- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Sefa peste ziarele lui Sarbu: Ziarul Financiar va taxa continutul online incepand cu acest an

09 Jul, 00:02 • andra.gheorghe
Atata timp cat o companie de media are branduri valoroase in print si online, nu rezulta o concurenta intre cele doua canale, spune Cosmina Noaghea, sefa peste business-ul de publishing al Media Pro. Care sunt planurile pentru ziarele pe care le editeaza, ce strategii abordeaza in online, cand va introduce taxa pe continutul digital, dar si reactia managerului vizavi de vehiculatele concedieri si reorganizari in cadrul companiei pe care o conduce, aflati dintr-un interviu acordat DailyBusiness.ro.
Sefa peste ziarele lui Sarbu: Ziarul Financiar va taxa continutul online incepand cu acest an

DailyBusiness.ro

: La inceputul anului estimati un minus de 10% pentru piata de publicitate din print in 2010. Va mentineti afirmatia?
Cosmina Noaghea: Nu, probabil ca procentul va fi altul. Nu putem estima exact ce va fi in a doua parte a anului. Ar putea creste, ar putea scadea cu mai mult de 10%. E greu de spus.

DB: Diversi bloggeri au inceput sa scrie despre concedieri si scaderi de salarii in compania pe care o manageriati. Cati oameni concediati si cu cat scadeti salariile?
CN: Asa cum am mai declarat, discutiile cu angajatii privesc doar compania si angajatii. Nu vreau sa fac alt comentariu.

DB: Despre reorganizarea business-ului de media ce puteti spune, dispare brandul Publimedia, se reorganizeza toate diviziile sub brandul Mediafax? Acestea sunt alte informatii care se vehiculeaza.
CN: In continuare, nu comentez.

DB: Cu putin timp in urma a fost pomenita posibilitatea de a taxa continutul
online al Ziarului Financiar. Cand se va intampla acest lucru si sub ce forma se va introduce aceasta taxa?
CN: Ziarul Financiar are continut premium, exclusiv si cititori cu un statut social ridicat. Sunt premisele de baza pentru a oferi continutul online platit. Se va intampla in acest an si modelul pe care il vom folosi este cel al Wall Street Journal si Financial Times. (n.r – Financial Times utilizeaza 3 tipuri de abonamente: standard, prin care ofera acces la toate stirile de pe site, premium: stiri, comentarii si opinii, continut pe mobil, si varianta online: tot continutul de pe site+ print; Wall Street Journal are 2 tipuri de abonament: unul prin care ofer acces la tot continutul de pe site, si unul care ofera, pe langa continut online, varianta printata a ziarului)

DB: Pentru ce alte publicatii din portofoliu se va percepe plata continutului de pe Internet?
CN: Deocamdata doar pentru ZF.

DB: Este pregatit publishingul local, dar si publicul, respectiv adevertiserii, pentru continut online platit?
CN: Nu putem sa fim pregatiti pentru ca nu este un model de business nici in strainatate care sa isi fi demonstrat viabilitatea, exceptand WSJ si FT. Fiecare isi face calcule in functie de competitie, de piata de publicitate, de tipul de continut pe care il poate genera si de tipul de useri interesati de acel continut. Avantajul taxei pe online il reprezinta cresterea veniturilor care sa sustina productia de continut premium.

DB: In 2008 spuneati ca in Publimedia nu vor exista niciodata redactii
online separate de offline. Este valabila declaratia si in prezent?
CN: Da, avem redactii integrate, in care jurnalistii scriu si pentru online si pentru print.

DB: In prezent, ce procent din veniturile Publimedia vin din print, si ce procent din online?
CN: Aproximativ 15% din venituri sunt generate de online.
[quote]Problema actuala este ca printul si online-ul impreuna atrag venituri cu mult mai mici decat in 2008[/quote]
DB: Voci din advertising sustin ca, pentru a supravietui pe termen lung, variantele printate ale publicatiilor ar trebui sa se transforme intr-un suport mai rafinat al celor online. Sunteti de acord? Incepe online-ul local sa atraga mai multi bani decat presa pe hartie?
CN: Printul si online-ul sunt doua media diferite si fiecare are specificul lui. Exista preocuparea de adecvare la nevoile cititorilor si advertisierilor pentru ambele.Daca varianta mai rafinata a printului este i-Pad-ul putem discuta de o oportunitate. Atata timp cat o companie de media are branduri valoroase in print si online nu este o concurenta intre cele doua media. Problema actuala este ca printul si online-ul impreuna atrag venituri cu mult mai mici decat in 2008.

DB: In cat timp estimati ca Internetul va aduce mai multi bani decat printul?
CN: Depinde de mai multi factori: preferintele clientilor de publicitate, ale cititorilor si de capacitatea publisherilor de a sustine fiecare dintre aceste media.

DB: Atat tirajele Pro Sport cat si cele ale Gazeta Sporturilor s-au epuizat la lansarea editiilor 3D. Aveti in plan, in viitorul apropiat, editarea Pro Sport in format exclusiv 3D? Este o forma de business profitabila pentru printul local?
CN: Proiectul 3D al ProSport a fost o reusita si un argument in plus referitor la valoarea presei scrise. Avem in plan dezvoltarea brandului ProSport pe print, online, mobil si prin evenimente. Este cea mai buna varianta pe care o avem acum.