NEW MEDIA

Like din Bangladesh si conturi false. Cat de eficienta mai este o campanie Facebook?

20 februarie 2014, ora 00:07, autor(i): Andreea Stefan 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
F.jpg
Cu mai putin de 100 de euro, o pagina de Facebook isi poate cumpara 12.500 de like-uri, livrate intr-un interval cuprins intre noua si 25 zile. Consultantii social media atentioneaza insa ca achizitia de like-uri reprezinta o pierdere de bani.

Si asta pentru ca atunci cand nu este vorba despre un cont fals, like-urile pot proveni de la asa-zisii utilizatori din tari precum Chile, Columbia, Bangladesh sau Palestina, pe care companiile nu le pot transfoma in clienti.

In conditiile existentei utilizatorilor si a conturilor false sau irelevante, cat de eficienta mai este o campanie de promovare pe Facebook?

Andra Zaharia, digital communicator at How to Web, este de parere ca Facebook nu trebuie sa fie canalul central al comunicarii de brand, ci un canal de achizitie al utilizatorilor si un loc in care comunitatea sa poata fi sustinuta si implicate prin diverse tactici.

Zaharia a afirmat pentru DailyBusiness.ro ca like-urile sunt relevante in masura in care conduc la indeplinirea obiectivelor, fie ele de business sau legate de comunitatea de brand.

Problema a fost prezentata si intr-o investigatie BBC care atentiona companiile despre pierderea unor sume importante de bani in publicitatea pe Facebook, investite ca sa aduca cat mai multe like-uri de la utilizatori falsi sau care nu prezinta un interes real pentru produsele promovate.

100.000 de conturi false in Romania

In Romania, áconsultantul social media Alexandru Negrea a estimat pentru DailyBusiness.ro ca din cei 7 milioane utilizatori de Facebook, cel mult 100.000 de conturi sunt false.

Estimarea este facuta pe baza rezultatelor obtinute in campaniile desfasurate in reteaua de socializare, precum reach-ul, engagementul sau numarul de click-uri. Intrebat insa cat la suta din ôlike-eriiö unei pagini pot fi utilizatori falsi, Negrea a spus ca procentul ánu ar trebui sa fie mai mare de 2-3%.

La randul sau, Andra Zaharia a spus ca un procent de eroare exista in orice sistem, fie ca este unul ilicit, asa cum este cumpararea de like-uri, sau unul legal, asa cum este platforma de Facebook ads.

ôAcest coeficient de eroare este dat de metodele prin care fanii sunt atrasi pe pagina. Implicarea fanilor prin concursuri, spre exemplu, este de natura sa atraga mult mai multi concursomani, care au zeci de conturi false de care se folosesc pentru a castiga cat mai multe premii. Mai conteaza o suita de factori, precum profilul paginii, tipul de comunitate si, bineinteles, obiectivele celor care administreaza paginaö, a explicat Zaharia, pentru DailyBusiness.ro. á

Curatenie in conturile false

Si asta in conditiile in care, potrivit lui Negrea, la finalul anului 2012, Facebook a curatat reteaua de conturi false.

ôAu fost tari in care au disparut sute de mii si chiar milioane de conturi in felul asta. In Romania au fost sterse atunci doar cateva zeci de miiö, a adaugat consultantul social media.

Pe de alta parte, Negrea a mai spus ca pe langa faptul ca procesul de ôcuratare a retelei este unul greoi si nu foarte exactö, interesul Facebook este ca numarul utilizatorilor sa creasca, nu sa scada.

ôNu-si permit, insa, sa piarda companii din retea, asa ca incearca sa pastreze un echilibruö, a completat Alexandrul Negrea.

Referitor la procesul de curatare a conturilor false, Andra Zaharia a explicat ca asa cum se intampla in cazul celor mai multe platforme cu un numar foarte mare de utilizatori, si Facebook are doua niveluri de moderare a bazei de date. á

DailyBusiness Video: Facebook


Primele filtre sunt intotdeauna automatizate si altele care se activeaza in momentul in care un utilizator este reclamat catre Facebook pentru incalcarea unei reguli a platformei sau a unei reguli personale.á Ultimele sunt filtrele umane, echipe care se ocupa de client service pe partea de utilizatori, la care ajung doar problemele care nu si-au gasit rezolvarea pe cale automata.á

ôFacebook nu poate dedica prea multe resurse curatarii conturilor false pentru acest lucru ar implica eforturi financiare, logistice, dar si legate de software foarte mari. O baza de utilizatori va avea intotdeauna probleme cu spam-ul, conturile false si practici legate de acestea, iar compania va continua sa se laude cu cresterea exponentiala a numarului de utilizatori, care, sa nu uitam, ca a fost unul dintre punctele pe care le-au scos cel mai mult in evidenta pana la listarea pe bursaö, a adaugat Zaharia. á á

Fermele de conturi si vanatorii de concursuri

Pe de alta parte, Negrea a spus ca ámajoritatea conturilor false apartine unor "ferme de conturi", respectiv site-uri de pe care poti cumpara fani falsi pentru pagini de Facebook. Pe langa acestea, mai exista si conturile vanatorilor de concursuri pe Facebook, a utilizatorilor care isi fac intre cinciá si zece conturi, avand ca scop castigul unor premii.

Intrebat cum prejudiciaza conturile false investitia intr-o campanie de promovare pe Facebook, Negrea a spus ca atata timp cat vorbim despre conturi false, inactive, investitia nu este prejudiciata in niciun fel. á

Si asta pentru ca in campaniile de pe Facebook, companiile platesc la click sau la mia de afisari, astfel caá orice cost implica activitate pe conturile respective, considera Negrea.á

ôNu exista nicio miza reala pentru a cumpara like-uri pe Facebook. Principiile de marketing clasic se aplica si in retelele sociale. Platesti pentru click-uri si afisari de la utilizatori care ar putea fi interesati de serviciile si produsele tale si ai la dispozitie toate uneltele necesare sa-i gasesti pe acesti utilizatori, clasificandu-i in functie de sex, varsta, localitate, studii, loc de munca, interese si asa mai departe. Numarul de like-uri creste oricum, dar nu intra in categoria obiectivelor reale de marketingö, sustine acelasi consultant social media. á

Volumul de fani, irelevant pentru rezultatele de business á

Pe de alta parte, Andra Zaharia, digital communicator at How to Web, atentioneaza ca achizitia de like-uri nu reprezinta o investitie, ci o pierdere de bani, dat fiind faptul ca volumul de fani ai unei pagini de Facebook este irelevant pentru rezultatele de business si pentru cele legate de comunitate in lipsa unei segmentari corespunzatoare a publicului. á

ôPentru cei care se implica in astfel de practice incorecte si ilegale din punct de vedere al termenilor si conditiilor ce reglementeaza platforma Facebook, cred ca obiectivul de a avea like-uri relevante este unul secundar, daca nu chiar inexistent. Cel mai adesea, interesul in a cumpara like-uri rezida intr-un scop legat de volum, care, asa cum am sustinut intotdeauna, este lipsit de substanta daca nu este corelat cu o crestere reala si strategica a comunitatiiö, a adaugat Zaharia.

Cum recunoastem un cont fals á

Potrivit lui Alexandru Negrea, un cont fals este un cont inactiv, pe care nu se publica decat eventuale invitatii la jocuri online. á De obicei, utilizatorul respectiv nu are poze, nu are prieteni si il foloseste o singura data, in momentul inregistrarii.á

La randul sau, Zaharia a spus ca in mod obisnuit, un cont fals are putine poze, majoritatea care nu sunt cu fata unei persoane, iar pe wall vom gasi shares si poate likes, dar nu si continut original. á

ôNu vom gasi milestones si check-ins sau alte activitati care ar trebui sa evidentieze interactiuni reale dintre o persoana si profilul sauö, a completat Andra Zaharia.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: ipopescu@yahoo.com
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Ultima ora
Sambata, 03 Decembrie 2016, 13:21
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter