NEW MEDIA

Librariile online trebuie sa schimbe "reteta" pentru a continua cresterea

06 august 2008, ora 00:01, autor(i): Cristina Dobos 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
carti-medie.jpg
Piata librariilor online, estimata la 1,3 mil. euro anul trecut, trebuie sa inceapa sa inoveze intrucat "reteta" pe care se bazeaza majoritatea jucatorilor in prezent - fond de carte variat si mare, livrare rapida si promovare intensa - nu mai este suficienta pentru a dezvolta puternic afacerile si a multumi clientii.
Printre punctele slabe ale furnizorilor, in prezent, se numara oferta redusa de servicii de plata online (care creste numarul de comenzi returnate), relatia nu intotdeauna profesionista cu clientii, dificultatea de a livra cartile la domiciliu (fiind preferate oficiile postale - n.r.).

Declaratiile apartin principalilor jucatori de pe segmentul de librarii online.

"Nu mai e de ajuns sa ai un site si cateva carti. Trebuie sa ai un stoc cat mai variat si actualizat si un spatiu de depozitare cat mai mare care sa iti permita livrarea intr-un timp cat mai scurt", este de parere Anton Chiazna, director de marketing al AnticariatOnline S.R.L, companie care detine Librarie.net, cel mai mare portal de carte din Romania ca numar de vizitatori.



"Parteneriatele cu firmele de curierat sunt la randul lor extrem de importante. Cand curierii nu se poarta bine cu clientii, sau daca comanda intarzie peste termen, oamenii nu vor mai vizita a doua oara libraria virtuala. Toate acestea necesita investitii din ce in ce mai mari", a mai spus managerul companiei care detine si domenii precum DepozitulDeCarti.ro si Books-zone.com, portal de carte dedicat romanilor de peste hotare.

Librarie.net este un exemplu bun pentru felul in care scad ratele de crestere pe aceasta piata. Daca in 2006 cifra de afaceri a librariei online se tripla fata de anul anterior iar in 2007 venitul se dubla, atingand nivelul de 800.000 de euro, in acest an reprezentantii companiei estimeaza o crestere de numai 50%. Reprezentantii companiei estimeaza piata autohtona de carte online la circa 1,3-1,4 mil. euro in anul trecut.

Librarie.net are in prezent aproximativ 110.000 de vizitatori unici saptamanal, situandu-se pe locul 4 in clasamentul realizat de trafic.ro al firmelor care desfasoara comert electronic. Spre comparatie, site-uri precum cele ale librariilor Humanitas sau Polirom nu depasesc 15.000 de vizitatori unici pe saptamana.


Circa 7% din afacerile de 5 mil. euro ale Editurii All provin din online, si incercam sa crestem aceasta pondereGabriela Preda, Editura All

Reprezentantii site-ului TarabaCuCarti.ro estimeaza valoarea pietei libariilor online la aproximativ 1,3 milioane-1,4 milioane euro, iar pentru urmatorii trei ani estimeaza o crestere de pana la 100% a acestei piete.

"Totusi, aceasta majorare depinde de mai multi factori. Piata este deja saturata. In prezent, este greu pentru un nou jucator sa intre pe acest segment. Afacerea se concentreaza in mainile primilor trei jucatori", a apreciat Andrei Rosca, manager TarabaCuCarti.ro.

Rosca a subliniat ca multe librarii online din .ro ofera un numar limitat de carti sau volume de o "calitate indoielnica", lucru care franeaza aceasta piata.

CartePremium.ro, site de carte lansat in aprilie, a vandut in primele trei luni circa 900 de volume realizand venituri de circa 10.000 euro. Magazinul online a inregistrat o crestere de aproximativ 15% de la luna la luna, conform reprezentantilor companiei.

Editura All a realizat in 2007 afaceri de 5 mil. euro, circa 7% din veniturile companiei provenind de pe segmentul online.

"Incercam sa promovam din ce in ce mai mult segmentul de vanzari pe Internet", a declarat Gabriela Preda, coordonator marketing Editura All.

Rata mare a retururilor, sursa de pierderi pentru librariile online

Spre deosebire de librariile traditionale, una dintre principalele probleme cu care se confrunta companiiile care vand carte online este rata mare a retururilor. In cazul Librarie.net, aceasta rata se situeaza intre 5%-10% din volumele de carti vandute si cauzeaza pierderi de aproximativ 6.000 euro pe an, apreciaza Anton Chiazna.

"Singura solutie pentru aceasta problema ar fi introducerea platii online. Daca clientii ar plati doar cu carti de credit nu ar mai exista aceste pierderi. In momentul de fata analizam aceasta perspectiva si e posibil ca pe viitor sa fie implementata", a declarat Chiazna.


Clientii librariilor online sunt in special oamenii ocupati, de afaceriAndrei Rosca, manager TarabaCuCarti.ro

Totusi, clientii magazinelor online par sa prefere plata prin metodele traditionale, sunt de parere jucatorii de pe piata. "Cea mai mare parte a clientilor nostri continua sa plateasca in numerar, la livrarea coletului. Doar 25% dintre clienti achita factura online, in momentul in care trimit comanda, insa acest procent este in continua crestere", a afirmat la randul sau Rosca.

Librariile virtuale isi atrag clientii prin discounturi ce pot ajunge pana la 20%, o varietate de titluri ce nu pot fi gasite pe rafturile librariilor traditionale si suportarea cheltuielilor de livrare - cum se intampla in cazul editurii All.

Clientii librariilor online, in general persoane ocupate si oameni de afaceri, care nu au timp sa strabata tot orasul in cautarea cartii dorite - dupa cum ii descrie managerul TarabaCuCarti.ro - cumpara in special carti de autoeducare si de business.

In intervalul aprilie-iunie 2008, peste 40% din vanzarile CartePremium.ro au fost reprezentate de cartile din domeniile Afaceri si Vanzari, Management, Marketing si Publicitate, urmate de categoriile Psihologie si Motivational, acestea doua din urma detinand o pondere de 11%.

Unul dintre dezavantajele librariilor online este felul in care ajunge cartea la client - expedierea se face la oficiul postal de unde cititorul vine sa ridice cartea, posibilitatile de expediere direct acasa sau la birou fiind foarte scumpe in raport cu pretul unei carti. De asemenea, lipsa accesului la Internet in zonele rurale reprezinta o problema pentru orice librarie on line, au comentat reprezentantii edituriei All.

Cand vine vorba de profilul publicului tinta al librariilor online, reprezentantii companiilor contactate au declarat ca in cele mai multe cazuri, clientii lor sunt persoane ocupate, cu venituri si studii peste medie, persoane active, incadrate in segmentul de varsta de 18-45 de ani. Majoritatea sunt femei, cu varste de peste 30 de ani.

Bugetul de advertising pentru o librarie online variaza intre 1.000 si 15.000 de euro, in functie de marimea site-ului, majoritatea jucatorilor de pe acest segment desfasurand si campanii de promovare pe bloguri.

"TarabaCuCarti.ro a alocat pentru promovare un buget relativ scazut de 1.000 de euro si ne concentram eforturile in special spre media online .Avem un parteneriat in exclusivitate cu blogul dedicat cartilor - Bookblog.ro, ceea ce reprezinta un avantaj", a spus Rosu.

La randul sau, CartePremium.ro va investi in 2008 circa 15.000 euro in advertising, conform oficialilor companiei.

Resurse suplimentare
- Diverta ar putea achizitiona Librarie.net cu circa 1 mil. euro
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: ipopescu@yahoo.com
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Ultima ora
Miercuri, 20 Februarie 2019, 08:11
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter