- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

Vezi cele mai mari proiecte rezidentiale-fantoma: 30.000 de locuinte din Capitala au ramas doar pe hartie

18 Aug, 00:02 • cristina.mihai
"Investitie de 200 mil. euro intr-un proiect rezidential" sau "Buget de 1 mld. euro pentru proiecte rezidentiale", asa aratau stirile de pe segmentul rezidential in 2006-2008. Intre timp, planurile de investitii au devenit mult mai austere, iar zecile de proiecte nascute in paradisul imobiliar si scoase la un moment dat la vanzare au inceput acum sa fie uitate. Potrivit calculelor DailyBusiness.ro, doar cele mai mari proiecte anuntate in Capitala si nerealizate cumuleaza circa 30.000 de unitati locative.
Vezi cele mai mari proiecte rezidentiale-fantoma: 30.000 de locuinte din Capitala au ramas doar pe hartie

Anul trecut a fost anul amanarilor de proiecte rezidentiale, acestea venind una dupa alta. Dezvoltatorii au amanat constructiile cu speranta ca va fi o chestiune de cateva luni pentru a obtine o finantare, insa socotelile lor au fost departe de realizare.

„Initial s-au gandit ca intarzie cateva luni constructia, insa apoi si-au dat seama ca proiectele lor nu mai sunt fezabile in conditiile in care preturile scadeau substantial”, a explicat pentru DailyBusiness.ro un fost consultant rezidential al uneia dintre cele mai mari firme de consultanta de pe piata.

Dezvoltatorii care au oprit proiecte se impart in trei categorii: cei care au pus pe hold proiectul pana cand piata va absorbi oferta curenta si pretul va reincepe sa creasca, cei care au schimbat destinatia terenului, si, in cele din urma, cei care sunt nevoiti sa vanda pentru ca au probleme financiare, spune Daniela Marin, reprezentantul departamentului de consultanta imobiliara al Colliers.

„Ca pondere, cei mai multi dintre dezvoltatori se incadreaza in prima categorie si urmeaza sa redevina activi pe piata, in momentul in care piata de apartamente noi va incepe sa isi revina”, spune Daniela Marin.

Cele mai mari proiecte rezidentiale care nu s-au realizat
[gallery:135]
Bonaire Community City, prezentat in 2008 pe piata de spaniolii de la Martinsa Fadesa, ar fi urmat sa cuprinda 7.600 de apartamente. La finalul anului, spaniolii anuntau deja ca sunt in cautarea unui partener pentru acest proiect si ca vor sa vanda din terenurile pe care le detin in Romania, in total 80 de hectare.

Dupa 2 ani, firma este doar o umbra pe plan local. Pe site-ul din Spania, adresa de contact pentru Romania este in Ungaria, la numerele de telefon de la biroul de vanzari nu raspunde nimeni, iar site-ul proiectului a disparut.

Proiectul EFG din Buftea prevedea constructia a 6.500 de unitati locative in cadrul unui proiect mixt de 1,9 mld euro. Ce a ramas din aceste planuri anuntate la inceputul lui 2008? Firma EFG Crevedia Development a falimentat, iar terenul a fost vandut la licitatie publica.

Dimri Ghencea Allegro a fost lansat pe piata de israelienii de la Dimri in 2008, cand deja criza incepea sa se simta. Optimisti, israelienii spuneau ca vor avea preturi mai mici decat ar fi operat in mod obisnuit, pentru ca nu sunt cunoscuti inca pe piata. Totusi, proiectul cu 3.600 de unitati locative nu a iesit niciodata din coconul planurilor optimiste, iar disparitia lui din piata a urmat aproape imediat.

Neopeninsula un proiect de 300 mil. euro care ar fi urmat sa cuprinda 2.700 de locuinte, ar fi urmat sa livreze prima faza inca din 2008. Neocity, dezvoltatorul proiectului, nu a inceput constructia ca urmare a intarzierii avizelor. Cum piata s-a schimbat intre timp, pana in prezent proiectul nu a fost relansat.

Infinity Residence urma sa cuprinda 2.300 de apartamente, lucrarile de constructii demarand in 2009. Compania Tehnogrup, dezvoltatorul proiectului, a inceput chiar lucrarile de constructie, insa acestea au fost oprite la scurt timp.

Sunset Residence urma sa fie cel mai mare proiect din vestul Capitalei, cu circa 2.000 de unitati locative. Dezvoltatorul Ablon a oprit insa anul trecut proiectul.

Garden of Eden urma sa cuprinda 2.000 de unitati locative. Proiectul este in prezent blocat. Dezvoltatorul imobiliar GTC a hotarat in 2009 sa nu mai demareze lucrarile de constructie ale proiectului.

Jackob Park a fost lansat in plina criza pe piata locala, dar a fost scos de la vanzare dupa doar cateva luni. Urmand sa cuprinda 1.400 de unitati locative, proiectul este momentan in stand-by. Dezvoltatorul, compania ILDC, a modificat planul arhitectural al proiectului, insa nu il relanseaza pe piata pentru ca asteapta sa vada cum va evolua situatia economica.

Sigma Residence&Gardens un proiect cu 1.700 de apartamente, care ar fi urmat sa demareze in plina criza, a fost amanat pe termen nedeterminat. Proiectul care nu a demarat niciodata urma sa fie dezvoltat de o firma detinuta de un grup de actionari belgieni si omul de afaceri George Padure. Firma a depus o cerere de insolventa la tribunal Bucuresti.

North Park, dezvoltat de Shapir Group, ar fi urmat sa cuprinda 1.500 de unitati locative. Recent, oficialii companiei au anuntat ca nu renunta la proiect, dar ca asteapta sa vada ce se intampla pe piata.

Acestor proiecte li se adauga, printre altele, Estellas Residencias al doilea proiect rezidential din Capitala al spaniolilor de la Hercesa, care a fost lansat in urma cu 2 ani la un targ imobiliar, insa vanzarile efective nu au demarat. Oficialii companiei au spus, anterior, ca se concentreaza doar pe finalizarea a circa 400 de unitati locative din proiectul Vivenda, celelalte 1.000 de unitati din fazele ulterioare ale acestui proiect fiind lasate pe mai tarziu.

Un alt proiect mare amanat este si Casablanca Residence, care ar fi urmat sa mai aduca inca 1.300 de apartamente in cartierul bucurestean Titan. Proiectul a fost insa scos de la vanzare la cateva luni de la lansare. Compania Ram Global Group urma sa investeasca 140 milioane de euro in proiect.

In plus, anumite companii avea planuri uriase pentru zona rezidentiala. Spre exemplu, Copper Beech aveau pe termen mediu un buget de investitii de 2,5 mld. euro pentru constructia a 16.000 de unitati locative. Compania a lansat insa pe piata doar un singur proiect Blue Tower, care este in prezent in insolventa si nu a fost finalizat.

De ce nu sunt interesati dezvoltatorii sa construiasca acum

„Proiectele mari s-ar fi facut oricum in stadii de executie, ele plecand din start la drum pe o perioada de dezvoltare de minim 5 ani. In acest moment sunt oprite pur si simplu. Evident ca toti dezvoltatorii ar dori sa le reia cat mai repede, insa trebuie ca planul lor sa fie in concordanta cu piata, adica sa exista cerere efectiva (nu doar dorinta ci si potenta financiara din partea potentialilor cumparatori) si in acelasi timp sa poata fi finantata constructia, lucru care astazi este foarte greu. De ce? Pe de o parte conditiile de creditare sunt foarte grele, iar pe de alta parte majoritatea terenurilor sunt achizitionate cu credit, ceea ce face foarte dificila finantarea constructiei”, spune Ionut Bordei, directorul departamentul de terenuri si dezvoltari rezidentiale al CBRE Eurisko.

O alta problema la aceste proiecte o reprezinta proiectul de dezvoltare in sine. Majoritatea sunt in zone care nu corespund cererii de astazi, iar apartamentele gandite sunt si mari si scumpe. Practic, multi dezvoltatori si-au facut calcule gresite si au platit multi bani pe terenuri, in speranta ca vor vinde apartamentele scump”, adauga Bordei.

In opinia reprezentantului CBRE, numai o restructurare completa a proiectului (design, densitate, facilitate) l-ar putea readuce in piata, dar asta si in conditiile unei cereri viabile, cerere care astazi este destul de mica.

„Cu alte cuvinte acestea au fost proiecte pentru clasa mediu plus spre lux, iar cererea astazi este pentru apartamente sociale – preturi mici, locatie buna-transport, intretinere mica”, mai spune Bordei.

Consultantul CBRE Eurisko spune si ca „in plus, cred ca ar trebui sa se schimbe si legislatia putin, pentru ca astazi, dezvoltatorii sunt obligati sa construiasca un anumit numar de parcari (minim 120% din numarul de apartamente), iar clientii nu vor sa le cumpere si nici bancile sa le finanteze. Costul de constructie al acestor parcari este foarte mare si se regaseste in pretul apartamentelor.S-ar putea construi apartamente mai ieftine, daca nu ar exista acesta obligativitate a locurilor de parcare”, crede Bordei.