MEDIA & MARKETING

Recordul unui patriotism din panza. Desteapta-te romane, daca mai poti

29 mai 2013, ora 11:51   | 8 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Steag.jpg
"Asa si? Acum ce o sa se intample cu drapelul asta, ca e insemn national? O sa construim si cel mai mare bat, sa-l tina? Sau il aruncam la cos, ca ne-a vazut lumea? Vom fi mai patrioti de azi inainte?", se intreba luni, pe Facebook, un utilizator pe nume Dana. Reactia rece a Danei, la demersul unui post de stiri de a face un drapel-record - si multa campanie in jurul lui -, iese din multime. Asta nu o face mai putin patrioata. Dimpotriva.

Un alt utilizator, Timi, a urcat un scurt video, neoficial, unde niste barbati injurau, in timp ce se luptau cu drapelul enorm. Intr-o alta lume a online-ului insa, romanii turnau emotii din tastatura si epatau iubire de neam prin toti pixelii.

Reactiile diferite la un eveniment ultratelevizat si aplaudat de diverse personalitati nu ii impart pe romani in tabere opuse – patrioti si nepatrioti. Exista teorii ale comunicarii si studii pentru astfel de situatii.

Spune-mi ce crezi, ca sa-ti spun cine esti

Unii teoreticieni, ca Umberto Eco si Daniel Dayan, i-au impartit pe telespectatori in „fiinte nefericite si pasive” (cei care sunt narcotizati de media si influentati direct in comportament si atitudine), pe de o parte si „critici si inteligenti” (cei admirati pentru rezistenta lor inteligenta la mesaje), pe de alta parte.

Teoriile clasice ale receptarii mass-media – cum ar fi cele ale lui Stuart Hall, David Moreley, Serge Proulx sau Elihu Katz – au evoluat intre timp, pe fondul globalizarii afacerilor si a dezvoltarii internetului. Dar, in esenta, telespectatorii si internautii tot de doua feluri raman: victime fara aparare si critici activi.



Sa raspundem onest la urmatoarea intrebare: cati proprietari de mass-media, cate agentii de publicitate si cate companii din lumea asta si-ar dori o masa de consumatori inteligenti si cu gandire critica?

Tricolorul: televizat, PR-izat, vandut la sponsori

Despre actiunea Drapelul-record am aflat luni, din diverse comentarii pe Facebook. Nu pricepeam cum de a ajuns drapelul national tinta unor glume, intepaturi, contrari, dulcegarii si oftari colective, laolalta.

Am dat o cautare pe Internet, sa pricep subiectul. M-am pierdut intr-o padure deasa de imagini si cuvinte, pe site-ul postului de stiri care a initiat actiunea. Simbolurile nationale erau strecurate printre un citat de la o firma de mezeluri si trimiterea catre pagina de Facebook a acestei firme. „Toti (aici e mentionata firma de mezeluri, n.r.) sunt cu noi. Suntem foarte mandri ca suntem aici, acum. (…) Simti o energie, vezi steagul, nu-ti vine sa crezi”, declara directorul de marketing al firmei-sponsor.

Alte nume de firme erau strecurate printre personalitati din gimnastica, alpinism sau cultura. Un melanj care nu s-ar intalni pe o piata vestica, unde celebritatile nu isi lasa imaginea la intamplare, ci si-o gestioneaza profesionist, cu atentie la detalii si asocieri.


Dar legile, ce zic?

Din link in link, am ajuns pe pagina de Facebook a evenimentului. Aceleasi firme stau neobrazate langa tricolorul romanesc. Mi-am amintit imediat ca exista reglementari care interzic exploatarea drapelului in scopuri comerciale, in campaniile de imagine si de promovare a afacerilor private. Daca toate televiziunile din tara asta s-ar intrece in astfel de actiuni de imagine – si mai galagioase, sponsorizate de alte firme, pe bani si mai multi – ce ar deveni drapelul national?

Un specialist mi-a limpezit sirul de intrebari. Utilizarea insemnelor nationale este clar formulata in Constitutia Romaniei, HG nr. 442/iunie 1996, Legea nr. 75/iulie 1994, HG nr. 1157/nov. 2001, Conventia de la Paris – si toate duc la aceeasi concluzie: un insemn national, cum e drapelul, nu poate fi exploatat pentru interese de imagine si comerciale private.

Destepti si desteptati

Dana – tanara care a adus propria ei interpretare campaniei media din jurul drapelului-record, in reteaua ei de prieteni – nu e mai putin patrioata decat cei care „s-au simtit mandri ca sunt romani”, care au dat Like, Share si care au empatizat, in general, cu campania. Dimpotriva. Cei care pot „dezvolta strategii active in ce priveste mesajele”, cum spune cercetatoarea Dominique Pasquier, sunt de regula reprezentantii unei paturi sociale active, curioase, informate, ambitioase, care performeaza si care stau la baza unei economii.

Telespectatorii critici si inteligenti, rezistenti la manipulare – informationala sau emotionala – sunt cei care stiu ca Romania sta groaznic la cercetare, inovatie, educatie, sanatate, infrastructura, fiscalizare, libertatea de exprimare, drepturile jurnalistilor, spirit civic, calitatea politicienilor, bunastarea oamenilor in varsta, imagine externa. Si la fotbal stam groaznic. Din cand in cand, reciclam nostalgii cu nationala de fotbal a anilor ’90 si cu Steaua anilor ’80 – atat ne-a mai ramas.

Telespectatorii critici si inteligenti sunt cei care asociaza grandomania acestei campanii cu odioasa Cantarea Romaniei a lui Ceausescu. Pentru ca ei sunt mandri de actiuni cu adevarat valoroase pentru imaginea tarii lor si nu se lasa impresionati doar de tonajul si dimensiunile unei panze in trei culori, intrata in Cartea Recordurilor.

Telespectatorii critici si inteligenti sunt cei care stiu ca, daca chinezii isi pun mintea, doboara imediat un record absolut inutil pentru bunastarea, echilibrul, integritatea si imaginea romanilor, acasa si peste hotare.

*** Larisa Ghitulescu, autorul opiniei, este scriitor independent si consultant in comunicare
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
demonikos p a spus:
29/05/2013 12:18
De unde a aparut? Mater Chef a refuzat-o? Incepe campania de reesapare a anevelopelor uzate!
 
Cristi a spus:
29/05/2013 13:10
Suntem atat de patrioti... de-aia cand sa zicem te-ai duce la un interviu de angajare ti se tranteste in fata o descriere a job-ului in "ENGLEZA", sau alte tone de documente in orice departament ce sunt in engleza, nu in romana, chiar daca traim in Romania. Iar daca tu ca roman ii spui unei corporatii ca nu vrei sa ai de-a face cu engleza pt ca esti pe pamant romanesc, ai pierdut din start orice colaborare cu ei, mai exact cu romanii care lucreaza acolo, aceeasi romani ce pe de alta parte lauda dpdv PR ca faza cu drapelul gigant este o initiativa buna. Este de-a dreptul penibil cum am ajuns ca popor..
 
iris a spus:
29/05/2013 13:15
da. trist si oportunist ca imagine. un premiu pentru forme XXL fara fond. :(
 
ion.gh a spus:
29/05/2013 13:50
Intodeauna f=vor aparea circotasii ca aceasta care a scris acest articol. Ai cumva si o idee de valoare?
 
Alex Alex a spus:
29/05/2013 16:41
Esti o fiinta mirifica ! Ai descoperit sensul tuturor lucrurilor cu articolul tau de 2 bani.
Da, existau oameni frustrati de imensitatea panzei. Da, s-au chinuit enorm sa o desfasoare in conditii groaznice. Vantul a fost chinuitor... si poate ca asta e doar un imbold asupra faptul ca trebuie sa ne unim fortele pentru a razbi!
Da, e un record al ROMANIEI ! Tricolorul iti trezeste mandrie, spirit si bucurie stimata Larisa ? Ar trebui mai mult.
Bravo Romania ! Felicitari !
 
Pagini: 12
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Luni, 21 Octombrie 2019, 19:23
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter