NEW MEDIA

Platile online, "un potential de 1 mld. euro". Ce tine inca piata pe loc

16 ianuarie 2012, ora 00:01, autor(i): Silviu Boiangiu 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Cristi_Herghelegiu.jpg
Volumul platilor online are potentialul de a ajunge la 1 miliard de euro anual in Romania, insa "realitatea din teren" este departe de aceste estimari. Si asta pentru ca exista inca un deficit de educatie si de incredere fata de mijloacele electroncie de plata, dar si pentru ca multe lucruri, precum utilitatile sau taxele si impozitele, sunt inca imposibil de platit in acest fel.

DailyBusiness.ro a stat de vorba pe aceasta tema cu Cristian Herghelegiu, country manager al furnizorului de solutii de plata electronica ePayment, cea mai mare companie de profil din Romania.

Potrivit acestuia, potentialul pietei locale de plati electronice se situeaza la 1 miliard de euro, iar estimarea include toate entitatile care vand online, inclusiv cu plata offline prin ramburs. Spre deosebire de alte tari, in Romania aceste plati sunt cele mai populare, iar trendul de scadere a proportiei lor este mai putin pronuntat decat in alte state din regiune precum Polonia sau Cehia. Iar principalul motiv care cauzeaza acest lucru este credibilitatea solutiilor de plata online.

Din acest motiv, majoritatea tranzactiilor online din Romania nu sunt realizate in comertul electronic efectiv, ci pe segmente precum turismul sau serviciile. Spre exemplu, in cazul vanzarilor retailerilor IT online din tara, procentul platilor realizate online se situeaza intre 5% si 6%, dar ajunge pana la 90% la site-urile ce vand cupoane de reduceri.



Site-urile de cupoane au impins piata in 2011

Lansarea in Romania a site-urilor ce ofera cupoane de reduceri a ajutat foarte mult industria de plati online, contribuind la educatia consumatorilor.

"Anul trecut, cand au intrat site-urile de cupoane, am avut extrem de multi oameni care au platit online pentru prima oara in viata lor. E o industrie adevarata care s-a creat in jurul acestui concept si a contribuit la educarea consumatorilor", spune Herghelegiu.

Si asta pentru ca acest fel de plata inchide foarte rapid ciclul de vanzare, iar beneficiile sunt numeroase.

In plus, in cazul produselor sau serviciilor oferite de aceste site-uri, fie ca vorbim de bilete de avion sau bilete la cinema, cumparatorul stie la ce sa se astepte. Spre deosebire, in retail-ul IT, pe client il intereseaza produsul, vrea sa puna mana pe el, iar in aceasta industrie avem un model in care consumatorul se informeaza online dar cumpara produsele offline.

Deficit de credibilitate

Tranzactiile online din Romania se confrunta un deficit de credibilitate, care, potrivit lui Herghelegiu, a fost alimentat si de media, care a mediatizat tentativele de frauda, fara a mediatiza si instrumentele de protectie de care beneficiaza aceste instrumente.

Cu toate acestea, seful ePayment spune ca in acest moment, "cardul este mai sigur decat cash-ul", iar rata tentativelor de frauda in cazul tranzactiilor electronice este de doar 0,24%. In plus, cele mai multe dintre acestea au reprezentat "fraude domestice", in care, practic, un card a fost folosit de un alt membru al familiei posesorului. Iar cele mai multe fraude sunt depistate si blocate la timp, ePayment reusind sa recupereze la nivelul anului 2011 sume in valoare de 500.000 de euro. Iar daca acesti bani nu ar fi fost recuperati, pierderile s-ar fi dus "in sistem", si ar fi fost preluate de banci, de comercianti sau de procesatorul de plati, iar clientii ar fi fost afectati de ele doar foarte rar, in cazul in care vina lor ar fi fost evidenta.

Deficitul de educatie in ceea ce priveste platile online este relevat si de proportia foarte mare de romani din strainatate care fac plati online in Romania.

Potrivit datelor ePayment, peste 40% din platile electronice realizate in Romania in 2011 au fost initiate de romani din tari precum Italia, Spania sau Marea Britanie. Acestia cumpara online foarte multe calatorii, dar si produse electronice si electrocasnice sau alte cadouri pe care le trimit rudelor din tara.

Totusi, un prim semn al cresterii increderii in aceste instrumente de plata este aparitia achizitiilor de produse scumpe. Potrivit datelor ePayment, in 2011 s-au  achizitionat online un bilet de avion de 9.700 de euro si un pachet turistic de 8.800 de euro, iar in anii precedenti nu puteam vorbi de astfel de tranzactii.

"Aceste achizitii arata ca nivelul de credibilitate creste. Nici macar anul trecut (2010 - n.r.) nu aveam tranzactii de genul asta", explica Herghelegiu.

Alta bariera: Facturile de utilitati, taxele si impozitele

Un element care ar putea impinge volumul platilor realizate online este reprezentat de posibilitatea de a achita in acest fel facturile de utilitati, dar si taxele si impozitele.

Daca, spre exemplu, operatorii telecom sau unii distribuitori de gaze ofera in prezent posibilitatea platii online a facturii, in alte segmente lucrurile nu stau atat de bine: mai ales pe segmentul utilitatilor si in afara Bucurestiului. Si asta pentru ca "monopolorile nu au nici un interes sa-ti faca viata mai usoara", potrivit lui Herghelegiu.

"Cred ca pentru orice plata pe care poti sa o faci offline ar trebui sa ai si optiunea sa o faci online", spune seful ePayment.

In opinia acestuia, exista sute de mii sau chiar milioane de oameni care vor sa-si plateasca utilitatile si taxele online, iar beneficiile implementarii unui sistem de acest fel ar fi imense, de la o viteza de colectare sporita pana la disparitia cozilor si diminuarea costurilor implicate de gestiunea cash-ului.

"Dublarea pietei este foarte fezabila"

Desi piata a crescut in ultimul an cu doar 24%, mai lent decat in anii precedenti, Herghelegiu crede ca potentialul sau este unul imens, chiar de dublare in fiecare an. De ce nu se intampla asta?

"Dublarea pietei este foarte fezabila, dar sunt multe elemente de traseu, care trebuie corelate. Chiar daca eu dau drumul la un serviciu foarte facil, ramane in continuare un element cultural. Acesta este ultimul pas", spune seful ePayment.

Iar aceste proiectii nu includ taxele si impozitele, care au, la randul lor, potentialul sa dubleze sau sa tripleze volumele rulate volumele rulate online.

Industria online este una care poate profita de pe urma crizei si trece prin niste momente extrem de bune in acest moment. Practic, "nu exista un segment care nu are loc de crescut major".

Spre exemplu, retailul online ar putea contribui semnificativ la cresterea volumului de plati online. 

"Cred ca in acest moment piata de e-commerce este o piata destul de joasa. Un magazin mare vinde 5-6% prin tranzactii electronice. Daca cifra ar creste la 10-15%, practic s-ar dubla piata", explica seful ePayment.

In plus, romanii utilizeaza foarte mult cardurile pentru a face achizitii pe site-urile din afara.  "Cred ca peste jumatate din banii pe care romanii ii cheltuiesc online nu sunt cheltuiti in online-ul romanesc", estimeaza Herghelegiu.

Cu toate acestea, cresterea volumului platilor online asteptata de ePayment pentru 2012 se situeaza la aproximativ 25%.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Sambata, 21 Septembrie 2019, 02:48
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter