NEW MEDIA

Externalizarea "bataii de cap" in comertul online: Cum functioneaza o platforma de e-fulfillment

28 octombrie 2014, ora 12:00, autor(i): Andra Troasca 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
frisbo1.jpg
Un brasovean a pornit in februarie prima platforma de e-fulfillment din Romania, un concept care in SUA si in Europa este la ordinea zilei. In primele 6 luni de activitate, a rulat comenzi online de peste 500.000 de euro si a ajuns la un portofoliu de 10 clienti, predominant din zona de fashion și cosmetice. Vezi cum functioneaza acest business.

O platforma de e-fulfillment preia tot procesul operational si logistic al magazinelor online partenere, fiind un serviciu care le usureaza foarte mult activitatea de zi cu zi, permitandu-le, contra unui cost fix, simplu de urmarit, sa se concentreze exclusiv pe cresterea magazinului, in termeni de pozitionare, marketing si produse comercializate. Un avantaj extrem de important al externalizarii prin e-fulfillment este reducerea semnificativa a costulurilor oprationale, care, automat scad cu pana la 50%.      

Bogdan Colceriu, CEO Frisbo
Bogdan Colceriu, CEO Frisbo
Frisbo este prima platforma de e-fulfillment de pe piata locala, lansata la inceputul anului de Okian, unul dintre principalii comercianti de carte din Romania, cu o investitie de 500.000 de euro intr-un depozit in Brasov de 1.400 mp, care deocamdata este ocupat in proportie de 20%. Serviciul de e-fulfillment a livrat, in total, de la momentul lansarii, mai bine de 100.000 de produse cumparate online.  

Compania gestioneaza in prezent procesele operationale si logistice a 10 business-uri din tara, localizate in orase precum Bucuresti, Cluj-Napoca, Brasov, Zalau, Sibiu si Oradea, dar si din afara, din tari precum Germania si Republica Moldova, care urmeaza sa vanda online in Romania. Primii si principalii clienti sunt libraria Okian si retailerul de incaltaminte Frisbo. Pana la finalul anului, Frisbo estimeaza sa ajunga la un total de 12 clienti, atat din tara precum si din strainatate, vizand in special retailerii interesati sa vanda pe piata din Romania.      

Totul e modular. Daca nu te adaptezi, ai incurcat-o!  

„Okian e primul client si destul de repede am inceput sa colaboram cu Leonardo. Dupa diverse colaborari, am descoperit ca pot fi diverse modele. Putem face e-fulfillment complet, cu marfa, facturare  si  preluare de comenzi aici, dar sunt spete diferite. Spre exemplu, in cazul Leonardo, se face preluare de comenzi aici, se face facturare aici, inclusiv gestiunea pe site a produselor se face de aici – ei nu au un department de e-commerce. Astfel, pentru ei e-commerce-ul nu este nici un fel de efort suplimentar, care de obicei e o problema mare pentru retailerii traditionali, pentru ca tot ce inseamna bataia de cap se intampla aici (hala Frisbo – n.r.). Si atunci, catre ei nu pleaca decat fisiere care se importa in IRP-ul lor si pleaca de acolo comenzile (din Oradea – unde se afla stocul care deserveste intreaga tara – n.r.). In alte spete, e fix invers. Marfa e aici, pleaca comenzile de aici, dar client service-ul si facturarea se intampla la client. Deci e destul de modulara treaba, poate sa se intample in orice fel”, explica Bogdan Colceriu, CEO Frisbo.      



In afara de Okian si Leonardo, au mai fost atrasi clienti precum Cosmetic Plant (Cluj), XTDeco, Mobilena (Salaj).   In cazul Cosmetic Plant, speta este clasica – “avem producator, care in mod normal el distribuie produsele catre distribuitori din tara, catre key-accounts, magazine si asa mai departe. Pentru el, a gestiona un magazine online cu comenzi zilnice e mai degraba o bataie de cap si atunci prefera un serviciu de tipul e-fullfilment”, mentioneaza Colceriu.  

Asadar, in e-fullfilment trebuie sa fie totul foarte modular, pornind de la software: “Daca software-ul nu-ti permite sa te adaptezi la tot felul de lucruri specifice, ai incurcat-o. Frisbo lucreaza cu BitSoftware din Brasov – au implementat IRP Cloud cu modul de webhousing tot in cloud, care sunt legate intr-un BI (Business Intern) si acesta cloud, in care sa putem da acces clientilor sa-si vada miscarile de marfa, adica ei sa ajunga sa vada un dashboard la finalul zilei, in care isi vad indicatorii, si totul sa fie in timp real”, explica Bogdan Colceriu.  

Primul an - de educare  

Primul an de activitate este dedicate educarii pietei din Romania in ceea ce priveste aceasta optiune de business, apoi va urma si cresterea, potrivit reprezentantilor companiei.  

“Dupa primul an de educare in mod normal ar trebui sa isi idea drumul mai multe start-up-uri sau nu neaparat start-up-uri (retailer traditonali care intra in online – n.r.), sa intre in e-fullfilment si sa vedem o crestere accelerata.  Vrem sa terminam anul cu afaceri de 1 milion de euro, iar anul viitor ar trebui sa vorbim de 2 milioane de euro. La ora asta vorbim de niste sute de comenzi, care la anul ar trebui sa treaca in zona miilor. Pe cele 6 luni avem 20.000 de comenzi totale”, precizeaza Bogdan Colceriu.

Cel mai important aspect la capitolul educare este intelegerea beneficiilor unui serviciu de e-fulfillment si de ce e de fapt mai ieftin si mai eficient e-fulfillment-ul decat depozitul logistic: transformarea costurilor operationale indirecte, precum depozitarea, preluarea comenzilor, gestiunea marfii, facturarea, impachetarea, livrarea sau chiar gestionarea site-ului intr-un cost direct, legat de numarul de comenzi realizate si de cantitatea de marfa aflata in stoc. Astfel, se reduc semnificativ costurile operationale, care, automat, scad cu pana la 50%.



Asadar, bataia de cap este externalizata, iar proprietarii magazinelor online se pot concentra exclusiv pe cresterea magazinului, in termeni de pozitionare, marketing si produse comercializate.  

Efectele transformarii costului logistic in unul fix, predictibil, se vad si la nivelul pretului de vanzare al produsului. Conform specialistilor Frisbo, un control amanuntit al costurilor operationale este esential pentru competitivitatea comerciantilor online, acestea riscand sa ajunga si pana la 15% din pretul final al produselor comercializate.

Relatia cu curierii  

In e-fulfillment, relatia cu curierii este una speciala, dupa cum au explicat reprezentantii Frisbo:  

“Distributia se face prin curieri si nu ii contractam noi, ci au contract direct cu clientul final. Insa exista o discutie cu curierii – pretul. Negociem noi cu curierii pretul pentru client. Sa zicem ca avem un client cu 10 comenzi pe zi. Daca merge la curier, o sa obtina un prêt de 10 comenzi pe zi, dar daca lucreaza in regim de e-fulfillment si marfa lui sta aici in hala si este alaturi de alte sute de comenzi, curierul zice ‘aa, esti la Frisbo? Cat timp este intelegerea cu ei?’ Pentru ca pentru ei e egal, ei vin cu masina aici pentru toti clientii”, potrivit lui Colceriu.    

Sistemul de taxare  

In e-fulfillment, se taxeaza operatiunea in sine. Livrarea din hala – 1 euro, preluarea comenzii – 1 euro. “Taxam chiria spatiului, care e un pret cumva progresiv. Un palet se taxeaza cu 8 euro pe luna si mai este o chirie la SKU (stock keep it unit), in cazul obiectelor de dimensiuni mici – sticle de apa, spre exemplu. Pe un palet poti sa ai sute de produse diferite”, spune oficialul Frisbo.  

“Pentru un viitor client vom vorbi de rame si lentile de ochelari si lentile de contact. Daca pui pe un palet lentile de contact, toata marfa e de 8 euro pe luna. Aici, fiecare dioptrie diferita e un alt SKU. Nu e o problema de spatiu, e o problema de software”, completeaza Colceriu.  

In schimb, Leonardo nu plateste chirie, pentru ca marfa nu e in depozitul Frisbo.    



Pentru a exemplifica intregul cost al unui magazin online care allege e-fulfillmentul, Bogdan Colceriu a facut un calcul simplu: “Daca luam un magazin care are 20 de comenzi pe zi – e full service, deci din start il costa 40 de euro pe zi procesarea comenzilor. El are marfa in  hala la care mai poate sa plateasca 50 de euro chirie pe luna. Deci el in 1.200-1.300 de euro pe luna si-a tinut magazinul online”.   

Dar exista tot felul de produse pentru care un asemenea serviciu nu isi are rostul: “Daca valoarea ta pe comanda e destul de mica, atunci sa dai 1 euro pe comanda e scump. Daca ai o rama de ochelari scumpa, atunci 1 euro nici nu se simte. Pentru noi insa e acelasi lucru”.   

Clientul perfect  

Asadar, clientul perfect este cel care o valoare pe comanda, in medie, de 100 de lei. “Astfel, de la 10% in jos il costa externalizarea procesului de comanda, iar chiria, oricum am lua-o, este mult mai mica decat a inchiria un spatiu oriunde. Nu exista spatii in care poti inchira asa ceva – un palet, x cutii. E-fulfillment-ul, cel putin pentru un start-up, este un start garantat mai ieftin. Poti sa-ti reduci cu 50% costul de operare, dar nu poti sa spui ca toti isi vor reduce costul de operare cu 50%, pentru ca exista obiecte mici si valoroase si obiecte mari si nevaloroase”, explica proprietarul Frisbo.  

De aceea, clientul tipic pentru e-fulfillment este start-up-ul in e-commerce. Pentru ca “am un IRP pe care-l impartim toti, am o hala pe care o impartim toti, am niste oameni pe care ii impartim toti, si avem niste curieri care zic ‘Daca tot sunteti aici, hai ca o lasam mai usor’. Cam asta e modelul”, mai spune Colceriu.  

In viziunea celor de la Frisbo, si un offliner care trece in online e tot un start-up, de exemplu Leonardo. “Dar este un tip de start-up interesant pentru noi, pentru ca un retailer cu renume in piata sigur porneste in online cu alte cifre si volume decat un start-up obisnuit”, mentioneaza Bogdan Colceriu.  

Mai sunt si alte zone: daca un magazin din Germania, spre exemplu, vrea sa intre in Romania, primul lucru pe care il cauta pe Google e e-fulfillment Romania. “Nici nu-si pune problema sa intre altfel. E cel mai simplu mod de a intra in teritorii noi”, subliniaza oficialul Frisbo.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: ipopescu@yahoo.com
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Materialele zilei din NEW MEDIA
in | 0 vizualizari | 0 comentarii

Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Ultima ora
Joi, 29 Septembrie 2016, 06:07
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter