- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Seceleanu, Internet Corp: Publicitatea online poate sa evolueze anul acesta cu 25% in plus, dar si in minus

11 Jun, 00:01 • mihaela.tudorancea
Mihai Seceleanu, general manager al publisherului online InternetCorp, a vorbit, intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro, despre obiectivele companiei in 2009, despre piata de publicitate online si oportunitatile existente pe acest segment.
Seceleanu, Internet Corp: Publicitatea online poate sa evolueze anul acesta cu 25% in plus, dar si in minus

DailyBusiness.ro

: Ati declarat la inceputul lunii aprilie ca estimati ca piata de publicitate online va creste cu 10-15% in acest an. Va mai pastrati aceste estimari in contextul actual?
Mihai Seceleanu: Cred ca in continuare este posibil ca piata de publicitate online sa atinga acest nivel, cu toata acestea 2009 este extrem de volatil. Mai sunt 7 luni in care pot aparea surprize, iar trimestrul patru poate modifica radical situatia, intocmai cum s-a intamplat si anul trecut. Modul in care evolueaza economia globala, situatia Romaniei si particularitatile ei, modul in care super-ofertele pe TV se pot materializa si practic in toamna, posibilitatea ca piata de print sa se redreseze dupa ce ieri Tolontan anunta pe blog scaderea cu 66% a publicitatii in presa scrisa pe primele 4 luni – toti acestia sunt doar cativa factori care pot situa piata de publicitate online chiar la plus sau la minus 25% fata de anul trecut.

DB: Ce valoare credeti ca o sa aiba piata de publicitate online dupa primul semestru al acestui an?
MS: Din declaratiile unora dintre playerii din piata, volumele au scazut in primul trimestru al anului cu pana la 30%. Probabil ca in trimestrul doi nu se va reusi „recuperarea” acestei scaderi asa ca da, probabil, primul semestrul se va situa la o valoare mai mica decat anul trecut. Estimarea noastra pentru intreaga piata se situeaza la minus 10, minus 15% pentru semestrul 1.

DB: In 2008, InternetCorp a raportat o cifra de afaceri de 1,83 milioane de euro. Ce cifra de afaceri estimati pentru anul acesta, si pe ce va bazati?
MS: In perioade de criza focus-ul trebuie sa fie pe cota de piata. Principalul nostru obiectiv in 2009 este sa crestem cu minim 30% cota de piata pe care o avem pe piata de publicitate online din Romania. Obiectiv care, cel putin la nivelul primelor 5 luni, este chiar depasit, avand in vedere cresterea inregistrata versus evolutia pietei per ansamblu – asta ar fi si un prim raspuns la intrebarea „pe ce ma bazez”. Altfel, 2009 este primul an in care regiile de publicitate nu vor mai lua „partea leului” din piata – daca in 2005 regiile reprezentau 99% din share, intermediind vanzarea aproape tuturor spatiilor de publicitate online, nu credem ca in 2009 pot obtine mai mult de 40-45% din total.

[quote=Mihai Seceleanu]Nu ne propunem sa mai dezvoltam noi proiecte in 2009. Si credem ca nu exista nise neacoperite in online-ul romanesc – pe majoritatea niselor sunt prezenti doi sau mai multi jucatori.[/quote]
DB: Ce planuri aveti pentru InternetCorp pentru sfarsitul acestui an?
MS: Preferam sa vorbim mai degraba de realizari decat de planuri.

DB: Ati fost nevoit sa schimbati strategia de dezvoltare a InternetCorp din cauza situatiei economice actuale?
MS: Strategia nu s-a schimbat. Ne vom concentra ca si pana acum pe proiectele din portofoliu, pastrandu-ne obiectivul principal de a ne consolida pozitiile in topul clasamentului pe categoriile importante pentru noi, business, lifestyle feminin si stiri generaliste. S-au schimbat lucruri, intr-adevar: in octombrie anul trecut am decis sa nu mai continuam sa investim in cateva proiecte pe care abia le lansasem, am devenit mult mai atenti in privinta costurilor care ne erau solicitate de furnizori, am luat mai multe masuri proactive care, tocmai, si-au propus sa dinamizeze modul in care implementam ideile pe care ni le propunem. Bottom line: strategia nu s-a schimbat, obiectivele pe termen scurt si modalitatile de executie, da.

DB: Cum ar fi evoluat afacerile InternetCorp daca nu ar fi fost contextul economic actual?
MS: Anul trecut ne asteptam la o cifra de afaceri cu minim 30% mai mare, care ne-ar fi permis sa investim si mai mult in 2009.

DB: Ce planuri aveti pentru InternetCorp dupa ce va trece situatia economica actuala?
MS: Sa profitam la maxim atat de cota pe care o vom avea la momentul respectiv, cat si de faptul ca ponderea publicitatii online va fi mai mare in total media spending.

DB: Pe ce alte nise vreti sa mai dezvoltati site-uri? Ce nise credeti ca nu sunt inca acoperite in online-ul romanesc?
MS: Nu ne propunem sa mai dezvoltam noi proiecte in 2009. Si credem ca nu exista nise neacoperite in online-ul romanesc – pe majoritatea niselor sunt prezenti doi sau mai multi jucatori. Sunt insa nise, atat din sfera publishingului cat si din cea a serviciilor, unde barierele de intrare sunt foarte sus si unde credem ca este imposibil sa mai ai succes, sa castigi audienta si awareness, daca intri acum.

DB: Aveti in plan achizitii de site-uri? Credeti ca e un moment bun sa va extindeti?
MS: Suntem deschisi spre astfel de oportunitati. Cred insa ca in continuare sunt asteptari nerealiste in piata din punct de vedere al evaluarilor.

DB: Cati angajati aveati la sfarsitul lui 2008 si cati aveti acum?
MS: In InternetCorp am acum aproximativ 55 de colegi, cred ca mai putin cu doi sau trei fata de inceputul anului. Echipa a crescut mult in ultimii 2 ani jumatate, la final de 2006 cred ca nu eram mai mult de zece oameni, insa s-a omogenizat mult in ultima jumatate de an si, cu exceptia a maxim 5-6 pozitii pe care deja le avem in vedere, nu credem ca vom mai face angajari in 2009.

DB: Aveti de gand sa investiti in bloguri romanesti?
MS: Nu avem planuri concrete in privinta asta, chiar daca suntem atenti si cantarim oportunitatile din domeniu.

DB: Ce parere aveti despre blogosfera din Romania?
MS: Depinde din ce punct de vedere o privesti. Ca audienta, creste permanent. Ca business, cred ca este o piata inca incipienta. Pentru ca, exceptand doar cateva nise, ne lipsesc blogurile specializate si timpul necesar dezvoltarii lor. La urma urmei, e de inteles, e greu sa investesti timp si bani in ceva care poate va produce, dar abia peste 5 ani.