NEW MEDIA

Facebook a intrecut Google. Cat trafic castiga publisherii din retea

04 februarie 2014, ora 14:47, autor(i): Andreea Stefan 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Fb.jpg
Daca pana nu demult, motorul de cautare Google era principala sursa de trafic pentru presa online, acum Facebook a devenit vaca de muls pentru site-urile de news. In ultimii doi ani, multi dintre publisherii online din Romania par a se fi mutat, news cu news, in reteaua de socializare.

Cele mai importante stiri sunt vazute mai intai pe reteaua de socializare si apoi pe site. Mai mult, daca in anii trecuti, batalia publisherilor  se ducea la nivel de clickuri, acum, lupta se da pentru share-uri, care multiplica accesarea si creste traficul site-ului.

Despre cum ajuta Facebook presa online, dar si despre cati utilizatori ai retelei de socializare ajung efectiv pe site, DailyBusiness a stat de vorba cu mai multi actori din online.

Dragos Stanca, managing partner ThinkDigital, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca in cazul site-urilor pe care le detine in portofoliu, traficul atras din Facebook variaza intre 20 si 80%
 
“Trendul de a impartasi stirile importante exista dintotdeauna, dinainte de a se fi inventat Internetul. Ce a facut Facebook in zona aceasta, dupa explozia continutului digital este intr-o oarecare masura o evolutie fireasca dupa prima revolutie, asistata de Google. Google a facut ordine in cautari, intr-o mare de continut”, a explicat Stanca.



"Dupa aceea, cei care produceau continutul si mai ales cei care l-au agregat si reimpachetat s-a adaptat si a exploatat slabiciunile unui motor de cautare. Facebook a creat o platforma care s-a transformat intr-un filtru imens, asistat uman, care selecteaza toate stirile care sunt de interes pentru un anumit cerc: fie analize economice profunde, fie divertisment, fie stiri si poze cu si despre pisici", a mai spus acesta.

Mai mult trafic din Facebook decat din Google

In ultimii doi ani, Facebook a devenit, treptat, principala sursa de filtrare, si prin urmare, trafic, pentru majoritate site-urilor mari. Si asta in detrimentul Google, care in Romania a coborat in foarte multe cazuri sub 10%, ca sursa de trafic direct pentru site-uri, a adaugat managing partner ThinkDigital.

In opinia lui Stanca, Facebook este un element care nu mai poate lipsi din canalele de comunicare ale unui site de content.

Media postarilor in site-urile mari: intre  50 si 100 de stiri 

Si Ionut Oprea, managing partner Facebrands, confirma faptul ca activitatea intensa a presei online, pe Facebook,  este pentru multe din site-uri romanesti o sursa importanta de trafic. Si asta in conditiile in care, in Romania,  site-urile de news publica in medie intre 50 si 100 de postari.

Nu la fel se intampla insa in cazul site-urilor de news straine, precum CNN de exemplu, care posteaza continut mult mai rar pe pagina de Facebook.

Diferenta este explicata de Ionut Oprea prin faptul ca, probabil, publisherii straini au tras linie si au stabilit ca nu renteaza sa ofere Facebook-ului mai mult continut pentru a primi mai mult trafic.

“Poate lor li s-a parut ca oricum obtin trafic suficient prin raspandirea naturala a articolelor pe Facebook si ca nu merita stimulata suplimentar din diverse motive. Adica se multumesc cu ceea ce raspandesc in mod natural utilizatorii prin butoanele de sharing de pe site, nu simt nevoia sa mai publice si ei inca o data toate stirile respective, probabil fac o selectie”, a explicat managing partnerul Facebrands.

Cand a “descoperit” presa  Facebook-ul

Potrivit  lui Oprea, in Romania, presa a descoperit Facebook-ul ca si canal de trafic incepand cu protestele din ianuarie 2012, cand articolul jurnalistului Vlad Ursulean despre protestele din Bucuresti pentru demiterea presedintelui a intrecut in raspandire publicatii intregi.

“Din acel moment, presa online din Romania a inteles ca Facebook le ofera posibilitatea de a genera raspandire si engagement si a acceptat schimbul de continut contra raspandire si engagement, sau continut contra trafic. Mai mult, au inceput sa stimuleze crearea de discutii pe Facebook in jurul articolelor si chiar sa creeze pagini dedicate pentru jurnalistii proprii, ceea ce mi se pare o initiativa de urmarit”, a explicat Oprea.

TOP. Pagini de news cu cei mai multi fani

Potrivit Facebrands, paginile de news din Romania care au cei mai multi fani pe Facebook sunt urmatoarele:

1.StirileProTV  - peste 1,18 milioane de fani
2.Romania TV  - peste 986 mii
3. Realitatea.NET – peste 850 mii
4. Libertatea.ro – peste 627 mii
5. Cancan.ro – peste 572 mii
6. Gandul -  peste 463 mii
7. Bezro – peste 346 mii
8. Vip Monden – peste 314 mii
9.  DNews.ro -  peste 276 mii
10. Vocea Zilei  - 244 mii 

TOP. Publisheri care au generat cele mai multe share-uri

De asemenea, un alt top al Facebrands ne arata  care sunt publisherii care in 2013 au generat cele mai multe share-uri in reteaua de socializare.

1.     Adevarul.ro   
2.     TimesNewRoman    
3.     Realitatea.net
4.     sport.ro  
5.     StirilePROTV.ro  
6.     inzonata.ro   
7.     Antena3   
8.     EvZ.ro    
9.     Gandul.info  
10.    HotNews.ro   

Potrivit lui Ionut Oprea, toti acesti zece publisheri au avut sute de mii de share-uri pe Facebook, la articolele publicate in 2013. Tradus in numar de cititori atrasi pe site, in cazul in care un articol se viralizeaza poate atrage milioane de useri.

10.000 de fani pe Facebook, 1.400 de useri pe site

De exemplu, in cazul unei pagini Facebook de news cu 10.000 de fani, o postare ar putea aduce  in site o medie de trafic cuprinsa de 12-14%, dupa cum a estimat Dragos Stanca.

“Un continut normal se afiseaza in newsfeed in functie de un algoritm care e in premanenta optimizare si care tine cont de modul de interactiune dintre om si pagina respectiva. O medie ar fi undeva la 12-14% organic, dar aceasta medie e formata din extreme de tip 3% in unele cazuri si 30% in altele”, ne-a explicat Stanca.

Edgerank, ingredientul principal al Facebook

Si asta pentru ca exista un punctaj alocat fiecarei actiuni, in functie de care automat se stabileste cat de relevanta este postarea pe o pagina de persoana sau brand, pentru o alta persoana sau un fan al unui brand. Acest punctaj se numeste edgerank si nu e un sistem public, fiind un ingredient de baza in reteta Facebook, a mai spus Dragos Stanca.

“Din pacate, ce s-a intamplat in ultima vreme, mai ales in cazul paginilor ‘de continut’,  nu doar in Romania, a fost exagerarea care a dus chiar spre abuzarea Facebook ca sursa de trafic. Se posteaza sute de articole  pe zi, care mai decare mai bombastice. Iar un calcul simplu arata ca judecand dupa numarul mediu de prieteni care in Romania depaseste 170, numarul de pagini care au primit un like care e spre 25 per user in medie, capacitatea fizica de absorbire a uriasei cantitati de content este limitata din punct de vedere fizic”, este de parere reprezentantul ThinkDigital.

Cate feed-uri vede zilnic un utilizator

In prezent, numarul mediu de postari care asteapta in news feed-ul unui utilizator a explodat, depasind 1.500 pe zi.

In acest context, algoritmii se schimba si se adapteaza, un proces care e in curs si care are impact in reach-ul postarilor, potrivit lui Stanca. 

“In opinia mea, exista si victime colaterale in acest proces, adica pagini care vad ca au reach scazut desi nu au facut lucruri abuzive, dar lucrurile se vor regla in functie de cum evolueaza piata”, considera Dragos Stanca.

Relevanta, criteriul principal al share-ului 

Intrebat care sunt criteriile dupa care o stire este share-uita pe Facebook, reprezentantul ThinkDigital a spus ca, teoretic, ar trebui sa fie relevanta.

“Practic, din experienta noastra, uneori sunt alte criterii. Cel de baza l-as numi ‘furtul de clic-uri’ sau inselatoria (...). Adica promit pe Facebook o dezvaluire de senzatie, iar la destinatie gasesti o stire banala. Nu cred ca aceasta cacealma este o strategie inteleapta. In principiu insa, e vorba de relevanta, fie ca e o zona serioasa, socio-politica, fie o fotografie reusita cu deja celebra pisica anonima, vedeta in social media”,  a explicat Dragos Stanca.

Cele mai potrivite ore de postare pe Facebook

Pentru ca traficul atras in site din Facebook sa fie unui cat mai mare,  publisherii sunt sfatuiti sa posteze in anumite momente ale zilei.

Fara sa existe o regula generala, traficul in retea creste seara, dimineata in zona orelor de birou si in zona pauzei de pranz.

Stanca mai spune insa ca prezenta pe Facebook depinde insa si de produs sau de de obisnuinta de consum a fanilor fiecarei pagini.

“Uneori e mai indicat ca un mesaj sa fie transmis la ore cu trafic mai mic, astfel existand sansa unei audiente mai dispuse sa consume un anumit mesaj”, a adaugat Stanca.

Reteta Facebook  a  adevarul.ro si realitatea.net

Raluca Gheorghe, online community manager Adevarul.ro,  site-ul ale carui articole au generat anul trecut cele mai multe share-uri pe Facebook , a explicat pentru DailyBusiness.ro  ca a reusit sa creasca numarul de fani cu ajutorul concursurilor de fidelizare.

Dincolo de concursuri, Raluca Gheorghe a mai spus ca fanii paginii nu au fost niciodata pacaliti de modul postarii, iar continutul publicat pe Facebook a facut diferenta , astfel ca s-a format exact publicul de care comunitatea Adevarul  are nevoie.

In ceea ce priveste frecventa postarilor,  managerul online a spus ca in functie de importanta stirilor, ele sunt postate in medie la 20 -30 de minute.

Pe de alta parte, Sorin Kosz –publisher realitatea.net, ne-a spus ca alaturi de strategiile SEO privind indexarea in Google, componenta  social media reprezinta pilonul de crestere site-ului.

Eficienta Facebook, sub semnul intrebarii

“Facebook a fost, este, dar nu stim  daca va ramane in continuare unul dintre cele mai eficiente instrumente  de generare trafic pentru site-ul realitatea.net”, a adaugat Kosz.

Potrivit acestuia,  achizitia de fani s-a realizat de-a lungul timpului in mod organic, fara  investitii in promovarea articolelor sau aplicatii inselatoare.

“Postam pe contul nostru cu o frecventa destul de ridicata, avand un  reach organic foarte bun si click-uri consistente pe link-urile  realitatea.net. In acelasi timp, avem si status-uri simple, fara  link-uri, cu foto, video sau pur si simplu text care au ca scop un engagement imbunatatit”, a explicat publisherul.

Pe de alta parte, Kosz a mai spus ca nu se stie daca Facebook va mai ramane un instrument  eficient de promovare a content-ului editorial, avand in vedere multiplele modificari ale edgerank-ului Facebook, care au afectat serios reach-ul postarilor mai multor conturi, inclusiv in Romania.

La randul sau,  Ioan Bujor, coordonator online România libera, apreciaza ca  in momentul de fata, Facebook este unul dintre cele mai eficiente instrumente de promovare pentru proiectele web.

Si asta pentru ca in raport cu alte retele sociale, detine un numar mare de utilizatori si permite postarea mixului optim de continut.

Bujor estimeaza ca pentru un proiect nou, retelele de socializare pot aduce peste 50% din traficul unui site.
 
“Cel mai important, in opinia mea, este ca utilizatorii sa gaseasca informatii de calitate si in timp foarte scurt de la desfasurarea evenimentului. Pentru un proiect media, viteza de reactie si capacitatea de a raspunde unor nevoi reale de informare sunt decisive”, considera  Ioan Bujor.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Duminica, 25 August 2019, 08:48
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter