRAT (Biroul Roman de Audit al Tirajelor), citat in raport, arata o scadere a audientei in print cu 25%, o scadere a tirajelor cu 35-40% si o prabusire a bugetelor de reclama cu pana la 85% in perioada 2008-2013. 

Dailybusiness.ro a analizat fenomenul intr-o analiza anterioara.
Insa cifrele pot fi privite si din alta perspectiva, decat cea a scaderilor dramatice. Tirajele au fost umflate artificial inainte de 2008. Publisherii au lansat mult prea multe titluri. Un fost sef al Ringier recunostea, indirect, in 2009, partea de vina a managerilor de presa in acest fenomen: „Noi, editorii, am creat situatia. Am lansat prea multe titluri pe o piata de publicitate limitata. Dar si de cititori. Inclusiv distributia are limitele ei.”

„Fenomen ingrijorator”

Din acest unghi, prabusirea pietei de print poate fi vazuta ca o restrangere a pietei la o dimensiune mai aproape de normalitate. O alta latura a fenomenului este aglomerarea pesiajului TV, cu consecinte asupra deprinderilor de consum mass-media. Potrivit datelor publicate de CNA in 2012, in Romania sunt peste 700 de televiziuni.Acest context a contribuit la consolidarea pozitiei televiziunilor ca surse de informare a populatiei (94% din romani folosesc televizorul ca principala sursa de informare)”, scrie Raportul FreeEx. „Fenomen ingrijorator, daca tinem cont de profilul patronatului din piata audiovizuala”.



Cutremure noi si vechi

Raportul intocmit de ActiveWatch – care a inceput sa publice rapoarte anuale dedicate libertatii presei in anul 2000 – mai vorbeste despre miscari succesive de manageri, actionari, intarzieri salariale, greve si demisii. Framantarile in redactii, tensiunile cu managerii si actionarii, dar si migrarile in bloc nu sunt ceva nou in presa post-decembrista. Ele s-au petrecut si inainte de venirea boom-ului (plecarea unei intregi redactii de sport, de la un trust la altul, ramane de referinta), dar si in timpul acestuia (perioada lansarilor in lant).

Ce a fost insa diferit in 2012 fata de cutremurele din redactii din deceniul trecut este buldozerul politic. Raportul vorbeste despre o „politizare cronica a pietei media”. „Politica editoriala a unei parti insemnate a presei private a fost pusa in slujba intereselor politice si economice ale patronilor de media (...). Jurnalisti si institutii media s-au aliniat in spatele taberelor politice, sacrificand orice pretentie de echidistanta in favoarea unor pozitii partizane fatise”, se arata in Raport.

Obiceiuri vechi in era noua

Se poate un atac mai grav impotriva libertatii de exprimare? Buldozerul care nu se vede. „Pentru prima data exista confirmarea infiltrarii in redactii a agentilor sub acoperire ai serviciilor secrete (cazul Jurnalul National), fapt asumat inclusiv de Serviciul Roman de Informatii (SRI)”, scrie FreeEx. Tot in 2012 a rabufnit si conflictul intre distribuitorii si furnizorii de continut (RCS&RDS – Discovery, Romtelecom – Pro TV). „Situatia este riscanta, distribuitorii fiind acuzati de abuz de pozitie dominanta”, spune Raportul.

Sufocarea institutiilor publice de media de catre politicieni si demnitari, finantarea trusturilor private din surse politice (sume care provin, la randul lor, din bugete publice sau de la companii-sponsori), dar si dominatia pe care o capata afacerile de infrastructura in productia si distributia de continut media nu pot trasa decat un singur sens pentru viitorul jurnalismului romanesc si al businessului de media, deopotriva. Un sens periculos.

O recomandare pentru mediul de afaceri? „Sprijiniti presa care disemineaza continut editorial relevant si verificabil”, indeamna autorii Raportului. „Aceasta sprijina la randul ei un cadru propice pentru inovatie, un mediu de afaceri sanatos si o clasa politica competenta”.

***
Larisa Ghitulescu, autorul analizei, are 15 ani de experienta in jurnalism si comunicare. Este scriitor independent si consultant in comunicare. 
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Luni, 21 Octombrie 2019, 19:06
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter