- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Primele cifre oficiale despre publicitatea online din .ro: Piata e de fapt cu 33% mai mare

17 Dec, 14:22 • Redactia DailyBusiness
Primul studiu asupra pietei de publicitate online din Romania, realizat de PricewaterhouseCoopers si asociatia de profil IAB, contine cifre surprinzatoare: valoarea pietei a fost anul trecut cu 33% mai mare decat au estimat principalii jucatori, iar in prima jumatate din 2008 s-au incasat deja trei sferturi din banii atrasi pe intreg anul 2007.
Primele cifre oficiale despre publicitatea online din .ro: Piata e de fapt cu 33% mai mare

Piata de publicitate online din Romania a valorat 42,6 milioane lei anul trecut (12,7 mil. euro, la cursul mediu anual), conform studiului, in conditiile in care cifra cunoscuta pana acum, rezultata din estimari ale principalelor jucatori, era de circa 9 milioane de euro.

In prima jumatate a acestui an, piata a inregistrat deja o valoare de 33,8 milioane lei (9,2 mil. euro), conform studiului realizat de PwC si IAB.

Astfel, in prima jumatate a lui 2008, valoarea pietei de publicitate online aproape s-a dublat fata de aceeasi perioada a lui 2007, cand piata se situase la circa 4,8 mil. euro.

Sumele mentionate in studiu sunt nete, fara TVA.

„Acest studiu ofera pentru prima data in Romania, cifre reale, bazate pe vanzarile efective ale celor mai mari companii din industrie, in locul estimarilor care au existat pana acum” a declarat Ovidiu Florea, Presedinte al Asociatiei IAB Romania si Managing Partner la Media Investment.

„Echipa PricewaterhouseCoopers Romania care a participat la realizarea studiului a efectuat pentru prima data acest tip de cercetare pe piata locala de profil, folosind o metodologie consacrata la nivel global, care in tarile cu o piata de publicitate online puternica este folosita deja de 10 ani. Ne dorim ca analiza prezentata sa fie un argument hotarator pentru ca tot mai multe companii sa participe la urmatoarea editie a studiului, asa cum se intampla in alte tari europene, unde PricewaterhouseCoopers si IAB au o deja o traditie in derularea acestui proiect”, afirma Ruxandra Bandila, Marketing & Business Development Director – PricewaterhouseCoopers Romania.

Studiul „Romanian Online Advertising Study” a agregat declaratiile de vanzari ale 11 companii, numarand principalele regii de publicitate online si principalii publisheri independenti (cu vanzari directe semnificative), care reprezinta in total peste 700 de site-uri.

Se refac calculele pentru 2008. In 2009 urmeaza cea mai lenta crestere din istoria pietei

Valoarea pietei de publicitate pentru acest an a fost anterior estimata la circa 14-15 milioane de euro, insa conform datelor care reies din studiul PwC si IAB (diferenta de 33% intre estimari si cifrele oficiale – n.r.), este posibil ca piata sa se apropie in acest an de 19-20 milioane de euro. Aceasta valoare ar corespunde unei cresteri de 50% fata de anul 2007.

Pentru 2009, cresterea prevazuta de jucatorii din piata franeaza brusc, la cel mult 25%, cea mai scazuta evolutie din istoria de 10 ani a pietei de publicitate online din Romania.

„Credem ca in 2009 valoarea pietei de publicitate online va inregistra o crestere mica, de 15-25% (cifra care va reprezenta oricum o crestere comparativ cu restul mediilor, intrucat estimarile arata o stagnare a pietei de publicitate in ansamblul ei). Cel mai probabil, valoarea pietei de publicitate online se va situa in intervalul 16-19 milioane euro”, este de parere Mihai Seceleanu, general manager al InternetCorp.

De o parere similara este si Dragos Gurarosie, director executiv F5 X-Media, regia creativa de vanzari a grupului Realitatea-Catavencu

„Este greu de spus, in acest moment, care va fi valoarea pietei in 2009. Estimarile au fost date peste cap de actuala criza si, de aceea, eu cred ca vom inregistra o crestere de 20-25 de procente fata de 2008. Cu siguranta, in 2009, vom vedea o scadere a bugetelor de promovare, in general, dar si o redistribuire a acestora. De castigat vor avea cei care stiu sa vanda proiecte speciale cat mai aproape pe nevoile clientului si cat mai targetate catre consumatorul final”, a declarat Gurarosie pentru DailyBusiness.ro.

La randul sau, Val Voicu, director general AdEvolution, situeaza cresterea pentru 2009 la aproximativ 25% si este sigur ca „anul viitor cresterea va fi mai mica decat cea inregistrata anul acesta. 2009 va fi oricum un an mai dificil”.

Clement Nicolaescu, director de marketing al ArboInteractive, nu a oferit date mai concrete despre cresterea ce ar putea urma in 2009 pe segmentul de publicitate online, declarand insa ca se afla „in comunitatea optimistilor”.

„Nu am in niciun caz datele necesare unei astfel de estimari. Piata este mult prea imprevizibila in acest moment. Poate ca lucrurile se vor mai aseza la sfarsitul primaverii anului viitor si atunci putem sa avem asteptari concrete si nu doar dorinte de Mos Craciun”, spune Nicolaescu.

Ce ar trebui sa intreprinda advertiserii in online pentru a face fata crizei?

„Online-ul ca suport media permite o investitie mai eficienta a bugetului de publicitate, intrucat este singurul instrument 100% masurabil, permitand advertiserilor sa stie exact cat cheltuie, pe ce, si ce obtin in schimb. Perioadele de recesiune determina companiile sa puna un accent mult mai mare pe rentabilitate, pe eficienta si costuri – si ne putem astepta ca in urmatorii ani sa asistam la o crestere a ponderii publicitatii online in totalul bugetelor de promovare investite in Romania”, este de parere Seceleanu.

Nicolaescu de la ArboInteractive este de parere ca, in situatii de recesiune economica, atentia advertiserilor trebuie indreptata in special catre modalitati de comunicare de impact pentru audienta.

„Dupa parerea mea, advertiserii ar trebui sa isi indrepte atentia mai mult catre modalitati de comunicare apreciate de catre audienta. Comunitatile apreciaza brandurile care stiu sa li se adreseze, iar impactul este important. Online-ul isi va gasi modalitati din ce in ce mai ingenioase de interactiune, iar atentia advertiserilor pentru acestea va creste. Criza va fi un decantor pentru ideile bune„, este parerea lui Clement Nicolaescu.

Dragos Gurarosie considera ca advertiserii trebuie sa se concentreze mai mult pe proiecte care ies din banal.

„Cred ca advertiserii trebuie sa se axeze mai mult pe proiecte neconventionale care sa creasca memorabilitatea brand-ului si sa renunte la ‘publicitatea la kilogram’ sau la bannerele aruncate la intamplare pe site-uri. Ar trebui sa ne indreptam atentia catre ceea ce se numeste ‘behavioral advertising’, adica sa invatam sa cheltuim banii numai pe acei consumatori cu adevarat interesati de categoria noastra de produse, si numai in momentele cand acestia sunt dispusi sa vada sau sa auda mesajul nostru”, este parerea lui Dragos Gurarosie.