- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

60% din apartamentele noi sunt vandute la \”prieteni si cunostinte\”

20 Dec, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Circa 60% din locuintele proiectelor rezidentiale noi sunt vandute prin asa-numita "retea" a dezvoltatorului sau ale agentiilor care promoveaza proiectele, catre prieteni, cunostinte, dar si investitori atrasi inainte de anuntarea constructiilor catre publicul larg, a spus pentru DailyBusiness, Sorin Lacusta, director proiecte rezidentiale in cadrul Regatta.
60% din apartamentele noi sunt vandute la \prieteni si cunostinte\

Procentele de vanzare a locuintelor unui proiect rezidential prin retea difera de la proiect la proiect, in functie de strategia dezvoltatorilor. Spre exemplu, Domus Stil, compania de dezvoltari imobiliare a grupului Pro Confort, estima ca va vinde circa 40% din proiectul Confort City persoanelor din baza de date a companiei, iar compania britanica Copper Beech a vandut prin retea investitorilor 70% dintr-un proiect cu 156 de apartamente.

Intr-adevar, achizitiile de apartamente ca investitii sunt in continua crestere, reprezentand un segment de peste 35-40% din totalul locuintelor achizitionate din proiecte rezidentiale, a precizat iulian Minciu, PR manager al agentiei imobiliare Eurohouse.

Marele avantaj al investitorilor este ca pot achizitiona multe locuinte intr-un timp scurt si de cele mai multe ori inca din faza de proiect avand astfel atuuri nete in fata dezvoltatorilor, in comparatie cu persoane fizice care ar putea achita doar in rate una sau doua locuinte, a adaugat Minciu.

„Avem o baza de date cu 1.000 de persoane interesate de locuintele Domus Stil in proiectele precedente, iar din experienta pe care o am in vanzari pot spune ca aproximativ 70% din aceste persoane vor cumpara in final locuinte in noul ansamblu”, a declarat, anterior, pentru DailyBusiness, Iuliana Ionescu, director de vanzari al Domus Stil.

Listele de asteptare sunt o practica frecventa pe piata rezidentiala, si agentia imobiliara Real Time avand o lista de asteptare pentru a doua faza de vanzare a unui proiect rezidential din cartierul Tineretului.

Unul dintre factorii care determina crearea listelor de asteptare este vanzare proiectelor rezidentiale pe faze, in general acestea fiind corelate cu fazele de constructie.

„Este bine ca vanzarile sa mearga in paralel cu executia lucrarilor pentru evitarea fluctuatiilor financiare”, a precizat Lacusta.

Politica dezvoltatorului in ceea ce priveste modul de vanzare al proiectului este diferita in functie de fiecare proiect in parte. Pot fi proiecte care au 6 sau 7 faze de vanzare si tot atatea faze de constructie sau mai putine, caci se poate intampla ca banii obtinuti de pe vanzarea treptata sa fie necesari pentru continuarea proiectului conditionand astfel momentul finalizarii.

„Practic, din momentul obtinerii autorizatiei de constructie se poate incepe vanzarea locuintelor inca in faza de proiect (off plan). Adesea un dezvoltator obtine credit pentru un anumit proiect iar banca respectiva impune ca un anumit procent de locuinte din repectivul proiect sa fie vandut inca din faza de off plan, la un pret mult mai mic comparativ cu locuintele finalizate. De aceea, pe de o parte dezvoltatorul este interesat sa aiba deja vandut un procent cat de mic de locuinte inca din faza incipienta, dar care sa nu fie mai mare de 5-10% pentru a nu ii afecta profitul”, a explicat Iulian Minciu.

Cand au aparut pe piata noile proiecte rezidentiale, ideea de a achizitiona o locuinta sau mai multe inca din stadiul de proiect era vazut ca un act destul de curajos sau chiar riscant – a cumpara ceva care inca nu este terminat si care s-ar putea dovedi ca in final sa nu fie conform celor insirate pe hartie in faza de proiect.

„Intre timp s-a inteles ca acest lucru desi prezinta anumite riscuri (durata de finalizarea a proiectului sa se prelungeasca si datele din proiect sa fie modificate pe parcurs) o astfel de investitie aduce un profit destul de insemnat investitorului dispus sa faca acest pas”, a spus Minciu.

„Achizitia in stadiul de proiect iti permite o lista mai mare de optiuni: poti alege o anumita locuita, etaj, facilitati, plus ca ai siguranta, daca acest lucru e prevazut inca de la inceputul achizitiei, ca pretul va ramane acelasi la momentul finalizarii indiferent de evolutia pretului”, a mai spus Minciu.

In ceea ce priveste vanzarea in faza de proiect sau la finalizare, pe piata romaneasca exista in prezent un mix, dar exista si extreme, dezvoltatori care vand toate locuintele cand ajung la rosu sau din contra in faza de proiect. Totul depinde de strategia dezvoltatorilor, a precizat Lacusta.