- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Banner-ul online nu dispare, dar isi schimba personalitatea

22 Jun, 00:01 • emanuel.ceciu
Bannerele de publicitate online nu vor disparea decat atunci cand "va disparea si Internetul", insa modul in care sunt folosite se va modifica esential la nivel de concept, atat ca design cat si ca abordare de marketing, sunt de parere jucatorii din piata.
Banner-ul online nu dispare, dar isi schimba personalitatea

In prezent, in Romania ponderea bannerelor este de peste 60-70% din volumul actual de publicitate, sunt de parere unii jucatori din piata, desi Ionut Oprea, seful companiei de publicitate online Standout si unul dintre oamenii direct implicati in realizarea unui studiu pe publicitatea online impreuna cu PricewaterhouseCoopers, estimeaza aceasta pondere chiar la peste 80%, „dar in scadere”.

Cresterea rapida a celorlalte modalitati de promovare online a diminuat ponderea banner-ului in totalul pietei, insa acesta va ramane una dintre componentele importante ale unui campanii online.

Bannerul online nu va disparea ci cel mult isi va diminua ponderea din volumul de publicitate online, este de parere Clement Nicolaescu, director de marketing al ArboInteractive.

„Bannerul, ca principiu, nu este decat un spatiu in paginile site-urilor. Asa cum nici site-urile nu vor disparea, nici acest spatiu folosit petru comunicarea comerciala nu va disparea. Se va modifica esential doar modul in care este folosit acest spatiu, trecandu-se de la imagini la experiente multimedia personalizate”, a spus Nicolaescu.

[quote=Clement Nicolaescu, ArboInteractive]In mod sigur „bannerul viitorului” ne va „vorbi” fiecaruia dupa preferinte si necesitati[/quote]

Val Voicu de la AdEvolution sustine chiar ca „nu numai ca nu vor disparea, ci suparafata bannerelor va deveni dubla, in timp”, pentru un impact vizual mai mare, dupa modelul unor piete online mai dezvoltate.

La randul ei, Daciana Paraschiv de la Rol.ro a declarat ca nu crede ca va disparea bannerul online. „E drept, isi va diminua considerabil importanta in ponderea unei campanii online, dar va ramane una dintre componentele unei campanii de publicitate pe Internet”.

Chiar daca bannerul online nu va disparea, forma actuala a acestuia este „in pericol”.

Cum va arata bannerul viitorului?

„Este clar ca se va baza foarte mult pe interactivitatea cu utilizatorul. Ne indepartam treptat de formatul clasic al bannerelor, tip vitrina, in care clientul doar isi anunta un produs sau serviciu. Clientul doreste sa aiba un feedback rapid de la utilizatori si astfel sa-si poata evalua si ajusta in functie de asteptarile si necesitatile potentialilor clienti anumite componente ale ofertei. Din acest punct de vedere, Internetul ofera acest avantaj spre deosebire de celelalte medii”, a spus Daciana Paraschiv.

„Au inceput deja sa se realizeze bannere stil ‘jocuri’ / „site in site” inca de anul trecut, iar cereri pentru acest gen de bannere sunt din ce in ce mai multe”, a spus si Nicolaescu.

Bannerul viitorului va folosi toate avantajele Internetului ca mediu de comunicare si, probabil, va ajunge chiar „sa inventeze” si altele noi.

„Interactivitate, personalizare, experienta multimedia, masurabilitate – asa va arata, in cateva cuvinte, bannerul viitorului, pe Internet. In mod sigur bannerul viitorului ne va cunoaste si ne va ‘vorbi’ fiecaruia dupa preferinte si necesitati permitand-ne sa interactionam chiar in cadrul bannerului. In mod sigur bannerul viitorului va activa si pe ecranele telefonului mobil”, a spus Clement Nicolaescu.

De asemenea, Razvan Varabiescu, managing director Aegis Media Central Service, este de parere ca „intr-un banner foarte bun poti face o multime de lucruri”.

„Am vazut bannere care erau, efectiv, mini-site-uri. Internautii se puteau juca in ele, interactionau cu bannerele, nici nu trebuia sa dea click ca sa ii ramana in memorie”, a spus Razvan Varabiescu, managing director Aegis Media Central Service.

Val Voicu a spus, glumind, ca, pe langa toate acestea, „probabil bannerul viitorului nu se va mai numit banner, ci…altfel”.

Cum se masoara eficienta bannerelor online?

Jucatorii din online considera ca bannerele publicitare clasice trebuie mai bine intelese de clienti, care in prezent se axeaza cel mai mult pe rezultatele evidente – numarul de click-uri.

„Advertiserii trebuie sa ‘deschida ochii’ clientilor in ceea ce priveste impactul bannerelor. Acestea nu se mai masoara demult doar ca rata de click, ci si ca engagement – impactul bannerelor asupra targetului, chiar si dupa ce acesta a disparut sau chiar daca cei vizati nu dau click pe bannere”, a spus Doru Panaitescu, online marketing consultant.

Acesta a subliniat ca bannerele ofera un impact vizual puternic asupra internautilor, o campanie bine pusa la punct putand sa aiba efecte chiar si la saptamani dupa ce s-a incheiat.

„Bannerele online au efectul celor din offline, de pe strada, din oras. Te uiti la ele si iti raman sau nu intiparite pe retina. Jucatorii de pe piata au posibilitatea de a masura efectele bannerelor si dupa ce acestea nu mai sunt afisate. Trebuie sa incercam sa educam clientii sa inteleaga efectele expunerii bannerelor online”, a mai spus Panaitescu.

Clement Nicolaescu de la ArboInteractive considera ca unul dintre efectele benefice ale crizei este faptul ca „majoritatea companiilor isi analizeaza businessul si isi adapteaza activitatile online in functie de necesitatile fiecaruia. Este anul in care cuvantul ‘performanta’ este scris pe toate „briefurile”, fie de la agentii de publicitate, fie de la clienti directi. Da, clientii au inceput sa inteleaga ca rezultatele unei campanii cu bannere nu se masoara doar in rata de click-uri pe acele bannere„.

De o parere similara este si Val Voicu, care nu vede o proportionalitate directa intre rata de click-uri pe un banner si vanzarile in sine.

„Numarul de click-uri pe un banner nu inseamna neaparat si vanzari mari. Impactul vizual al unui banner incepe sa conteze din ce in ce mai mult – bannerele interactive incep sa castige treptat cota de piata”, a spus Voicu.

Daciana Paraschiv considera ca un rol important in intelegerea acestor lucruri il vor juca in continuare advertiserii, care ar trebui sa depuna eforturi consistente in educarea clientilor.

„O campanie cu o rata de click mai mica nu este implicit si o campanie ratata daca site-urile au fost bine alese, daca acea campanie a fost targetata corect . Advertiserii ar trebui sa continue educarea clientilor in aceasta directie si sa ofere rapoarte detaliate ale campaniilor din care sa reiasa eficienta acestora si sa nu evite pe viitor site-urile care nu au avut neaparat o rata de click foarte buna, dar care sunt in target”, a spus Paraschiv.

Alte metode de publicitate online pe langa bannere sunt publicitatea text, contextuala, online video, proiectele speciale interactive.

Piata de publicitate online din Romania a fost de circa 19,7 mil. euro conform studiului PwC si facut public de IAB Romania, desi jucatori din online considera ca aceasta piata ar putea fi mai mare cu ponderi intre 30 si chiar 100%.