- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Asteptandu-l pe Google: Cum fotografiaza o firma romaneasca strazile din Logan-uri de 40.000 de euro

07 Jun, 08:07 • emanuel.ceciu
In toamna acestui an, serviciul de panoramare foto a oraselor Google Street View ar putea intra in Romania, insa, contrar obisnuintei din majoritatea statelor, aici va gasi un concurent local ce acopera deja 77 de localitati - Norc.ro. Va "spulbera" sau nu gigantul Google jucatorul autohton? Cum se pregatesc romanii de intrarea americanilor? Aflati din acest interviu cu Lucian Neagu, manager Norc.ro.
Asteptandu-l pe Google: Cum fotografiaza o firma romaneasca strazile din Logan-uri de 40.000 de euro

Proiectul Norc.ro a pornit la inceputul anului 2009. Intre timp s-a extins prin imagini panoramice la nivelul strazilor in principalele localitati din Romania precum si in orase din alte sase state invecinate. Pe langa hartile panoramice ale strazilor, Norc.ro mai include si o sectiune de anunturi imobiliare.
[gallery:91]
DailyBusiness.ro: V-ati extins destul de repede, nu doar in Romania ci si in afara tarii. Intrebarea este daca renteaza, daca faceti si bani din asta.
Lucian Neagu: Primele venituri consistente vor veni in 2010. Daca aceasta criza economica o sa inceapa sa ne mai lase in pace din toamna, desi e putin probabil, de prin 2011 o sa incepem sa fim si pe break-even. Pana in prezent am investit, si inca foarte mult, fara sa primim inapoi. Am vrut sa realizam un proiect bun, pentru ca mai apoi pretentiile noastre sa fie justificate.

DB: Care sunt principalele surse de venit ale Norc.ro?
LN: Am finalizat luna trecuta sectiunea de imobiliare si chiar din iunie am inceput sa percepem si tarife pentru afisarea pe site. In cazul agentiilor imobiliare, percepem un tarif de 20 euro/luna. Pentru persoane fizice inca mai oferim gratuit serviciul de plasare de anunturi, insa probabil de luna viitoare vom percepe o taxa de 3-5 euro/locatie. Pe langa aceasta sursa de venit, mai avem publicitate pe site precum si imagini panoramice interioare, in cladiri, pentru care proprietarul plateste 25 euro/imagine panoramica.
[quote]Circulam pe strazi, cursiv, cu viteza de maxim 35 de km/ora. Panoramarea unui oras de marimea Galati-ului sau Piatra Neamt dureaza cam o saptamana[/quote]
DB: Cate anunturi imobiliare aveti in prezent?
LN: Circa 8.500 in toata tara. Estimam ca vom genera venituri de cateva zeci de mii de euro in primul an de la lansare din acest sistem. Piata imobiliara stim cu totii cum este, deci nu ma arunc la estimari mari. De asemenea, oamenii sunt inca sceptici in ceea ce priveste panoramarea, desi usor-usor se educa, devin obisnuiti. Acum un an primeam comentarii de genul „da’ de ce sa-mi apara mie casa pe harta voastra? Ce-i intereseaza pe clienti?” Intre timp au realizat ca este un mare plus acest lucru, alaturi de pozitionarea pe harta si semnalarea zonei printr-un „pin” (marcaj grafic – n.r.).

DB: Si ca a venit vorba de scepticism. Stim cu totii ca Google a avut mai multe probleme cu serviciul similar Google Street View, mai multe chemari in judecata sau cereri de „blurare” (incetosare – n.r.) a anumitor zone. Ce probleme intampinati in acest sens?
LN: Am avut si noi cateva sute de cereri de „blurare” a imaginilor in anumite zone, pe anumite cladiri. Le-am onorat, evident. Oricum, inca de la inceput, desi nu exista o lege clara in acest sens ci mai degraba o cutuma, incetosam chipurile oamenilor si numerele masinilor. Normal, mai pot exista scapari, dar de aceea exista un formular in acest sens pe site.

DB: Procese ati avut?
LN: Nu, niciunul. Avem si un disclaimer pe site in care asiguram confidentialitate totala. Oricum, noi nu am inventat inca nicio roata, suntem acoperiti de lege intrutotul. De asemenea, hartile pe care le folosim sunt cele publice ale Google – am mai primit intrebari privind calitatea lor, ca de ce nu arata mai bine. Am raspuns tot timpul ca hartile nu sunt ale noastre, noi facem panoramarea strazilor. In prezent acoperim 77 de localitati din Romania, precum si orase mari din alte 6 tari. Nu este rentabil sa facem update-uri mai des de doi ani, cu exceptia Bucurestiului unde am facut de curand, dupa un an. In Capitala se modifica mai des peisajul.

DB: Exceptand veniturile din sectiunea imobiliare, ati mai spus ca atrageti fonduri din publicitate si panoramare de interioare. Cum merg acestea?
LN: La fel ca si in cazul sectiunii de imobiliare, vom incepe mai puternic de anul acesta. In prezent generam circa 200.000 – 230.000 de vizitatori unici pe luna si un milion si ceva de afisari, deci avem unde sa vindem publicitate. Cat despre fotografiere interioara, am realizat in prezent vreo 15 panoramari. Este insa un serviciu ce in mod clar se va bucura de succes, mai ales in cazul restaurantelor, hotelurilor si asa mai departe.

DB: Fericirea hotilor, nici nu vor mai trebui sa viziteze locurile. Vor sti fara sa intre acolo cum arata fiecare detaliu…
LN: (zambind) Cred ca si mai bine pot afla daca dau si ei cateva zeci de euro si se cazeaza o noapte la un hotel sau mananca pranzul intr-un restaurant.

DB: Sa vorbim putin de procesul in sine al panoramarii. Cum se realizeaza, cat dureaza acoperirea unui oras de marime medie si care sunt investitiile necesare?
LN: Realizam panoramarea prin intermediul a sase masini, echipate complet cu camere foto, GPS, sisteme informatice si software. Investitia intr-o masina se ridica la circa 40.000 euro, avem Logan-uri. Se circula pe strazi, cursiv, cu viteza de maxim 35 de km/ora, avem un sistem bine pus la punct de urmarire a strazilor deja parcurse. Astfel, acoperirea unui oras de marimea Galati-ului sau Piatra Neamt dureaza cam o saptamana. Normal, conteaza anotimpul, vremea, si asa mai departe. De obicei lucram intre orele 10 si 16:00, cand e lumina buna. (Neagu arata sistemul de fotografiere, cu rugamintea de a nu-i face poze – „Avem si noi ‘piticii’ nostri si nu vrem sa fie cunoscute sistemele intru totul…”)

Cel mai probabil din toamna „marele Google” va deveni concurentul local al Norc

DB: Ce concurenti aveti pe piata locala, dar si in alte tari unde sunteti prezenti?
LN: Deocamdata, pe piata locala nu avem niciun concurent. Pe alte piete, evident, Google Street View, de exemplu in capitalele Praga si Bratislava, unde suntem prezenti, precum si alti jucatori dar mai mici.

DB: De obicei, pe unde trece Google, cam „rade” concurenta. Ce sanse veti avea?
LN: Este cred prima tara din Europa unde Google intra si gaseste deja un jucator local bine dezvoltat. Da, mai sunt si in alte tari jucatori mici, dar au mult mai putine localitati acoperite, sunt doar pe anumite regiuni. De asemenea, sunt de parere ca unde este loc de un jucator, este loc si de doi. Oamenii vor dori sa compare rezultatele oferite de Google Street View cu ale noastre, concurenta e sanatoasa. Pe langa aceasta, avem si servicii adiacente. Asteptam pe Google cu bratele deschise.
[quote]Google Street View a fost serviciul „mentor” al nostru[/quote]
DB: Ce se intampla in orasele unde concurati cu Google?
LN: De exemplu, in Praga, acestia au intrat dupa noi. Nu numai ca nu ne-a scazut traficul acolo ci, din contra, a crescut, oamenii afland prin intermediul concurentului nostru american ca exista astfel de servicii, au inceput sa devina mai interesati. Deci a fost chiar bine, si, in continuare, traficul creste. De asemenea, se pare ca strategia Google consta in acoperirea capitalelor si atat, deocamdata, in centrul si estul Europei. Cel putin asa a fost in Slovacia si Polonia. In Romania poate vor face la fel, desi, din cate stim noi, au „colindat” si in alte zone cu masinile lor. (zambind) Sigur au ei alte regiuni mai importante decat aici…

DB: Ce tehnologie folosesc cei de la Google? Cum se compara cu a voastra?
LN: Au tehnologie superioara, in general, e si normal. Noi fotografiem cu DSLR-uri, ei cu camere web create in-house, de rezolutie, normal, mai mare. Cu toate acestea, imaginile noastre sunt mai clare. Chiar va rog sa comparati. Cei de la Google au de asemenea un sistem bazat pe lasere care identifica automat cladirile si le pot marca, separat. Daca treci mouse-ul peste anumite cladiri apare un patratel care identifica acel loc. E un plus, intr-adevar. Nu zic ca nu o sa fim afectati deloc, evident, de intrarea lor pe piata locala, ei au fost mentorii nostri si sursa noastra de inspiratie.

DB: Exceptand iminenta concurenta cu Google, ce alte dificultati identificati in acest business?
LN: Dupa cum am mai zis, uneori mentalitatea oamenilor, lipsa lor de cunostinte. Nu vreau sa jignesc pe nimeni, dar internautul roman are un nivel de cultura redus. Acum un an primeam, de exemplu, intrebari de genul „si eu cum misc harta asta?”. Trebuia sa raspundem, evident, „Pai tineti apasat butonul stang al mouse-ului si-l miscati stanga-dreapta”. Trebuie ca romanii sa se obisnuiasca cu metodele noi de utilizare a unor site-uri, noi consideram ca acesta este viitorul, nu o simpla harta si eventual 2-3 poze. De asemenea, rata de penetrare mica a Internetului in Romania. De exemplu, in Ungaria, rata de penetrare este de 80% din populatie.

DB: Stau pe Internet zilnic si cu toate acestea nu am vazut miscari ample de advertising din partea voastra. Ma insel?
LN: Nu chiar. Am avut doua luni campanie platita pe site-urile F5 (divizia de New Media a Realitatea-Catavencu – n.r.), insa rezultatele au fost destul de slabe. Am inceput sa folosim AdWords si aici am primit feedback bun. Am facut si pagina pe Facebook, incercam sa atragem comunitati, sa avem relatii bune cu bloggeri.

DB: Pana acum ati investit o suma considerabila de bani. De unde ati avut acesti bani, daca nu ati generat venituri considerabile pana in prezent?
LN: Suntem cinci actionari in firma, din zece angajati. Toti am avut in spate anumite business-uri generatoare de venituri. Eu personal am infiintat si apoi vandut o companie de Internet, FX Internet, precum si Eon Programming S.A. Avem cu totii cele mai diverse studii si specializari. Eu, medic veterinar. George Ionescu, asociat, economist. Adrian Enache, inginer electronist. Si asa mai departe.

DB: Unde vedeti Norc.ro peste 2-3 ani?
LN: (dupa un moment de gandire). Nu o sa zic ca o sa fim cei mai mari si cei mai tari. O sa spun doar ca vom fi un brand cu adevarat cunoscut, in Romania dar si in afara tarii. De fapt, daca fluctuatiile economice nu ne vor slabi, probabil ca pietele externe vor ajunge sa aiba o importanta chiar mai mare decat cea locala in afacerile noastre. Deja traficul din Ungaria, de exemplu, se apropie de cel din Romania.