NEW MEDIA

Sergiu Biris, Trilulilu.ro: Cu siguranta avem cheltuieli mai mari decat orice alt site din Romania

22 iunie 2009, ora 12:49, autor(i): Irina Crudu   | 1 comentariu publicat
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Sergiu Biris
Sergiu Biris
Sergiu Biris, director general al site-ului de video sharing Trilulilu.ro, a discutat intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro despre cum ar fi evoluat lucrurile daca nu ar fi fost perioada de criza in piata de publicitate video, spre ce se indreapta piata si Trilulilu.ro, precum si despre planurile si proiectele sale din mediul online.
Interviul pe scurt:

- Nu dam cifre referitoare la Trilulilu.ro pentru ca nu vrem sa ne pozitionam. Nu ne-am batut niciodata pentru numarul 1 ca cifra de afaceri.

- In luna mai anul trecut, cand Alexis Bonte a preluat pachetul majoritar al Trilulilu.ro site-ul a fost cotat la 2,5 milioane de euro. Acum, din cauza crizei si situatiei curente, nu a mai crescut valoarea. Cred ca pe termen lung o sa creasca.



- Am fost cumva considerati din start a fi YouTube-ul romanesc, dar nu am vrut neaparat acest lucru. Avem o gramada de lucruri diferite.

- Sunt convins ca peste un an, advertiserii se vor uita pe Internet satui de bannerele traditionale si se vor intreba de ce nu au intrat inca pe video.

- La noi, campaniile video sunt cu vreo 50% mai scumpe decat campaniile traditionale. Dar si de minim 3-5 ori mai eficiente.

- Cine face in momentul asta achizitii cu siguranta are o incredere destul de mare ca proiectele respective vor reusi. Altfel, e ca si cum ai baga bani orbeste in ceva care nu esti sigur ca va merge sau nu.



Nu am cautat niciodata sa fim numarul 1 ca cifra de afaceri

DailyBusiness.ro: Haideti sa vorbim un pic despre Trilulilu. Este deja un proiect monetizat? Ce rezultate are?
Sergiu Biris: Trebuie sa-l monetizam si sa facem si noi bani. Nu dam cifre pentru ca nu vrem sa ne pozitionam. N-am cautat niciodata sa fim numarul 1 sau sa comunicam ca suntem numarul 1 sau sa ne batem pentru numarul 1 ca cifra de afaceri.

DB: Ca rezultate si strategie, cum a fost anul trecut?
SB: Anul 2008 a fost mai static, as zice. Aveam un model de vanzare mai inchis. Vindeam totul printr-o singura regie (Boom - n.r.) si atunci nu era nimic flexibil acolo. Am facut cat trebuia sa facem si atat. Acum, in 2009, am inceput sa incercam modele noi de vanzari.

DB: Spuneati ca veti lansa o platforma proprie de publicitate.
SB: Da. O lansam in scurt timp. Nu pot da mai multe detalii. (update: platforma a fost lansata luni, 22 iunie)

DB: Din cate imi amintesc, spuneati ceva de sfarsitul lunii mai...
SB: Da, numai ca stii cum e. Calculul de-acasa nu se potriveste cu cel din targ. Si in mare parte ne-am lovit de detalii mici din punct de vedere tehnic asa ca am decis sa amanam un pic si sa nu ne grabim, caci o sa fie un pas important pentru noi. In schimb am completat echipa de vanzari. Compusa din doi oameni acum. Ultimul este Cristi Georgescu care a fost si la Netbridge si la Neogen. Pe termen lung strategia noastra este sa ne internalizam cat mai mult din vanzari.

DB: Ce rezultate asteptati in urma acestor modificari?
SB: Inainte eram in sistem de exclusivitate cu o singura regie. Lucrul asta ne facea sa depindem de vanzarile lor, de oamenii lor de vanzari, de fluiditatea cash-ului lor. Renuntand la modelul asta, practic, am preferat sa depindem mai mult de noi decat de altii si sa incercam noi sa vindem cat mai mult. Continuam lucrul cu regii dar nu in sistem de exclusivitate. Doar cu Beyond avem exclusivitate pe homepage.


Am fost cumva considerati din start a fi YouTube-ul romanesc, dar nu am vrut neaparat acest lucru 

DB: Asteptati deci o crestere a business-ului...
SB: Nu pot sa-ti dau cifre. Banii sunt foarte relativi in functie de fiecare business. Sa zicem ca am face 100.000 de euro intr-un an. Pentru un site care are cheltuieli de 5.000 de euro pe an este o suma incredibila, dar pentru un site care are cheltuieli de 120.000 de euro pe an poate ca nu e bine. Si atunci sumele sunt relative.

DB: Ce cheltuieli aveti?
SB: Mari. Avem cheltuieli mari. Cu siguranta avem cheltuieli mai mari decat orice alt site din Romania pentru ca la noi partea de streaming (transmiterea continutului video - n.r.) mananca foarte multe resurse financiare si e si normal sa fie asa. Din pacate este un dezavantaj pentru ca in momentul in care cresti este cu atat mai greu pentru ca si cheltuielile cresc. Asa ca trebuie sa fim tot timpul foarte atenti. Ne-a dezavantajat rau criza asta. Ne bazam pe o crestere a pietei sau cel putin un ritm normal, de aceea chiar daca noi am crescut anul trecut, anul acesta e mai greu din cauza scaderii pietei.


Nu prea imi place Bucurestiul. Nu stiu cui ii place 

DB: Am vazut ca ati avut si niste probleme tehnice de curand, cu serverele. S-a rezolvat problema?
SB: Din pacate nu s-a rezolvat foarte OK problema. Pur si simplu a fost o situatie tehnica care cred ca se intalneste o data la un milion. Efectiv au crapat fizic hardurile. Le-am trimis prin Germania sa se rezolve, dar nu au mai avut ce sa le faca. De-acum o sa investim mai multi bani in solutii de back-up. Asta e. Si problemele fac parte din business si trebuie sa le solutionezi ca atare.

DB: Ce valoare are acum Trilulilu?
SB: In prima faza a fost cotata la un milion de euro. Apoi a fost cotata la 2,5 milioane de euro, in luna mai anul trecut cand Alexis Bonte a preluat pachetul majoritar. Iar acum, din cauza crizei si situatiei curente, nu a mai crescut valoarea. Cred ca pe termen lung o sa creasca.

DB: Cam cat credeti ca o sa fie valoarea sa in urmatorii ani?
SB: Nu pot sa fac o evaluare. E greu. Sunt convins ca foarte multe evaluari au picat din cauza crizei. Uite, si Facebook-ul valora 15 miliarde de dolari cand a investit Microsoft in ei, iar acum valoreaza 10 miliarde. E greu sa ignori factorii care pot sa apara. Depinde inclusiv de investitor. De cat de dispus e el sa plateasca pentru a intra in firma respectiva.

DB: Dar unde poate fi Trilulilu.ro peste 5 ani?
SB: Il vad ca unul dintre cele mai importante proiecte romanesti si cred ca in mare parte am reusit ca in primii ani ai proiectului sa ne pozitionam ca un produs premium, serios, care pune accent pe brand si pe utilizator, in comparatie cu ce era anii trecuti cred ca am adus o schimbare. Il vad ca pe o comunitate de oameni care se simt bine acolo unde interactioneaza.

DB: O sa tinda mai mult pe partea de retea sociala?
SB: Nu l-as categorisi chiar retea sociala. O sa aiba elemente de social networking, dar nu suntem focusati neaparat pe a deveni cea mai mare retea sociala din tara. Va fi pur si simplu un loc in care oamenii pot sa interactioneze, insa nu neaparat. Social networking-ul e un pic mai inchis si acolo doar atata faci, interactionezi cu restul utilizatorilor.

DB: Toate clipurile sunt incarcate de utilizatori?
SB: Da. Am avut tentative de creare de continut, insa nu cred ca e momentul sa investesti in asta in Romania.

DB: Dar cand o sa fie momentul?
SB: In momentul in care mult mai mult din audienta de la TV se va muta pe online, atunci va fi important din punct de vedere strategic sa creezi tu continut ca publisher si ca site de sharing, dar in momentul de fata noua ne e mult mai usor sa oferim oportunitati de monetizare celor care creeaza deja continut.

DB: Cum o sa faceti asta?
SB: Dupa platforma de publicitate la care lucram, o sa lansam si un parteneriat in sensul asta prin care creatorii de continut sa poata sa-si monetizeze continutul. Nu pot da acum mai multe detalii.

DB: Cam in cat timp?
SB: (zambind) Iar o sa zic 2 saptamani si o sa-i dau drumul intr-o luna. Nu mai zic un termen exact. O sa fie practic urmatorul pas dupa platforma de publicitate.

Trilulilu vs. YouTube

DB: Care sunt practic lucrurile care va diferentiaza de YouTube? Ce are Trilulilu in plus?
SB: In primul rand avantajul de a fi un produs autohton. Din multe puncte de vedere e mult mai flexibil decat site-urile mari din afara. Am fost cumva considerati din start a fi YouTube-ul romanesc, dar nu am vrut neaparat acest lucru. Ca business pe termen lung nu am vrut sa facem aceleasi lucru ca YouTube. Avem o gramada de lucruri diferite. Partea de audio, partea de imagini pe care vrem sa le crestem in continuare, felul in care e organizat site-ul, prin care utilizatori pot interactiona pe site. Utilizatorilor romani le e cu siguranta mai usor sa foloseasca Trilulilu. Pentru unii YouTube poate fi mai greu de folosit.

Publicitatea video - de 3-5 ori mai eficienta decat o campanie traditionala

DB: Publicitatea video cum a evoluat?
SB: Cred ca publicitatea video a inceput sa se miste, tot cu pasi mici, dar a inceput sa se miste. Noi am avut cateva campanii anul asta la care am obtinut rezultate foarte bune. Am dat ca exemplu campania Vodafone. E o campanie relativ scurta la care a obtinut rezultate de cateva ori mai bune decat bannerele traditionale asa ca sunt convins ca vom dovedi ca e un mediu care ofera eficienta si in care merita investit. E un loc bun de investit pentru advertiseri.

DB: La inceputul anului lumea se astepta ca piata sa creasca cu 50% in 2009. Mai sunt valabile estimarile?
SB: Fata de anul trecut da, o sa creasca cu 50%, avand in vedere ca piata era foarte mica.

DB: Si cand va creste la adevaratul potential?
SB: Asta va depinde si de cursul evenimentelor din perioada urmatoare. De criza, de bugete. Dar in momentele in care bugetele o sa inceapa sa se dezghete putin, cu siguranta advertiserii vor incerca sa fie prezenti in cat mai multe medii si sa-si cheltuie banii cat mai eficient. Sunt convins ca peste un an se vor uita pe Internet satui de bannerele traditionale si se vor intreba de ce nu au intrat inca pe video.

DB: Cam cat costa o campanie video?
SB: Depinde de proportii. Nu stiu. Poate costa la fel de mult cat costa o campanie traditionala. Ca pret, la noi campaniile video sunt cu vreo 50% mai scumpe decat campaniile traditionale, dar in acelasi timp eficienta este cu mult mai mare.

DB: Cu cat este mai mare eficienta?
SB: Am avut campanii de 3-5 ori mai eficiente decat bannerele traditionale. Astea fiind campaniile care nu au fost neaparat spectaculoase, dar am avut campanii la care am obtinut si 8% CTR (Click Through Rate, rata de click-uri, n.r.), iar la un banner traditional daca ai CTR aproape de 1% e deja spectaculos.

DB: Ce campanii ati mai realizat in afara de cea a Vodafone?
SB: Am mai avut campanii la Discovery Channel. Am avut niste campanii pe telecom. Am avut o campanie la concertul Depeche Mode. Au fost clar mai multe campanii anul asta decat anul trecut.

DB: Cum o sa evolueze numarul de campanii anul acesta?
SB: O sa creasca. Nu stiu sa spun exact. E problema de sezinalitate. In plus mai e si criza. Nu se mai poate estima nimic.

DB: Dar daca nu era criza?
SB: Unii se asteptau la dublare. Cand a venit criza au plonjat la minus 30%. Dar nu stiu, cred ca per total piata de publicitate online nu o sa creasca foarte mult anul acesta. Dar video advertisingul sigur va creste pentru ca este mediul cel mai eficient.

DB: Publicitatea video a ajuns pe plan mondial la 900 milioane dolari.
SB: Da, pe plan mondial e la un alt nivel. In Romania lucrurile se misca mai greu. Pana nu o sa vedem un exemplu foarte impresionant despre o campanie din afara nu o sa bagam la cap.

DB: Care e principalul motiv pentru nivelul incipient actual al pietei de publicitate video?
SB: Deocamdata e vorba de faptul ca foarte multi advertiseri nu stiu ce anume se poate face pe Internet si prefera sa lase lucrurile asa cum au fost, sa bage banii in lucrurile pe care le inteleg. Iar publicitatea video desi ar trebui sa fie simplu de inteles, e ceva diferit de ce s-au obisnuit ei pana acum. Asa ca e putin mai greu sa se mobilizeze si sa bage bani in altceva, insa va veni si vremea.

Planuri de monetizare ale Trilulilu sau din ce se mai pot scoate bani in online

DB: Mai aveti si alte planuri in mediul online?
SB: In afara de proiectele complementare ale Trilulilu, nu. In continuare ma concentrez pe Trilulilu pentru ca nu si-a atins intregul potential si avem in continuare de lucru, inclusiv modalitati noi de monetizare in care sa nu ne bazam doar pe banii veniti din publicitate, ci si alte metode.

DB: Ce alte metode?
SB: Nu pot sa zic acum. Dar vom cauta sa oferim servicii pe care oamenii sa fie dispusi sa dea bani.

DB: Un fel de servicii pentru utilizatori, un fel de cont premium?
SB: Aproximativ. Servicii pentru care oamenii ar fi dispusi sa dea bani.

DB: Vor fi dedicate si companiilor si utilizatorilor?
SB: Da, vor fi dedicate inclusiv companiilor. Avem deja foarte mare experienta in ceea ce priveste tehnologia din spatele proiectului asa ca know-how-ul nostru ar fi foarte de folos multor companii care vor sa-si lanseze un serviciu video.


La noi, campaniile video sunt cu vreo 50% mai scumpe decat campaniile traditionale. Dar si de minim 3-5 ori mai eficiente. 


Online-ul romanesc - sa faci sau nu achizitii in moment de criza

DB: Mai este acum momentul pentru cineva sa intre pe online? Este loc? Si o perioada buna?
SB: E loc foarte mult pentru proiecte online. E momentul oportun pentru a cumpara business-uri online si pentru a intra chiar si cu un procent minoritar in business-uri online. Lucru pe care am vazut ca-l mai practica unii.

DB: Da, Orlando Nicoara.
SB: Exact. Ceea ce mi se pare foarte interesant. Pentru ca in momentul de fata e mai usor sa acaparezi cota de piata. Pe timp de criza cota de piata e mult mai ieftina decat in mod normal lucru care trebuia sa se puna in calea micsorarii bugetelor. Daca bagi bani acum pe timp de criza ai mai multe sanse sa-ti cresti cota de piata decat cand lucrurile merg normal. Deci in mod normal piata de publicitate nu ar fi trebuit sa scada. Dar probabil problemele au fost atat de mari incat au preferat sa-si reduca si bugetele de advertising si sa ramana in stand-by.

DB: Sergiu Biris are in plan achizitii de bloguri, site-uri?
SB: Nu, nici personal, nici ca business.

DB: Nici acum, daca tot e un moment bun?
SB: E un moment bun, dar ca sa investesti niste bani intr-un proiect trebuie sa fii 100% sigur ca proiectul ala va merge si ca poti macar o fractiune din timpul tau sa o aloci bunului mers al proiectului respectiv, pentru ca altfel ai bagat niste bani pe care nu poti sa-i controlezi in niciun fel. Cine face in momentul asta achizitii cu siguranta are o incredere destul de mare ca proiectele respective vor reusi. Altfel, e ca si cum ai baga bani orbeste in ceva care nu esti sigur ca va merge sau nu. Iar eu in momentul de fata nu am nici timp nici motivatia sa ma concentrez pe alte lucruri.

Proiecte online - ce ar fi fost daca Trilulilu nu prindea la public?

DB: Ce ati fi facut daca nu lansati Trilulilu?
SB: Buna intrebarea! Nu stiu. La momentul respectiv eram cu siguranta destul de satul de realizarea de proiecte online pentru diversi clienti asa ca sigur as fi facut tot un alt proiect personal. In momentul in care am lansat Trilulilu aveam mai multe idei pe care as fi vrut sa le lansez, insa Trilulilu s-a dovedit a fi un succes asa ca am renuntat la a mai face altceva.

DB: Ce alte idei?
SB: Erau legate de publicitatea online si unul era legat de marketing prin email, dar le-am lasat balta. Pe partea de publicitate, de exemplu, aproape concomitent cu Trilulilu am lansat LiveRail.com care este o platforma de publicitate video, ofera tehnologie pentru video advertising si proiectul o duce destul de bine. Toata echipa e in Statele Unite, in San Francisco, dar eu nu am o implicare activa in el. E insa unul din proiectele pe care le-am fondat.

DB: In Romania nu este foarte cunoscut proiectul.
SB: Da. Nu s-a auzit pentru ca nu a fost comunicat si nici nu a fost activ aici.

DB: Si in momentul de fata ce legatura mai aveti cu el?
SB: Nu sunt implicat in mod activ, am ramas actionar cu un procent foarte mic. Dar proiectul este fondat impreuna cu Andrei Dunca, el fiind si unul din fondatorii Trilulilu. El a decis sa mearga sa se ocupe in continuare de LiveRail, iar eu doar imi mai dau din cand in cand cu parerea.

DB: El a mai pastrat actiunile la Trilulilu?
SB: Da. In momentul de fata nu exista niciun actionar care sa fie iesit din proiect.

DB: S-au mai primit oferte de achizitie a Trilulilu?
SB: Nu. Nu a mai fost nici cazul.

DB: Ceilalti actionari sunt implicati activ?
SB: Nu. In momentul de fata am ramas singurul. De fapt, eu si cu Antoniu George Savu, care e in Franta. El e tot clujean plecat acolo, SisAdmin-ul nostru (administrator de sistem - n.r.). E totodata si consultant in Franta.

Clasica lupta - Cluj vs. Bucuresti

DB: La Cluj cati angajati aveti?
SB: Suntem 8 persoane in Cluj.

DB: Am vazut ca veniti din ce in ce mai des si in Bucuresti?
SB: Da. Deja incep sa-l cunosc.

DB: Si va place?
SB: Nu prea imi place. Nu stiu cui ii place. Clujul e frumos. E ca in vacanta acolo. Fata de Bucuresti e mult mai relaxat. Dar sunt multe lucruri care se invart in Bucuresti, asa ca trebuie sa vin.

Blogurile romanesti sau ce citeste zilnic Sergiu Biris

DB: Ce bloguri cititi zilnic?
SB: Folosesc Netvibes-ul si ii citesc pe Orlando, Manafu, Manac, Dragos Stanca, Pahomi. Pe cei din domeniu. Pe Zoso toata lumea trebuie sa-l citeasca. Imi acapareaza cateodata mult timp sa citesc blogurile, dar incerc sa nu-mi distraga prea mult atentia.

DB: Din online pe cine admirati ca strategie de business, ca blogger?
SB: Admir multa lume. Imi place de multi cum comunica si ce anume fac, Orlando, Dragos Novac, Manafu. Sunt mai multi oameni din online la care daca te uiti iti poti da seama ca au o viziune asupra a ceea ce vor sa faca si in ce directie se indreapta lucrurile.

Trilulilu Shop sau cum sa-ti fidelizezi utilizatorii

DB: Ce puteti sa spuneti despre Trilulilu Shop? Ce pondere are in venituri?
SB: Are o pondere foarte mica. Nu a fost lansat pentru monetizare.

DB: Pentru fidelizare...
SB: Da. L-am lasat mai mult sa avem o jucarie pentru utilizatori. Am avut multe cereri de tricouri asa ca am zis sa le dam posibilitatea asta. Au fost incantati. Nu sunt multe comenzi pe luna, dar nu asta e important. Important e sa aiba de unde sa poata sa-si cumpere tricouri daca vor. Tricouri, cani... chiar, canile le-au placut foarte mult. Am ramas out-of-stock.

DB: Am vazut ca aveti cam 20 de produse diferite.
SB: Da, trebuia noi sa ne gandim mai bine la lucrul asta. Ne-am facut un stoc mare de produse si am pornit din start cu o gama diversificata de tricouri. Dar nu-i un stoc irosit. Le facem cadou, utilizatorii pot sa le castige. Nefiind parte din core business nu-i prea dam atentie. El merge de la sine. Probabil ca in faza urmatoare o sa reducem putin produsele pentru ca nu are sens sa avem atatea. 10 modele de tricouri, si masculin si femin, cate 5 marimi la fiecare si deja stocul e mare.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: ipopescu@yahoo.com
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Liviu a spus:
26/06/2009 23:35
Super site trilulilu, tineti-o tot asa.
Eu sunt la inceput de drum si sper sa ajung si eu mare ca voi.
 
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Ultima ora
Joi, 19 Octombrie 2017, 22:42
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter