- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

Ionut Negoita: Greul de-abia incepe. Stiu multi proprietari de business-uri mari care nu pot merge mai departe

13 Jul, 00:01 • cristina.mihai
Ionut Negoita este, la 35 de ani, unul dintre cei mai de succes oameni de afaceri din Romania, administrand, alaturi de fratele sau Robert Negoita, business-uri de cateva sute de mil. euro. El a vorbit intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro despre principiile sale de afaceri, cel mai costisitor hobby al sau - fotbalul - dar si despre opiniile sale vizavi de evolutia pietei imobiliare si a economiei.
Ionut Negoita: Greul de-abia incepe. Stiu multi proprietari de business-uri mari care nu pot merge mai departe

Caracterizandu-se ca o persoana ambitioasa, care nu se multumeste cu putin, Ionut Negoita spune ca ii place sa se implice in cat mai multe activitati. De altfel, Ionut si Robert Negoita au construit peste 2.500 de unitati locative in Capitala si au in plan constructia a inca cateva mii. De asemenea, cei doi antreprenori au mai multe hoteluri, printre care si cel mai mare hotel din Europa, Rin Grand, cu circa 1.500 de camere.

DailyBusiness.ro:Credeti ca Romania a depasit punctul critic al crizei?
Ionut Negoita: Din anumite puncte de vedere, ce a fost greu a trecut, dar din altele, inca nu. Au fost probleme cu creditarea, care a fost blocata. Acum lucrurile incep sa se miste in ceea ce priveste creditarea ceea ce este un lucru bun, insa scumpirea creditarii creeaza mari probleme.

DB: Care vor fi efectele urmatoare?
IN: Majoritatea ne-am facut calculele pe traseul de crestere din ultimii ani, oarecum optimist, care insa s-a intrerupt brusc si lucrurile s-au inversat, dobanzile au crescut si business-ul a scazut. In acest context, automat trebuie sa aduci bani din alta parte sa acoperi acest deficit. Acest lucru i-a scos pe multi din calculele initiale, au reusit sa mai acopere o perioada, au negociat cu banca, au mai avut rezerve, insa din punctul de vedere al falimentelor greul de-abia acum incepe. Stiu multi oameni de afaceri cu business-uri mari care nu mai reusesc sa mearga mai departe.

DB: In ce domenii activeaza acesti oameni de afaceri?
IN: In principal in constructii, dar sunt si persoane care au investit in terenuri si care nu mai reusesc sa plateasca ratele la credite.

DB: Sunt business-uri care au fost infiintate in perioada de boom a pietei imobiliare sau afaceri cu vechime pe piata?
IN: Sunt si afaceri care sunt pe piata de multi ani. Spre exemplu, stiu o firma de constructii care este de 10 ani pe piata si care a luat un credit pentru un teren si s-a lansat in dezvoltari imobiliare.

Cum iesim din criza

DB: Ce decizii guvernamentale credeti ca ar putea avea efecte pozitive pentru economia romaneasca pe termen scurt?
IN: Cotele de Tva si impozitul pe profit sunt bune, undeva la jumatate fata de ceea ce este in regiune, dar cred ca preferential trebuie stimulate investitiile, de exemplu in agricultura. A avut loc o dezvoltare aleatorie, care nu este in regula. Daca vrem sa avem o economie stabila trebuie in primul rand incurajata productia interna si consumul din productia interna. Noi am mers pe consum si, mai mult, am luat bani de afara pentru asta. Avem un deficit extraordinar, de-asta si problemele care sunt.

Spre exemplu, China, care produce mult mai mult decat consuma, a avut crestere economica de 7% in perioada asta. De ce? Simplu, si-a dezvoltat productia si exportul. Noi suntem invers.

DB: Ati intrat in business dupa ce ati petrecut o perioada in Franta. Cum v-a influentat mediul economic de acolo?
IN: Enorm. In primul rand am constientizat ca nimic nu este intamplator pe lumea asta si daca ei au salarii de 2.000 euro si noi de 200 euro, este pentru ca ei produc de 10 ori mai mult, adica isi primesc rasplata a ceea ce muncesc. Apoi modul lor de organizare, in care primesti in functie de ceea ce oferi. Am invatat practic principiiile capitalismului.

[quote]Am scazut marjele de profit pe imobiliare la sub 10%[/quote]

[img=285][/img]

DB: Dumneavoastra cum v-ati adaptat produsele la noile conditii de piata?
IN: Printr-o oarecare agresivitate, pentru ca cererea a scazut si trebuie sa incerci sa iei o bucata cat mai mare din piata, chiar cu sacrificii mari. Intr-o perioada de genul acesta poti castiga cota de piata, care poate fi un castig, daca stii pe termen lung sa o pui in valoare.

DB: Cu cat ati scazut preturile locuintelor?
IN: La locuinte avem o scadere de 35-37%, este o promotie care a demarat in primavara si inca continua. In cazul unei astfel de abordari mare lucru nu se mai castiga, dar ceea ce este important este cine supravietuieste acestei perioade.

Un business care depaseste aceasta perioada ar trebui sa se maturizeze si, cand isi revin lucrurile, incep sa apara si castigurile, pentru ca ai inca structura care functioneaza. Asa cum ne-am bucurat de perioada trecuta in care lucrurile mergeau foarte bine, acum trebuie sa fim de acord sa lucram o perioada si pentru supravietuire si nu neaparat pentru castig, asta este situatia.

DB: Cum vindeti in aceasta perioada?
IN: Noi vindem bine. In ultimele 3-4 luni am inregistrat in jur de 35-40 de noi contracte lunar, ne avantajeaza foarte mult pretul pentru ca intotdeauna ne-am adresat clasei de mijloc.

DB: Cum au evoluat marjele de profit?
IN: Anul acesta marjele sunt de o cifra, 10% este un caz fericit. In anii trecuti, erau marje bune, 30-40%. Strategia ne permite insa aceste scaderi pentru ca am reusit sa facem un sistem integrat prin intermediul caruia sa oferim aceste preturi. Nu am externalizat nici un serviciu, de la birou de vanzari, la companie de constructii. Avantajul este ca avem o coordonare foarte buna si in plus pretul produsului este bun, iar clientul este mai interesat ca oricand de pret.

DB: Sunt foarte multi dezvoltatori care nu s-au adaptat conditiilor actuale ale pietei. Nu au putut sa o faca sau inca asteapta revenirea pietei?
IN: Nu s-au adaptat pentru ca nu au avut fundatia foarte solida. In anii buni ai pietei lucrurile erau tratate cu foarte multa usurinta si se cumparau terenuri cu 500-1.000 euro pe mp, unii achizitionau chiar cu preturi mai mari de atat, se apela la fime de constructii care cereau 600 euro, poate chiar mai mult pe mp, apoi existau costuri si cu firma de consultanta si chiar de marketing, toate astea au facut ca preturile sa fie foarte mari.

Acum nu poti vinde cu 600 euro pe mp, cand ai un cost de 800 euro pe mp, pentru ca nu te induri sau in cele mai multe cazuri nu te lasa banca.

DB: Care sunt pasii spre faliment, in aceasta industrie?
IN: Odata ce ai pierdut startul, adica n-ai reactionat la timp cu reduceri de pret, este foarte greu. Mai ales cand ai un credit luat pe o suma importanta, orice zi inseamna mii, chiar zeci de mii de euro, pe care trebuie sa-i decontezi la banca. La un moment dat marja de profit calculata se duce pe dobanzi si comisioane la banca si vine momentul, daca lucrurile nu se indreapta, si oricum pentru multi e prea tarziu deja, in care proiectul intra pe rosu si banca il executa.

DB: Cand vor incepe executarile silite pe imobiliare?
IN: Cam de acum incep. Bancile dau o sansa celui care a inceput sa dezvolte, dar in conditiile in care criza continua si nici nu va trece in curand, atunci se ajunge in acea situatie critica, iar banca trece la executare silita, incercand sa valorifice proiectul in lichiditati.

[quote] In august vom incepe un proiect cu 3.500 de locuinte in Bucuresti[/quote]
DB: Bancile au cui sa vanda?
IN: Da. Bancile oricum s-au reasigurat si si-au luat si alte garantii. In acest context isi permit sa scoata la licitatie cu preturi din ce in ce mai joase pana cand gasesc un cumparator, iar cumparatori care asteapta oportunitati de acest tip exista.

DB: Faceti parte dintre acesti cumparatori care asteapta?
IN: Eu lucrez, nu astept. Dar nu este exclus. Nu ma bucur de nesansa altora, dar sigur va fi o curatare a pietei destul de severa si vor ramane cei care stiu cu adevarat sa faca business.

DB: Aveti in plan investitii in viitorul apropiat?
IN: In august vom incepe un proiect de 3.500 de unitati locative care se va intinde pe 4-5 ani. Va fi construit langa Confort Park.

DB: La cat se ridica investitia aici?
IN: Nu as vrea sa arunc cu cifre. Sunt sume care se impart. Va fi in mare investitie proprie, dar sunt in discutii sa iau cateva milioane si de la banci. Vom incepe cu doua blocuri cu circa 180 apartamente in total.

DB: Odata cu programul Prima Casa, au iesit pe piata companii care promoveaza constructii la costuri de 400-450 euro pe mp fara TVA. Care este cel mai jos pret la care se poate construi in momentul de fata?
IN: Cam asta este. Poate putin mai jos, dar nu cu mult.

Piata hoteliera din Capitala a scazut cu 30-35%

DB: Tarifele hoteliere le-ati scazut?
IN: Pana in acest moment nu am facut reduceri foarte mari. Per total, tariful mediu este cu 5-10% sub anul trecut. La hotelurile mai vechi pe care le avem, veniturile au scazut cu 30%. Rin Grand Hotel a inregistrat o scadere a veniturilor de 10%, dar daca tinem cont ca hotelul este nou si ca aceasta este o perioada de acumulare, cand ar fi trebuit de fapt sa creasca cu circa 20%, se justifica aceasta scadere procentuala mai mica.

[img=286][/img]

DB: In ce context v-a venit ideea sa construiti cel mai mare hotel din Europa?
IN: Erau situatii in care Bucurestiul era foarte plin, la nivel de unitati de cazare, si ne-am gandit sa facem un proiect mare cu cat mai multe activitati pentru a veni in intampinarea cererii. Ne-am gandit la 1.000 de camere, cel mai mare din Europa era de 1.200. Terenul si resursele financiare ne-au permis sa-l facem cu 1.500 de camere. In plus, aveam deja 3 hoteluri, stiam cum merge piata, aveam experienta si o firma de constructii puternica (Pro Confort-n.r.).

DB: Care erau premizele care faceau viabil un hotel atat de mare?
IN:Erau premize foarte bune ca hotelul sa fie plin cel putin 20-30 de zile pe an, motiv pentru care era justificabila constructia. Acum lucrurile nu mai stau asa, dar cred ca isi vor reveni. Cand hotelul era in constructie am avut cerere pentru un congres care a avut loc in aprilie anul acesta, la care aveau nevoie de 1.700 de camere pentru 4-5 zile. Odata cu criza s-a redus numarul si au luat doar 800-900.

[quote]Perioada de amortizare a Rin Grand Hotel este posibil sa creasca, ca urmare a crizei, cu 1-2 ani[/quote]
DB: Oamenii de afaceri, clientii principali ai hotelurilor bucurestene, sunt tot mai putini, iar un hotel mare presupune cheltuieli mari. Ce pierderi estimati pentru 2009?
IN: Avem un management integrat si am lucrat foarte mult la optimizare. Momentan suntem pe plus. Perioada de amortizare insa este posibil sa creasca de la 7-8 ani, cat calculasem initial, la 8-10 ani, in functie de cum va fi perioada urmatoare.

DB: Cu cat a scazut piata hoteliera din Capitala?
IN: Exista o scadere de 30-35%.

[quote]Imi place sa fiu o persoana normala: Merg cu avionul la clasa economic si aleg hoteluri accesibile clasei medii[/quote]

[img=287][/img]

Fac business din placerea de a-l face

DB : Ce anume va ghideaza in afaceri?
IN: Flerul are un rol foarte important, bineinteles pe baza de experienta. Sunt o persoana foarte ambitioasa si nu ma multumesc cu putin. Imi place sa fiu intotdeauna pe primul loc, daca se poate, iar daca nu se poate, pentru ca nu ai cum sa fii in toate domeniile pe primul loc, ma multumesc si cu o alta pozitie, insa in conditiile in care stiu ca am facut tot ceea ce era posibil. Imi place sa ma implic in foarte multe domenii, inclusiv pe partea sportiva.

[quote]Fotbalul este pasiunea mea cea mai costisitoare (…) Am investit cateva zeci de mii de euro intr-o echipa din divizia a 4-a[/quote]
DB: Sunteti probabil unul dintre cei mai tineri oameni de afaceri cu un business de cateva sute de milioane de euro. Ce va mai motiveaza?
IN: Ce m-a motivat si acum 5-7 ani, cand deja depasisem un anumit nivel al bunastarii, care imi crea un confort financiar destul de bun, chiar pe termen lung, dar niciodata nu am gandit lucrurile asa. Practic tot ceea ce am facut am facut din placerea de a face si banii au venit ca o compensatie. Banii ii folosesc pentru a genera alti bani. Ma gandesc foarte putin la confortul personal.

DB: Totusi si confortul personal creste pe masura dezvoltarii business-ului.
IN: Nu am vrut sa am o crestere a confortului personal pe masura dezvoltarii in afaceri pentru ca este foarte usor sa te inveti cu binele, dar foarte greu sa revii. Dar oricum,eu fiind un baiat modest de la tara, sunt obisnuit si cu greul. Imi place sa fiu o persoana normala. Merg cu avionul la clasa economica, merg in concedii in hoteluri accesibile clasei de mijloc. Nu-mi place formalismul si nu merg in zone foarte etichetate.

DB: Trebuie sa existe si o zona in care sa mergeti pe lux, poate masina?
IN: Nici macar masina. Am masini, vreo 2-3 sunt pe aici (Rin Grand Hotel-n.r.), dar sunt masini normale, masini de serie. Nu am nici o masina de serie limitata, care sa coste de 2-3 ori mai mult doar pentru ca mai sunt doar 2-3 la fel in Romania. Imi place o masina care sa-mi asigure confort, siguranta, dar cam atat.

DB: Care este cel mai costisitor hobby al dumneavoastra?
IN: Fotbalul este cea mai costisitoare pasiune. Aici doar investesc si nu se intoarce nimic, cel putin la nivelul asta, dar este o placere a mea. De doi ani sunt sponsor la Dinamo si in octombrie am cumparat o echipa din divizia a patra, Viscofil, care acum a promovat in divizia a treia si pe care vreau sa o dezvolt. Am luat-o gratis si am investit in ea cateva zeci de mii de euro, pana in 100.000 euro, dar pe masura ce crestem, cresc si sumele investite.

DB: Ati dorit sa cumparati actiuni la Dinamo. Mai aveti in plan sa intrati in actionariat?
IN: Nu am exclus in totalitate dialogul cu cei de la Dinamo. Probabilitatea este foarte mica, dar nu se stie.

DB: Si George Copos v-a contactat pentru a va vinde Rapidul. De ce nu ati cumparat?
IN: M-a contactat, am avut discutii si inca nu stiu motivul real pentru care a facut-o. Poate ca a fost doar o miscare pentru a-i linisti pe cei de acolo sau poate chiar a incercat sa vada daca vin si eu cu bani, dar fara pretentii in ceea ce priveste transferul de actiuni. Eu i-am spus ca pana nu sunt lucrurile clare si nu semnez transferul actiunilor nu dau nici un ban. Nu m-a mai cautat.

DB: Cum v-ati descrie ca negociator?
IN: Sunt destul de dur.

DB: Pe George Copos cum l-ati descrie ca negociator?
IN: Nu am discutat prea mult. Pur si simplu am cerut o informare in linii mari despre Rapid. Mi-a scris pe hartie ce datorii are si alte cateva date pe care i le-am cerut.

DB: Care a fost cea mai mare nereusita la nivel de business pentru dumneavoastra?
IN: Water Park-ul.

DB: De ce?
IN: Nu este neaparat o nereusita, dar este „cea mai mare nereusita dintre reusite”. Am inceput la un moment dat sa facem si niste mobila de interior si am renuntat, pentru ca nu le puteam face pe toate. Asta a fost o nereusita.

Investitiile in media, in stand-by

DB: Daca ar trebui sa alegeti un business pe care sa-l cumparati, ce ati lua?
IN: In primul rand merg pe ideea de a dezvolta pe cat posibil business-urile pe care le am. Nu mai sunt adeptul inceperii unor business-uri noi noute doar pentru a le face. Ceva nou as incerca mai greu. Poate din media. Aici am ganduri de dezvoltare.

DB: Ati avut niste planuri in acest sens dupa lansarea Ring, cand ati anuntat ca aveti in plan sa lansati si un radio, o televiziune si un ziar generalist. Ce se mai intampla cu ele?
IN: Am luat o tipografie, am pus-o in functiune, insa celelate produse media le-am amanat.

DB: Presa nu este prea profitabila pe termen mediu. De ce investitii in aceasta zona?
IN: Este un business interesant, o combinatie intre afacere si pasiune. In primul rand este o provocare si in plus promovez foarte mult si produsele grupului. Incercam sa exploatam la maxim potentialul pe care il genereaza un grup de firme.

DB: Care este linia de business in care va implicati cel mai mult?
IN: In toate imi place sa ma implic. Cel mai mult in zona imobiliara pentru ca ma pricep mai bine. In zona hoteliera intru ceva mai putin si chiar si mai putin pe partea media, unde nu ma pricep.