NEW MEDIA

Rotarus, ArboInteractive: Ne asteptam sa fie mai bine, dar nu lunea viitoare

20 iulie 2009, ora 00:01, autor(i): Alex Goaga 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Rotarus-mica.jpg
Calin Rotarus, general manager al regiei de publicitate online ArboInteractive, a discutat cu DailyBusiness.ro despre segmentul de publicitate video, piata de advertising online in timp de recesiune, concurenti si problemele industriei globale in care activeaza.
Sediul ArboInteractive este situat in zona Politehnica, langa Apaca. Calin Rotarus, general manager al companiei din februarie 2008, are biroul la capatul unei incaperi lungi, in care lucreaza echipa de vanzari. Biroul are usi de sticla transparenta, care "exprima deschiderea mea catre comunicarea cu angajatii", spune zambind Rotarus.

DailyBusiness.ro: Ce nisa din piata de publicitate online considerati ca va creste cel mai rapid in anii urmatori?
Calin Rotarus: Cele mai mari cresteri le vor inregistra segmentele de publicitate video si performance (unde suma platita pentru reclama depinde de rezultatele concrete ale campaniei - n.r.). In prezent insa nu exista publicitate video cu adevarat, exista bannere care "se misca", au continut video. Incercam ca publicitatea video sa reuneasca avantajele TV-ului cu ale online-ului folosind formate neintruzive. Pasiunea utilizatorilor de Internet pentru video este mare, si noi, romanii, suntem avantajati.

DB: Mai rar se aude ca "noi, romanii, suntem avantajati". In ce sens?
CR: Practic la noi nu mai exista conexiuni de viteza mica, iar infrastructura noastra este mai rapida decat a multor alte tari. Chiar vorbeam cu colegi de-ai mei din Elvetia. Acestia au remarcat ca in Romania s-a trecut subit de la dial-up, si acela prost, la fibra optica. Ei se agita si isi schimba aproape o data la doi ani infrastructurile. Romania este pe locul 7 intr-un top realizat de o firma de cercetare ca pondere a conexiunilor de peste 5 MB/sec, dupa SUA. Revin deci: internautul roman, in general pasionat de formate video, este avantajat si de retelele destul de bine puse la punct si performante.



DB: Ce doresc internautii in ceea ce priveste publicitatea de tip video?
CR: Le place sa nu-i obligi. Sa nu-i obligi de exemplu sa urmareasca un clip publicitar ce ruleaza inainte de fisierul video propriu-zis.

DB: Are succes acest gen de publicitate?
CR: Se obisnuieste, are succes, dar utilizatorii nu iubesc acest lucru. Noi incercam sa impunem pe piata alte formate. Unul dintre cele care mi se par mie simpatic este un format neintruziv - un clip destul de mic apare undeva pe pagina vizitata de internauti. Acesta ruleaza automat, dar este mic si fara sunet. In momentul in care utilizatorii plimba mouse-ul deasupra clip-ului, acesta te atentioneaza "vezi ca acesta se va expanda pe tot ecranul, in trei secunde". Astfel, utilizatorul de Internet, care este suparat daca "intri peste el", simte ca are controlul, ca are dreptul de a hotari, si este multumit.


Pana la urma, publicitatea este o promisiune 

DB: ArboInteractive creeaza si clipurile in-house, sau doar le "vinde"?
CR: Noi nu cream. Desi, daca vrea un client neaparat, poate o sa si producem. Succesul unei campanii de publicitate video tine foarte mult, si pe online, de partea de creatie, de idee. Daca producatorii isi fac treaba buna, adaptateaza clip-urile la specificul utilizatorilor de Internet care sunt mai tineri, mai non-conformisti, atunci publicitatea video va creste foarte mult pe online. Avantajul Internetului este ca aceste clip-uri vor putea sa se extinda viral, sa le vada chiar si oameni care nu au intrat pe paginile pe care acele clip-uri au fost initial plasate de regie sau companie. Vorba zboara repede pe Internet.

Scadere cu 30-40% a afacerilor ArboInteractive, la sase luni

DB: Ce venituri estimati ca veti atrage pe intreg anul 2009?
CR: Per total, in 2009 ne asteptam la o scadere usoara fata de anul trecut. In primul semestru afacerile ArboInteractive s-au redus cu 30-40% fata de anul trecut. Din afacerile Arbo, bannerele vor ocupa cel mai mult. Apoi, circa 10-20% din venituri vor proveni din proiecte speciale, din reclama contextuala inca circa 10%, performance-ul aducand si el circa 10%.

DB: Cum ati caracteriza, dupa aceste scaderi, primul semestru al anului?
CR: (zambind) Pai dupa ce a spus-o atat de frumos Orlando (Nicoara, director executiv la MediaPro Interactiv - n.r.), eu cum sa mai caracterizez?

DB: Jucatori din piata spera ca anul acesta valoarea pietei de publicitate online sa depaseasca suma de 20 mil. euro, cat a fost raportata anul trecut. Credeti ca e realist, avand in vedere scaderea pe primul semestru - estimata de jucatorii din piata la 10%-25% sau chiar mai mult?
CR: Da, categoric va exista o crestere. Bugetele incep sa se dezghete, dupa ce au trecut sase luni de criza. Managerii incep sa-si faca planuri, sa incerce sa rezolve problemele. Unele dintre rezolvari se regasesc intr-o promovare inteligenta. Pana la urma, publicitatea este o promisiune.


Ironic, desi vanzarile sunt mai mici, e mai mult de munca 

DB: Cum considerati ca va arata piata de publicitate online dupa criza?
CR: Sunt doua tendinte care vor continua - una de iesire de pe piata sau de consolidare prin fuziuni si achizitii, si cealalta de fragmentare. Criza accelereaza multe procese si pentru multi activitatea online capata in momentele de criza o importanta foarte mare. Realizeaza ca online-ul e viitorul, vor investi si aloca resurse ceea ce, uneori, duce la infiintarea departamentelor de vanzare - vorbim de publisheri, business-uri online sau afaceri offline cu componenta online.

DB: Cati angajati aveti acum si cum veti modifica numarul acestora pana la finele anului?
CR: In prezent avem 26. Evident, avand in vedere ca piata de media nu merge foarte bine, nu vom angaja foarte multi oameni - poate incheiem anul cu 28.

Reteta succesului pentru agentii de publicitate si regii

DB: Care considerati ca este reteta succesului pentru a trece cu bine de criza, pentru agentiile de publicitate full-service?
CR: Agentiile trebuie sa incerce sa inteleaga mai bine utilizatorii. Nu numai ele - si research-ul, si marketing-ul, trebuie sa inteleaga ca online-ul e o lume in sine si o mare parte din potentialul lor clienti traiesc in acest univers. Apoi, nu este de ajuns sa intelegi ce inseamna "bannere" si ce inseamna "click". Trebuie sa intri mai mult in aceasta lume, sa intelegi mai bine internautii. Oamenii au inceput sa petreaca mai mult timp pe Internet decat la televizor. Agentiile trebuie sa incerce din toate puterile sa ii faca pe oameni sa iubeasca brand-urile pe care le reprezinta.

DB: Si reteta succesului pentru regii, ca a dumneavoastra?
CR: Adaptarea la viteza de schimbare a pietei. Pana la urma regiile ar fi fost fericite ca pana la sfarsitul zilelor lor sa vanda bannere, dar lumea se schimba. Cu totii suntem oameni, avem o capacitate limitata de a ne adapta la schimbare. Insa cine va reusi, va castiga.

DB: Ce concurent considerati ca este bine plasat pe piata, si cine mai putin?
CR: Prefer sa nu discut despre asta. Concurenta pana la urma este doar "bataia pe buget". De cate ori pierdem un buget in favoarea altora, ne zicem "mama ce idee tare au avut! Hai sa vedem daca data viitoare putem sa-i surprindem si sa le-o luam inainte!". Insa, pe de alta parte, suntem cu totii parteneri care lucreaza la evolutia acestui segment de piata. Pana la urma, piata de publicitate romaneasca a fost formata de regii, nu de publisheri sau alte formatiuni.

DB: Ce parere aveti de activitatea de la regia Boom?
CR: Din cate stiu eu, Boom trece printr-o perioada dificila. Dar este o companie veche pe piata, are sustinere din partea grupului din care face parte si ii urez sa depaseasca acest moment mai dificil.

DB: Cum considerati ca va evolua economia Romaniei in urmatoarele 12 luni? Daca economia nu functioneaza...nici bugetele nu vor fi mari.
CR: Eu am incredere in Isarescu. Cineva, poate nu el, dar tot va readuce in sus economia. Anul acesta, noi suntem atenti sa nu ne ducem odata cu economia. Ne asteptam sa fie mai bine, dar nu lunea viitoare.

DB: Cum arata o zi de munca a dvs. in aceasta perioada, fata de anul trecut?
CR: Ironic, desi vanzarile sunt mai mici, e mai mult de munca. Muncim la o mai buna organizare si incercam totodata sa ne adaptam, sa gasim produsele care pot avea succes. Pozitionarea lor este foarte importanta. Incercam sa compensam scaderea in venituri pe display pe alte segmente.

DB: Ce oameni din online-ul autohton va plac?
CR: Imi place Calin Fusu, de la Neogen. De fapt, imi place incapatanarea lui, felul in care isi da curs ideilor. Uneori nu sunt corecte, dar asa este Internetul - trial and error. De asemenea, imi place Dragos Stanca, pentru ca a reusit sa faca trecerea cu succes spre online, de la alte activitati.

DB: Care considerati ca este pericolul cel mai mare in online, in intreaga lume?
CR: Plafonarea. Nici macar giganti ca Google nu-si pot permite sa inceteze sa inoveze. Cine stie cand vor aparea alti doi indivizi intr-un alt garaj care sa inoveze si sa depaseasca companii cu renume?

DB: In timpul liber, cu ce va ocupati?
CR: Familia. Imi place fotografia - am o colectie de aparate foto vechi (arata spre un raft unde sunt expuse cateva aparate de fotografiat cu film - n.r.), imi place sa pescuiesc. De asemenea, acum sunt in curs de a-mi dezvolta un nou hobby - vreau sa-mi iau carnet de navigator pe vase cu panze.

DB: Si care a fost cel mai mare peste pe care l-ati prins...?
CR: (razand) Domnule, uite-asa avea un ochi! (face cu mainile un cerc, cat o roata de masina - n.r.)
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Sambata, 21 Septembrie 2019, 02:50
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter