- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Jucatori din online: Piata de publicitate este mult mai mare decat spun studiile

05 Jun, 00:01 • emanuel.ceciu
Piata de publicitate online din Romania a fost in 2008 de fapt cu 30% pana la 100% mai mare, luand in calcul si veniturile din cautare, anunturile de mica publicitate sau site-urile micilor agentii regionale, au spus mai multi jucatori importanti, comentand studiul IAB Romania din care rezulta ca piata a fost in 2008 de circa 20 mil. euro.
Jucatori din online: Piata de publicitate este mult mai mare decat spun studiile

„Piata este foarte granulata, fragmentata. De anul acesta vom incerca sa cuprindem in studiu si zona de classified (mica publicitate – n.r.). Asociatia IAB Europe va oferi si ea o estimare pentru Romania. Raportul pe piata locala va face parte dintr-un raport general, realizat la nivel european, de IAB Europe”, a declarat Ionut Oprea, seful IAB Romania.

Studiul „Romanian Online Advertising Study” a agregat declaratiile de vanzari directe ale 11 companii, numarand principalele regii de publicitate online si principalii publisheri independenti (cu vanzari directe semnificative), care reprezinta in total in jur de 600 site-uri.
[quote=Orlando Nicoara, MP Interactiv]Piata de publicitate online ar putea fi mai mare cu 2-4 mil. euro fata de studiul IAB[/quote]

Studiul a luat in calcul, conform lui Oprea, display advertising-ul care a insemnat circa 80-90% din piata, publicitatea video si contextuala.

Valentin Oeru, manager al TradeAds, bursa de publicitate online, considera ca in primele cinci luni ale anului curent investitiile in search, segment neluat in considerare de studiu, „in cel mai rau caz s-au dublat fata de aceeasi perioada a anului 2008”.

„Nu trebuie sa neglijam acest segment – search-ul, reprezentat in special prin Google. In 2008 s-a investit practic pentru prima oara semnificativ in search in Romania, aceste investitii dublandu-se de la inceputul anului fata de 2008. Agentiile mari de publicitate au suplimentat bugetele pe acest segment”, este parerea lui Oeru.

Acesta este chiar de parere ca in 2-3 ani, search-ul si mica publicitate vor depasi publicitatea prin display.

„Cumva trebuie sa incercam sa estimam ponderea search-ului din totalul pietei de publicitate online. Este foarte important sa ne ‘aliniem la Google’, altfel vom pierde. Cred ca in 2-3 ani, mica publicitate si search-ul vor depasi display-ul”, a declarat Oeru.

[img=231]Valentin Oeru: Nu trebuie sa neglijam segmentul de search[/img]

Seful TradeAds considera ca motorul de cautare realizat de MediaPro Interactive, OkiDoki.ro, „replica autohtona a Google”, se va bucura, in timp, de succes pe piata din Romania fiind si un potential generator de venituri.

„Cred in succesul celor de la MediaPro Interactive cu acest proiect. De fapt, avem oameni pregatiti si ambitia necesara de a putea atinge pe piata din Romania 80-85% din performantele Google. De fapt, doar 15-20% din succesul Google este ‘de neatins’ (datorat know-how-ului companiei americane – n.r.), restul e matematica pura”, este opinia lui Oeru.

Orlando Nicoara, director executiv al agentiei MediaPro Interactive, este de parere ca publicitatea pe search in Romania reprezinta sub 10% din bugetele alocate de agentii pentru publicitate, insa acest segment are potential.

„Piata de publicitate online ar putea fi mai mare cu 2-4 mil. euro fata de studiul IAB”, a spus Nicoara pentru DailyBusiness.ro

Val Voicu, general manager al agentiei AdEvolution, considera ca piata ar putea fi mai mare cu 30-35% fata de cele 20 mil. euro calculate de IAB Romania si PricewaterhouseCoopers.

„Segmentul de publicitate pe search cred ca aduce circa 50.000 de dolari pe luna la piata de online din Romania. Pe intreg anul ar fi deci circa 600.000 dolari – nu este o suma foarte mare inca, dar poate deveni mai importanta”, a spus Voicu.

In ceea ce priveste piata de mica publicitate, Razvan Varabiescu, managing director Aegis Media Central Service, a subliniat ca aceasta nu are cum sa fie mai mare de o cincime din publicitatea display.

„Studiul IAB este inexact, insa consider ca ar fi practic imposibil ca acesta sa fie extrem de precis. Este insa un bun inceput si avem o cifra oficiala pe care sa o prezentam clientilor”, a spus Varabiescu.

„Este nevoie, in mod clar, de o cat mai precisa estimare a datelor privind piata de publicitate online din Romania, dar asta nu inseamna ca Ionut Oprea sa ‘ia la picior’ Romania si sa vada ce site-uri sunt prin cine stie ce coclauri”, a mai spus seful Aegis Media Central Service.

Acesta l-a citat pe Alain Heureux, director IAB Europe, care a spus ca „in orice tara in care exista studii oficiale privind piata de publicitate online, puteti sa fiti siguri ca aceasta este de fapt dubla”.

Cum va influenta studiul IAB piata de publicitate online din Romania?

„Studiul IAB Romania nu este important atat pentru noi, regii de publicitate sau publisheri, cat pentru clienti. Acestia se pot raporta pentru prima oara la o cifra cat mai exacta asupra pietei, pot vedea ca acest segment a evoluat de la an la an cu peste 70%, ca reprezinta oportunitati clare”, este de parere Razvan Varabiescu.

La randul sau, Doru Panaitescu, online marketing consultant, a subliniat importanta pe care o va avea de acum incolo studiul IAB, din perspectiva clientilor dar si a publisherilor si a regiilor de publicitate online.

„Este foarte important ca regiile sa transmita clientilor date referitoare la acest studiu, in special cresterea de la an la an. De asemenea, este important sa sublinieze in actul de vanzare ca studiul este inexact si ca piata este mai mare de fapt. Este pentru prima oara cand clientii au posibilitatea de a se raporta la o cifra oficiala – 20 mil. euro”, a spus Panaitescu.

De aceeasi parere este si Valentin Oeru, de la TradeAds.

„Este un pas mare ca a aparut o cifra care sa indice, chiar si relativ, marimea acestui segment din piata de publicitate din Romania. Suntem pe drumul cel bun”, a spus Oeru.

Cu cat a scazut piata in primele cinci luni din 2009?

Oficialii din piata s-au aratat in general circumspecti in a oferi informatii despre valoarea pietei de publicitate online pe primele cinci luni din 2009.

„Nu are sens sa mai facem estimari asupra pietei, atata timp cat avem un studiu oficial. Primele date oficiale pe semestrul unu, colectate de IAB si PwC, le vom oferi in toamna. Incepem sa le adunam in iulie”, a spus Ionut Oprea.

„Nu conteaza ce estimari am eu asupra pietei pe 2009. Important este sa crestem in continuare, sa convingem clientii sa aloce mai mult online-ului”, a spus la randul sau Doru Panaitescu.

Jucatorii din piata care au oferit informatii despre evolutia pe primele cinci luni au oferit date usor contradictorii.

„Consider ca piata a scazut, per total, cu 30-35% in primele cinci luni din 2009 fata de 2008”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Gabriel Boaca, sales director Intact Interactive.

Orlando Nicoara a subliniat ca nu considera scaderea ca fiind atat de mare. „Cred ca piata a scazut cu doar 15-20%”, a spus acesta.

Val Voicu s-a aratat chiar mai optimist. „Mai degraba, cred ca este vorba de o stagnare a pietei. Intr-adevar, unii au scazut, dar cred ca per general, stagnam”, a conchis Voicu.