- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

O noua \”febra\” in retail: Cate 4-5 chiriasi se bat pentru magazinele tip big box

18 May, 16:19 • Redactia DailyBusiness
Investitorii incep sa arate un apetit crescut pentru unitatile de retail de tip big box (magazin de mari dimensiuni, de sine statator - n.r.) din Romania, atat in Bucuresti cat si in tara, au precizat reprezentantii companiei de cercetare Colliers International.
O noua \febra\ in retail: Cate 4-5 chiriasi se bat pentru magazinele tip big box

Acestia au precizat ca dezvoltatorii au demarat procese de „re-desenare” a centrelor comerciale, transformandu-le in parcuri de retail sau construind un hypermarket alaturi de un magazin de bricolaj si/sau o mica galerie comerciala, datorita interesul crescut al chiriasilor de tip big box, care pare sa suscite si apetitul investitorilor.

„In primul rand, observam o cerere foarte mare din partea chiriasilor pentru locatii noi in Romania. Cererea vine in special din partea retailerilor de bricolaj si a hypermarket-urilor, care au planuri agresive de expansiune. De exemplu, pentru unele locatii se primesc 4-5 scrisori de intentie din partea chiriasilor aflati in competitie pentru acelasi spatiu, avand in vedere ca doar unul singur poate intra in proiect”, au spus oficialii Colliers.

Ei au precizat, in al doilea rand, ca exista si dezvoltatori care au in proprietate terenuri goale ce ar trebui sa fie exploatate.

Inainte de criza, piata din Romania a cunoscut un numar nesanatos de proiecte de centre comerciale si proportional mai putine proiecte de big box-uri.

„Romania, comparativ cu alte piete regionale, inregistreaza o oferta insuficienta in ceea ce priveste centrele comerciale de tip big box ca si produse investitionale. Situatia se explica mai ales prin faptul ca, dintre dezvoltarile de retail, galeriile de fashion au produs venituri mai mari fata de dezvoltarile pure de tip big box”, afirma Blake Horsley, manager investment services in cadrul Colliers International.

Acest fapt se datoreaza chiriilor semnificativ mai mari platite de retailerii de fashion (si costurilor de constructie) care genereaza in consecinta, profituri mai mari pentru dezvoltatori.

Din cauza scaderii cererii din partea retailerilor de imbracaminte si pe fondul lipsei finantarii multe proiecte anuntate nu au mai aparut in peisajul autohton de retail, iar cateva orase din Romania care erau amenintate in anii trecuti de o „supra-oferta” sunt acum populate de doar 1-2 centre comerciale, ceea ce este, pana la urma, sanatos pentru piata, au mai spus oficialii companiei de cercetare.

Acestia au precizat ca este putin probabil ca situatia sa se schimbe in urmatoarele 12 luni, deoarece dezvoltatorii au nevoie de un grad de 60% de preinchiriere pentru a accesa finantarea bancara, iar in orasele secundare nu exista cerere suficienta pentru a acoperi aceste proiecte.

Investorii sunt mult mai interesati de unitatile de retail de tip big box pentru ca vad, inca de la inceputul negocierilor, cererea clara din partea operatorilor de magazine do-it-yourself si a celor de hypermarket-uri.

„In plus, chiriile sunt percepute ca sustenabile pe termen lung, situandu-se la 10-12 euro/mp, ceea ce permite investitorilor sa fie mai increzatori in modelele financiare pe care le au in vedere”, a spus Blake Horsley.

Mai mult, marimea acestor dezvoltari este mai potrivita investitiilor intre 5 si 50 de milioane euro, si nu valorilor de sute de milioane de euro.

„Majoritatea fondurile de investitii active in Romania astazi nu dispun de lichiditati pentru a intra intr-un proiect de peste 100 mil. euro”, a mai spus Blake Horsley.

Si bancile tind sa fie mai favorabile acestor dezvoltari prin prisma sustenabilitatii pe termen lung a chiriilor, duratei contractelor si garantiilor oferite deseori de companiile mama. De aceea, investitorii pot obtine finantare.

„Actualmente exista discutii avansate care vizeaza acest tip de proiecte. Dat fiind interesul ridicat atat din partea chiriasilor cat si a investitorilor, este probabil sa asistam la intensificarea activitatii pe acest segment in urmatorii 1-2 ani”, a mentionat Horsley.

Colliers International este un parteneriat global intre companii care furnizeza consultanta imobiliara, avand 294 de birouri in 61 de tari.

Compania furnizeaza clientilor sai o gama larga de servicii, incluzand consultanta in domeniul investitiilor, intermedierea tranzactiilor de vanzare-cumparare, respectiv inchiriere de spatii de birouri, comerciale, administrarea proprietatilor imobiliare, evaluari si studii de fezabilitate, design si constructii, studii de cercetare, finantari ipotecare, tranzactii hoteliere si servicii corporate.

In Europa Centrala si de Est, Colliers International furnizeaza servicii in Romania, Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, Rusia, Ucraina, Bulgaria, Serbia si Muntenegru.