- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Ureche: Studiul socio-demografic SATI se lanseaza in doua saptamani

16 Jun, 00:05 • emanuel.ceciu
Noul studiu socio-demografic SATI urmeaza sa fie lansat la sfarsitul lunii iunie, spune Arina Ureche, general manager BRAT. Ce va aduce in plus pe piata monitorizarii web din Romania, cum ar putea influenta afacerile site-urilor, cresterea numarului acestora si bugetul SATI pentru 2008 si 2009, au fost cateva din temele interviului cu Arina Ureche.
Ureche: Studiul socio-demografic SATI se lanseaza in doua saptamani

DailyBusiness:

In luna aprilie aveati 215 site-uri monitorizate prin SATI. In prezent, cate site-uri fac parte din sistem?
Arina Ureche: S-au mai adaugat cam zece. Nu stiu daca site-urile din SATI renunta sau nu la celelalte sisteme de monitorizare, gen Trafic.ro, si nici nu este acesta interesul companiei noastre. Nu monitorizam acest lucru.

DB: Cand veti introduce rezultate ale studiilor sociodemografice?
AU: In doua saptamani, la finele lunii iunie, vom incepe sa livram date despre audienta si profile. Vom face pasul, care este esential, de la client – care este un calculator, un IP, un browser -, la om. Practic, vom face un studiu care va da site-urilor numarul de oameni care le acceseaza, ca o completare a numarului de afisari sau accesari. Mai explicit, acei „unici” pe care ii monitorizam si noi si alte companii in prezent, nu sunt neaparat oameni. Noi o sa dam clientilor inscrisi in SATI date exacte despre numarul de oameni care intra pe respectivele site-uri precum si profilul sociodemografic al lor. Este o premiera in Romania.

DB: Si cum considerati ca vor primi site-urile inscrise in SATI aceste studii?
AU: Foarte bine. Pe ce ma bazez cand zic asta? Pentru ca ei insisi au cerut sa introducem astfel de studii amanuntite. Ne-am adunat in sedinta aici, noi, membrii nostri, si am discutat ce ar trebui sa mai introducem. Asa ca o sa frunizam informatii despre trafic, oameni, vizitatori ai site-urilor, profile sociodemografice, per total informatia completa prin care sa se poata planifica media online si investitiile in mod profesionist. Membrii nostri considera ca aceste studii detaliate ii vor ajuta sa monetizeze mai bine afacerile online.

DB: Ce efecte considerati ca va avea introducerea studiilor sociodemografice asupra numarului de site-uri inscrise in SATI?
AU: Introducerea acestor studii reprezinta practic o noua metoda si un nou mijloc pentru clienti de a monetiza site-urile, de a vinde publicitate pe acest canal. Investitiile in publicitate vor creste, pentru ca va fi un mediu masurabil. In mod evident, va creste numarul de site-uri ce se vor inscrie in SATI.

DB: Care au fost cauzele pentru care s-a intarziat implementarea studiilor sociodemografice? Initial ati anuntat ca o veti face in aprilie-mai.
AU: A trebuit sa gasim un furnizor capabil sa implementeze acest serviciu si sa il livreze la standarde internationale. Intr-adevar, a intarziat destul de mult livrarea, dar si experienta la nivel international este foarte redusa in ceea ce priveste acest sistem de monitorizare atat de amanuntit. Suntem printre primele patru tari din Europa care introduc profilele sociodemografice in sistemul de monitorizare, deci au aparut tot felul de probleme pe care a trebuit sa le depasim.

DB: Ca urmare a introducerii acestui studiu, ce venituri va realiza SATI?
AU: BRAT, din care face parte SATI, este o asociatie non-profit. Exact cat ne costa realizarea si implementarea studiului sociodemografic cu furnizorii, plus o mica parte de administrare interna, atat facturez membrilor SATI. BRAT nu scoate profit nici un leu din asta. Daca vine un site in plus, SATI nu poate decat sa redistribuie costurile celorlalti si sa le imparta din nou, sa scada putin factura.

Buget de 250.000 euro pentru SATI in 2009

DB: Cat costa inscrierea in SATI?
AU: Depinde de mai multi factori. Cel mai important este traficul site-urilor. Intre 400 euro, cel mai mic site, si cam 5.000 euro. Cei mari, Neogen, Softpedia, platesc mai mult. Membrii nostri investesc in acest studiu pentru a putea dovedi clientilor proprii, cu date credibile, performantele site-urilor lor. Astfel acestia au posibilitatea sa castige increderea clientilor, creand o premisa importanta in cresterea investitiilor in mediul online.

DB: Care va fi bugetul SATI anul viitor?
AU: Circa 250.000 euro, in crestere cu circa 50.000 euro fata de 2008, deoarece va creste plata catre furnizorul extern. Dar, avand in vedere ca si numarul de site-uri inscrise in SATI a crescut, taxa anuala pe membru ori va scadea ori, in cel mai rau caz, va ramane aproape la acelasi nivel. In buget este inclus tot – de la salarii, la tot ce este necesar in birouri, taxe, plata catre furnizori si asa mai departe.

DB: Pana la finele lui 2008, cate site-uri estimati ca vor fi inscrise in sistemul SATI?
AU: Vom „sari” garantat de 250-270 de site-uri inscrise.

DB: Ce feed-back, negativ sau pozitiv, ati primit pana acum de la clientii SATI?
AU: In prezent, sistemul nu este inca complet. As spune mai degraba ca site-urile inscrise sunt inca intr-o stare de expectativa, asteptand sa introducem si studiile socio-demografice. Deocamdata sunt multumiti, conlucram cu clientii nostri pentru a crea un sistem de monitorizare cat mai aproape de nevoile lor.

DB: Dar din punctul d-voastra de vedere, care considerati ca sunt „punctele tari”; si „punctele slabe” ale SATI?
AU: Cele pozitive le-am spus deja: este un sistem unic, urmand sa ofere aceste studii sociodemografice, iar acest lucru va permite o monetizarea mai clara printr-un mediu mult mai transparent, crescand veniturile clientilor si investitiile in publicitate. Ca negativ, SATI este inca la inceput, deci nu este foarte cunoscut pietei. De asemenea, sistemul metodologic de masurare este unul foarte complex, nou, este greu de patruns in detaliu. Pentru ca acesta sa fie inteles, va fi necesar sa aiba mai mult timp pe piata.

DB: Care considerati ca sunt motivele principale pentru care marii publisheri au ales sa intre in sistemul de monitorizare SATI, unii chiar renuntand la Trafic.ro?
AU: Nu consider ca Trafic.ro este concurentul nostru. Noi, de fapt, fiind o asociatie non-profit, nu avem concurenti. Poate ca ei ne privesc asa, dar noi nu consideram asta. De ce au ales sa intre in SATI? Simplu, pentru ca noi impreuna cu ei, asezati la masa, am discutat „cum va arata acest sistem de monitorizare”. Si este ceva normal ca atunci cand am decis impreuna cu publisherii cum sa arate, sa si intre in acest sistem de monitorizare.

DB: Puteti sa imi spuneti doua trei „nume mari” care vor intra in SATI in viitorul apropiat?
AU: Nu stiu daca mai exista un nume foarte mare care sa nu fie in SATI, de fapt. ultimul mare a fost Trilulilu.ro. Mai sunt 2-3 contracte „pe drum”, dar o sa le vedeti cand o sa si intre. Oricum, am avut avantajul ca aveam legaturi dinainte cu marii publisheri, prin BRAT, asa ca nu a fost greu sa-i atragem si in SATI. Avand modelul de la presa scrisa, publisherii care activau si online au intrat aproape imediat si in SATI. A fost o miscare fireasca.

DB: Cum vedeti gradul de maturizare din piata romaneasca (publisheri, advertiseri, agentii etc.) in privinta perceptiei asupra importantei unei bune monitorizari a traficului web?
AU: Pot spune in mod sigur ca mediul online s-a maturizat mult mai repede decat celelalte media. In toate celelalte media a durat mai mult pana s-a ajuns la un sistem stabil de masurare. Gradul de maturitate al pietei online nu este mare. Dar, din punct de vedere al intelegerii nevoii unui sistem de masurare, cu siguranta s-a dezvoltat si implementat mult mai repede. Publisherii si advertiserii, precum si sistemele de masurare au avut si experienta anterioara din alte media, au vazut ce s-a intamplat pe print, la TV sau radio.

DB: Exista vreun site care s-a retras din SATI pana acum?
AU: Nu. Este prematur. Acest lucru puteti sa ma intrebati probabil cam peste doi ani.

DB: Unde vedeti SATI peste doi ani?
AU: In momentul in care SATI livreaza date asa cum au vrut clientii, cu metoda decisa de ei, la timp, corecte, fara nici o urma de indoiala privind independenta si credibilitatea acestora, eu nu mai am nimic de facut. Totul o sa mearga de la sine, intrucat este nevoie si va fi nevoie de acest sistem. Obiectivul nostru va ramane sa dam clientilor cifrele. Ce fac ei cu ele mai departe nu mai este treaba noastra. Oricum, in viitorul apropiat avem in plan sa punem la punct si unele training-uri pentru clienti, in care sa discutam deschis despre cum ar putea folosi aceste cifre in beneficiul lor. Vom avea un om dedicat care sa explice ce inseamna fiecare cifra, de ce-i alba si nu-i neagra si asa mai departe.

DB: Cati angajati are BRAT?
AU: Opt. Pentru SATI, este un om dedicat exclusiv si eu, intr-o oarecare masura. Pana la finele anului, cel mai probabil vom mai angaja un om pentru SATI, pentru ca efortul va fi din ce in ce mai mare, odata cu intrarea mai multor site-uri in sistem.

DB: De cat timp lucrati in BRAT? Ce va place si ce nu va place aici?
AU: Pe 10 iulie fac sapte ani aici. Imi place ideea, independenta de la BRAT, nu servesc interesele unei agentii sau vreunui client. Job-ul meu este sa fiu corecta si-mi place asta. De asemenea, am terminat matematica, imi plac cifrele, pentru mine este un job care se potriveste. Ce nu-mi place este faptul ca uneori, in sedintele cu clientii, sunt mediator si se mai „sparg” unele lucruri in capul meu, sunt cateodata un fel de paratraznet.

Resurse suplimentare: Informatii suplimentare despre sistemul de monitorizare socio-demografic si despre SATI