- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Studiu: 9 din 10 internauti romani intra zilnic online. Vezi ce cauta si ce obiceiuri au

18 Jan, 14:31 • Redactia DailyBusiness
Aproape 90% dintre internautii romani intra zilnic online, majoritatea de pe computer de tip desktop si fac acest lucru acasa sau de la serviciu, potrivit Studiului Demografic realizat de trafic.ro.
Studiu: 9 din 10 internauti romani intra zilnic online. Vezi ce cauta si ce obiceiuri au

Cei mai multi dintre internautii romani care navigheaza pe Internet nu au venituri (19,10%) si numai 3,5% au venituri care depasesc 7.000 lei. Internautii care castiga bani au in principal venituri de 1.000-1.500 lei (15,65%), 500-800 lei (12,57%) sau sub 500 lei (11,22%). Venituri intre 1.501-2.000 lei au 11,01% dintre respondenti, in timp ce 10,13% castiga 801-1.000 lei.

In ceea ce priveste veniturile pe familie, majoritatea (16,69%) totalizeaza 2.001-3.000 lei, 14,4% castiga impreuna cu familia intre 1.501 si 2.000 lei si 12,46% au impreuna doar 1.001-1.500 lei. Venituri mai mici de 500 lei pe familie se inregistreaza in 8,62% din cazuri, in timp ce venituri de peste 10.000 lei apar in 4,14% din cazuri.

Internetul – oriunde, oricand si de pe orice

Doua treimi dintre internautii romani (68,66%) folosesc desktopuri pentru a naviga pe Internet, 48,21% acceseaza web-ul de pe laptopuri, in timp ce un numar mult mai mic utilizeaza pentru a intra online telefoanele mobile (12,68%) sau PDA-urile (4,07%).

De asemenea, pentru a naviga online, cei mai multi folosesc un calculator exclusiv (39,63%) sau il impart cu inca o persoana (36,76%), existand insa si cazuri in care un singur calculator este folosit si de mai multe alte persoane. Cei mai multi (57%) nu folosesc date de logare pe calculator, in timp ce 43% intra pe calculator cu utilizator si parola.

Internetul este folosit zilnic, in mod frecvent, de 87,11% dintre useri, aproape 12% il folosesc de cateva ori pe saptamana, in timp ce un numar redus intra online doar o data pe saptamana sau mai rar.

Locul preferat de participantii la studiu pentru accesarea Internet-ului este propria locuinta (90,72%) sau locul de munca (30,28%). 8,18% intra pe Internet din mers, 6,45% de la scoala/facultate (6,45%), iar restul din alte locuri, cum ar fi de la prieteni, de la Internet cafe-uri sau din alte parti.

Cand navigheaza online, aproape jumatate (44,25%) dintre internautii romani folosesc un singur browser pentru a accesa paginile web, in timp ce restul folosesc doua sau mai multe browsere.

Informatiile si socializarea, cele mai cautate

Potrivit studiului, internautii romani au intrat online pentru informatii (89,72%), comunicare sau socializare (58,27%), incarcat sau descarcat fisiere (39,29%). De asemenea, pe Internet se citesc bloguri sau forumuri (36,15%), se urmaresc clipuri si filmulete online (35,35%) sau se joaaca jocuri online (25,18%), se cauta informatii financiare sau de afaceri (22,32%), se vizioneaza programe TV online (16,19%) ori se deruleaza alte tipuri de activitati (2,59%).

Astfel, cele mai vizitate categoriile de site-uri sunt ziarele si revistele online (63,93%), comunitatile online (Hi5, LinkedIn sau Facebook – 49,92%) si site-urile cu locuri de munca (36,53%). Pe locurile urmatoare in preferintele internautilor se afla site-urile auto (23,80%), cele de Internet banking (23,63%), comert electronic (25,41%), turism (19,76%), cele cu profil imobiliar (11,93%) si site-uri pentru adulti (11,69%), precum si alte tipuri de site-uri.

In ceea ce priveste cele mai cautate informatii online, pe primul loc se afla cele referitoare la medicina, sanatate si alimentatie (50,12%), evenimente/ stiri despre Romania (43,77%), computere, software, IT & Internet (40,31%), dar si acelea vizand familia si viata de cuplu (39,41%), stiinta si tehnica (35,39%), turismul, calatoriile si vacantele (34,92%), copiii si educatia lor (32,80%) sau datele referitoare la bucatarie / retete culinare (32,22%).

De asemenea, tot online, utilizatorii romani de internet se informeaza si despre: evenimente culturale, muzica, teatru sau cinema; teste, jocuri, cuvinte incrucisate; moda, cosmetica, frumusete si intretinere; problemele sociale; economie, finante, banci, curs valutar sau bursa; natura si mediu; psihologie, paranormal, astrologie si religie; auto moto; monden; programe si recomandari TV; concursuri; evenimente sportive; sfaturi / idei pentru casa si gradina; mica publicitate/ anunturi; politica; publicitate/reclame.

Obiceiurile respondentilor in timpul liber

In timpul liber, participantii la studiu navigheaza pe Internet (68,68%), se uita la televizor (65,01%) sau isi petrec timpul impreuna cu familia (64,85%). Pe langa acestea, ei ies cu prietenii (43,92%), citesc carti (38,49%), asculta muzica (35,93%), se joaca pe calculator (31,93%) sau merg la cumparaturi (31,14%). Activitati precum mersul la cinema, teatru sau concerte (17,79%), lectura ziarelor si revistelor (17,71%), practicatul unor sporturi (15,61%), iesirile in cluburi, baruri si discoteci (13,22%), ascultatul radioului (9,63%) sau altele (3,12%) sunt mai putin populare

Cand e vorba de consumul de emisiuni TV, favorite sunt stirile (72,54%), apoi filmele (71,14%), emisiunile de divertisment (48,20), talkshow-urile (37,02), emisiunile culturale si educative (31.82%), meciurile si emisiunile sportive (29,10) si alte programe (1,41). Cu toate acestea, 5,99% dintre respondentii la studiu au spus ca nu s-au mai uitat la TV in decursul lunii de derulare a studiului.

Electronicele si gadgeturile media, omniprezente in locuintele internautilor romani

Electronicele si gadgeturile media sunt obiecte omniprezente in locuintele internautilor romani, nelipsite fiind laptopul sau desktopul (94,93%), mobilul (93,98%), televizorul (89,01%) si frigiderul (88,94%).

La acestea se adauga masinile automate de spalat rufe (82,70%), mixerele electrice de bucatarie (66,69%), aparatele foto digitale (63,22%), cuptoarele cu microunde (61,54%), telefoanele fixe (61,13%), prajitoarele de paine (55,25%) dar si DVD-uri (53,57%) ori filtre de cafea (51,99%). De asemenea, in foarte multe dintre locuintele internautilor romani se mai regasesc casetofoane si CD playere (46,82%), storcatoare de fructe electrice (44,37%), centrale termice de apartament (38,84%), MP3 playere (37,13%), biciclete (36,95%) si camera video (32,18%).

Cafea macinata si vin, la pachet cu card bancar si Internet banking

Atunci cand e vorba de consumul de produse in general, internautii din Romania prefera cafeaua macinata (45,88%), laptele dulce (44,06%) si tabletele de ciocolata (40,79%), beau in mod egal vin (41,03%) si bere (41.01%) si folosesc carduri bancare (71,75%) si Internet banking (23,26%).

Printre produsele alimentare preferate de utilizatorii romani se mai numara si iaurturile simple (39,78%), mezeluri (36,98%), alte produse lactate (32,77%) si bauturile racoritoare (acidulate – 31,50% si neacidulate – 29,34%).

Pentru ca banii le influenteaza toate aspectele vietii, internautii romani se preocupa si de propria situatie financiara, fiind utilizatori de carduri de debit sau credit (71,75%), Internet Banking (23,26%) sau credite (20,77%). Alte produse din sectorul financiar utilizate de internautii romani sunt asigurarea pentru locuinta (18,10%), schimbul valutar (17,13%), asigurarile CASCO pentru masini (16,98%) si asigurarile de viata (14,77%).

La cumparaturi – de unul singur sau impreuna cu familia

Atunci cand e vorba de bunuri de larg consum, jumatate dintre internautii romani (49,42%) decid singuri asupra marcilor de produse achizitionate, in timp ce 43% iau decizii impreuna cu altcineva.

Situatia difera atunci cand este vorba de produsele electronice sau electrocasnice, 57,57% luand decizii de achizitie impreuna cu altcineva, in timp ce doar putin peste o treime dintre respondenti iau o astfel de decizie singuri. Similar, aproape doua treimi (64,5%) dintre utilizatorii romani se consulta cu apropiatii sau familia cand cumpara mobilier si obiectele de decor, 27,47% luand singuri decizii in ceea ce priveste aceste obiecte.

Cand e vorba de cumparaturi, perioada preferata pentru acestea este cea de reduceri, majoritatea respondentilor declarand ca se informeaza in legatura cu lucrurile pe care le doresc inainte sa le achizitioneze, desi recunosc ca, uneori, fac achizitii sub imboldul momentului.

Concedii in tara, cu gandul la achizitia unei case sau a unei masini

Aproape o treime (29,89%) dintre internautii romani nu au avut concediu in 2010, iar cei care au reusit sa plece si-au petrecut vacanta in Romania (40,58%), desi unii au reusit sa mearga si in alte tari, precum Italia (8,97%), Bulgaria (6,04%), Grecia (5,69%), Spania (5,40%), Austria (5,62%), Germania (4,94%), Franta (4,6%) sau Turcia (3,56%).

In urmatorul an, internautii romani intentioneaza sa isi achizitioneze masini sau apartamente, sa vanda sau sa inchirieze locuinte.

Desi aproape 45% dintre internautii romani nu au masina, restul au fie un autoturism, fie mai multe. In ceea ce priveste locuintele, mai mult de o treime (40,78%) au propria casa ori locuiesc cu parintii (38,48%), in timp ce unii (16,64%) stau in case inchiriate, iar altii (2,20%) – la prieteni, rude sau colegi.

Femeile, cele mai active online

Dominante pe Internet sunt in continuare femeile (53,35%), barbatii (46,65%) nefiind la fel de activi in navigarea online.

Din punct de vedere al starii civile, 51% dintre internauti sunt casatoriti sau locuiesc cu partenerul, 41,16% sunt necasatoriti in timp ce restul sunt divortati sau vaduvi.

Potrivit datelor Studiului Demografic trafic.ro, majoritatea internautilor care au participat la studiu au fie 40-49 de ani (17,14%), fie 20-24 de ani (16,83%), urmatoarele cele mai active categorii de utilizatori de Internet fiind cele ale persoanelor de 30-34 de ani (14,54%), 25-29 de ani (12,72%), 50-59 de ani (10,3%) si 34-39 de ani (10%). Mai putin prezente online sunt grupele de varsta 18-19 ani (6,1%), 14-17 ani (4,75%), sub 14 ani (4,07%) si peste 60 de ani (3,56%).

Ca nivel al educatiei, majoritatea internautilor au absolvit facultatea (33,78%), liceul (27,22%) sau studii postuniversitare (15,27%). Restul utilizatorilor de Internet au studii liceale, profesionale sau complementare, gimnaziale sau nu au studiat deloc. Ca si categorii profesionale, cei mai multi utilizatori de Internet sunt studenti (17,89%), specialisti salariati cu studii superioare (15,92%) sau cu munca de birou (13,94%), persoane care practica profesiuni liberale (9,31%) si casnici (8,62%).

Raspunsurile studiului au fost colectate de la utilizatori romani din Romania (91,39%), Moldova (3,77%), dar si din Italia, Spania, Statele Unite, Germania, Canada, Franta sau Marea Britanie ori din alte tari. Regiunile cele mai prezente online sunt Bucuresti (21,41%), Cluj (4,99%), Iasi (4,87%), Constanta (4,08%), Timis (3,91%), Prahova (3,44%), Brasov (3,36%), Galati (2,81%), Bacau (2,64%) si Suceava (2,50%).

Chestionarul studiului a fost completat de 26.621 de utilizatori de Internet, in perioada 15 noiembrie – 15 decembrie 2010. Studiul este destinat identificarii profilului utilizatorilor romani de Internet si contine atat indicatori demografici (varsta, sex, localizare geografica, venit, studii), cat si date privind interesele, stilul de viata si comportamentul lor.

Trafic.ro este un serviciu specializat in monitorizarea in timp real a audientei online, care opereaza pe piata din Romania din septembrie 2000. Trafic.ro ofera servicii unui numar de circa 40.000 de site-uri romanesti.