NEW MEDIA

De ce social gaming-ul ar putea fi "un joc bun" pentru business-ul tau

06 noiembrie 2010, ora 00:01   | 1 comentariu publicat
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Zynga, producatorul FarmVille, atrage circa 235 milioane de useri pe luna
Zynga, producatorul FarmVille, atrage circa 235 milioane de useri pe luna
Jocurile de pe retele sociale au abia trei ani, dar deja companii precum Zynga, creatorul FarmVille, castiga circa 500.000 euro pe zi de pe urma lor. Brand-ul tau poate beneficia de pe urma acestei "piete fierbinti". Ce este, mai exact, social gaming-ul si unde se pot accesa programele?
La o prima vedere, jocurile de pe retelele sociale nu se diferentiaza foarte mult de traditionalele jocuri online. Ambele se bazeaza pe entertainment si interactiune, cu mecanica simpla si perioade relativ scurte de joaca.

Cu toate acestea, spre deosebire de jocurile online traditionale, jocurile sociale sunt distribuite pe retelele sociale si se bazeaza pe relatia deja existenta dintre userii acelor retele, care pot imparti intre ei stiri, achizitii sau pot ceda anumite bunuri din joc.

Social gaming-ul permite jocurilor sa creeze continut si personaje unice, pe baza relatiilor pe care userii le au in respectiva retea. Acest "ADN social" a dus la faima Farmville, Mafia Wars sau Crazy Planets.



Conform raportului Inside Virtual Goods: The Future of Social Gaming 2010, pentru ca un joc sa fie considerat social trebuie sa indeplineasca trei elemente cheie:

1. Sa reflecte statutul social pe care acea persoana o are pe respectiva retea sociala - Facebook sau Hi5.com de exemplu. Preferintele utilizatorilor se reflecta in cele ale partenerilor de joc.
2. Sa fie relaxant si creat astfel incat sa poata fi jucat putin timp, sa atraga vizite cat mai dese, dar scurte ca lungime.
3. Jocurile trebuie sa fie realizate astfel incat sa se acceseze gratuit, veniturile urmand sa provina din cumpararea de bunuri virtuale.

Desi exista mai multe tipuri de jocuri sociale, Inside Virtual Goods Report le imparte in patru.

#1: Managementul resurselor si simulare

Jucatorii sunt responsabili de managementul unor resurse pentru a atinge un scop specific, de obicei predeterminat. Avand in vedere ca resursele sunt limitate, jucatorii trebuie sa ia decizii cheie.

Un exemplu este FarmVille, unde jucatorul are in grija o ferma cu fructe, animale, legume. La jumatatea acestui an, FarmVille avea 82,4 milioane jucatori activi si peste 24 milioane de fani ai aplicatiei pe Facebook.

#2. Jocuri de noroc

Jocurile de noroc sociale le imita pe cele din realitate, diferenta fiind ca moneda de schimb este virtuala. Unele dintre jocuri ofera premii reale celor care acumuleaza cele mai multe puncte. Unul dintre cele mai de succes jocuri din aceasta categorie este Strek For Cash, care atrage peste 3 milioane de jucatori pe zi.

#3. Joc in care trebuie sa ai in grija un avatar

Aceste jocuri au in prim plan un animal de casa ca avatar, de care utilizatorii trebuie sa aiba grija. Doua dintre cele mai cunoscute jocuri de acest tip sunt Tamagotchi si Nintendogs. Acestea apeleaza la emotiile oamenilor si promoveaza hranirea sanatoasa si interactiunea sociala virtuala cu animalul.

#4. Casual sau arcade

Tetris, Scrabble sau Bejeweled sunt cele mai cunoscute jocuri arcade prezente pe cele mai mari retele sociale din lume.

Cine are timp de asa ceva, exceptand copiii?

Jocurile sociale se maturizeaza foarte rapid si acopera deja aproape intreaga paleta demografica. Recent, Calin Tatomir, fost manager al Microsoft Romania, recunostea ca este pasionat de Mafia Wars.

Atat copii cat si bunici petrec ore intregi accesand Farmville sau Mafia Wars si interactionand, implicit, cu "vecinii" de pe reteaua sociala.

Conform datelor prezentate la finalul anului 2009 la Social Game Summit, 50% din jucatorii de pe Facebook au peste 25 de ani, femeile fiind mai numeroase - 56% din total. La acea vreme, pe piata social gaming-ului erau 100 de jocuri cu cel putin 100.000 de jucatori, 30 jocuri cu 1 mil. jucatori si 3 jocuri cu peste 10 mil. jucatori.

Publicatia MSN Games scrie ca 40% dintre jucatori sunt absolventi de facultate, avand functii manageriale, iar 55% au locuinta proprie si venituri pe familie de peste 50.000 $/an.

Ce sistem de monetizare au jocurile sociale?

Desi unele jocuri sociale inca se bazeaza pe modalitatile traditionale de monetizare, un numar din ce in ce mai mare de producatori de jocuri incearca alte modalitati, diferite, de a atrage fonduri, multe dintre ele inregistrand succes.

Pentru a face jocurile cunoscute, dezvoltatorii trebuie sa se axeze pe crearea unui mediu dinamic care sa includa abilitatea de a crea structuri sociale. De asemenea, nu trebuie sa lipseasca termeni precum "leader boards", adica statistici ce prezinta reusite ale jucatorilor, rangul lor, ce nivel au si asa mai departe.

Jocurile de pe Facebook se fac cunoscute prin notificari, prin "like-ul" paginilor aferente lor sau prin sistemul publish2stream.

A fi popular nu este insa sinonim cu profitul. Publicatia CNET a scris recent, citand un studiu al Inside Virtual Goods, ca jucatorii platesc cu bani reali pentru a achizitiona bunuri virtuale din ce in ce mai mult, pentru a experimenta la maxim ceea ce poate oferi un anumit joc. Desi gratuite, anumite elemente deosebite din program pot fi accesate doar daca jucatorii platesc.

Iata care ar fi cele mai uzuale strategii de monetizare, conform studiului citat:

Bunuri Virtuale:

Un trend in crestere ce promite sa evolueze in continuare. Bunurile virtuale sunt "taramurile fagaduintei" pentru designerii de jocuri, permitand acestora sa monetizeze produse ce practic nu exista. Acestea variaza de la "power-ups", accesorii ale avatarului sau obiecte decorative, precum si cadouri ce urmeaza a fi date altor jucatori.

Bunurile virtuale acopera 90% din toate veniturile generate de cele mai mari jocuri de pe canale sociale. Si stocurile sunt practic nelimitate.

Sponsorizari

Advertising-ul din jocuri castiga teren incet, dar constant. Deocamdata insa, creatorii de jocuri sociale s-au axat mai mult pe dezvoltarea jocurilor si pe bunuri virtuale decat pe crearea de medii propice publicitatii.
Sursa Foto: Microsoft Advertising
Sursa Foto: Microsoft Advertising
De ce ar trebui brand-urile sa intre in spatiul de jocuri sociale?

Numele unui joc este mai usor retinut de oameni si ramane mai mult in mintea lor decat numele unui brand.

Astfel, unele companii s-au specializat pe crearea de jocuri pentru companii, pe care acestea le pot plasa ulterior pe retele sociale, pentru a isi face cunoscute produsele sau brandurile.

Un exemplu este Arkadium Pe site-ul lor scrie "Arkadium creeaza jocuri inovatoare pentru branduri, agentii de publicitate, jucatori online si orice companie care vrea sa isi extinda prezenta online. Jocurile noastre sunt accesate de milioane de oameni de toate varstele si din majoritatea tarilor lumii".

Practic, compania creeaza si integreaza pe retele sociale jocuri pentru companii, pentru a "propulsa" brandurile acestora prin programe de entertainment. Printre clientii Arkadium se numara Discovery Channel, Warner Bros, Cosmopolitan sau Hi5 si Sony.

Care este viitorul social gaming-ului?

Este deja clar ca jocurile atrag din ce in ce mai multi oameni, formand comunitati uneori de milioane sau zeci de milioane de useri. Veniturile din jocuri in China sunt mai mari decat cele din publicitate. Google a investit intre 100 si 200 mil. $ in Zynga, producatorul FarmVille.

Social media schimba "regulile jocului". Spatiul retelelor sociale imprima noi trenduri, comunitatile se dezvolta mai rapid ca niciodata, spatiul lor este definit.

Conform Zynga, succesul unui joc tine de trei factori:
1. Abilitatea de a atrage constant noi jucatori
2. Abilitatea de a ii retine pe cei vechi
3. Abilitatea de a crea canale de comunicare eficiente intre jucatori, care sa dea un sentiment puternic de coeziune.

Tu te joci pe retele sociale? Te-ai gandit vreodata sa creezi un joc pentru business-ul tau? Comenteaza mai jos.


Ca sa fii eficient, alege cu atentie retelele sociale pe care esti prezent. Selecteaza-le in functie de calitatea celorlalti membri si de oportunitatile care ti se deschid. KeyPeople este cea mai mare comunitate romaneasca premium a oamenilor de afaceri influenti (middle si top management), accesul fiind filtrat de catre redactia DailyBusiness.ro.

KeyPeople are peste 4.000 de membri exclusivi, care nu mai pot fi gasiti pe alte retele sociale. Atmosfera din KeyPeople este adaptata la nevoile oamenilor de afaceri din Romania. DailyBusiness.ro, publicatia pe care o cititi cu regularitate de peste 4 ani, garanteaza acest lucru.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
BMS a spus:
07/11/2010 03:20
Nu vreau sa par comunist , dar exceptand copii care se distreaza pe aceste retele si jocuri, cum sa dai bani pentru a avea o gradina mai mare sau un skill mai special, cei pe care ii conosc din farmville de exemplu sun bugetari, functionari publici , (no ofensse) care isi pierd timpul ....
 
KeyJobs - Job-uri premium
Marti, 22 Septembrie 2020, 13:25
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter