- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

Vezi cum arata cel mai high-tech centru comercial din Romania, care se deschide in curand: \”De o saptamana se lucreaza si noaptea\” (FOTO EXCLUSIV)

17 Sep, 13:19 • cristina.mihai
Proprietari de magazine care se agita pentru ultimele aranjamente, sute de muncitori care lucreaza zi si noapte pentru finisaje si o forfota continua - astfel arata magazinul Cocor, cel mai "tehnologizat" centru comercial din Romania, cu doua saptamani inainte de deschiderea oficiala.
Vezi cum arata cel mai high-tech centru comercial din Romania, care se deschide in curand: \De o saptamana se lucreaza si noaptea\ (FOTO EXCLUSIV)

Magazinul Cocor, inchis in urma cu peste 2 ani pentru renovari, va fi redeschis publicului la inceputul lunii octombrie, cu o intarziere de o saptamana fata de ultima data de deschidere anuntata, si cu aproape un an mai tarziu decat termenul prevazut initial. Oficialii Cocor S.A. au explicat ca aceasta ultima decalare de o saptamana a intervenit ca urmare a solicitarilor retailerilor, care mai aveau nevoie de timp pentru a finaliza amenajarile din spatiile contractate.
[gallery:165]
In prezent, 85% din suprafata centrului comercial este inchiriata si toti retailerii si-au luat in primire spatiile. Unii sunt mai avansati cu amanajarile si deja si-au branduit unitatile, chiar daca nu au adus inca produsele, altii au inceput chiar sa puna mobilierul. Mai sunt si unii care abia acum fac planurile magazinelor din Cocor. Per total, in tot centrul comercial este un zumzet continuu.

„De o saptamana se lucreaza si noaptea”, a spus, pentru DailyBusiness.ro, Dan Barbulescu presedintele consiliului de administratie al Cocor S.A, adaugand ca in prezent sunt circa 150-200 de muncitori in incinta magazinului. Intr-adevar mai in toate magazinele sunt echipe de 4-5 muncitori care lucreaza la finisajele interioare.

Spatiile comune din Cocor au fost gata inca din iunie, moment in care au inceput sa le fie livrate retailerilor si magazinele individuale.

Momentan, in centrul comercial nu sunt foarte vizibile investitiile in zona „high-tech” – 18 plasme pe care vor fi proiectate reclame in interiorul magazinului, dar si o cabina de proba virtuala in care se scaneaza corpul uman, se iau masurile, si se afiseaza hainele de pe stoc „imbracate” virtual pe corpul celui care face proba. Acestea nu isi au inca locul in praful care se ridica ca urmare a lucrarilor.

„Cele mai dificile aspecte in modernizarea spatiului au fost cele legate de consolidarea cladirii existente, demolarea cladirii de birouri din spate si o investitie de jumatate de milion de euro in canalizarea orasului”, spune Barbulescu, care a precizat ca una dintre conductele de pe Lipscani trecea pe sub centrul comercial si nu se putea construi parcarea supraetajata decat dupa schimbarea conductei.

Ca de obicei in cazul avizelor de constructii din Romania, a fost nevoie de ceva timp pentru primirea aprobarilor pentru aceasta investitie in canalizare.

Intrebat de catre DailyBusiness.ro daca a primit vreun sprijin din partea autoritatilor pentru aceasta investitie in canalizare, Barbulescu raspunde ca da, „ne-au dat pana la urma autorizatia. Asta dupa amenintari cu instantele de judecata si furia actionarilor care nu mai reuseau sa vada finalizat proiectul”.

Pe de alta parte, intarzierea autorizatiilor a avut si o parte pozitiva. „Criza ne-a prins intr-un moment in care aveam deja finantarea obtinuta la marjele de risc de dinainte de aceasta perioada, dar cu costuri de constructie scazute”, povesteste Dan Barbulescu, care a precizat ca investitia in centrul comercial este mai mica cu circa 5 milioane de euro, fata de suma estimata initial.

Initial, pentru consolidarea si modernizarea magazinului a fost estimata o investitie de 29 milioane de euro, insa in prezent aceasta este la nivelul de 24,5 mil. euro, potrivit lui Barbulescu.

Oficialii Cocor se asteapta la venituri din chirii de 4 mil. euro annual, la un grad de ocupare de 85%. Cat despre compromisuri la nivelul chiriilor fata de ceea ce se asteptau initial, Barbulescu spune ca au avut de la bun inceput asteptari mai pesimiste, asa ca nu se situaza sub nivelul de chirie estimat initial.

De asemenea, presedintele consiliului de administratie al companiei spune ca dupa demararea campaniei de promovare a venit un „val mare de cereri de inchiriere”, pe care le reesaloneaza pentru deschiderea fazei a doua a centrului comercial din decembrie.
Tot in aceasta faza a doua se vor monta la etajele 3, 4, si 5 mai multe plasme de 3,5 metri pe 8 metri pe care se vor proiecta reclame in interiorul magazinului.

Investitiile in zona de high-tech isi arata deja roadele, iar media fatada Cocor, care a atras o investitie de 2,6 mil. euro si a fost inaugurata la final de 2008, a adus in primul an venituri de 1,3 mil. euro. La aceste venituri, compania estimeaza o amortizare a investitie in media fatada in circa 4 ani.

Cat despre cabina de proba virtuala, Barbulescu spune ca are un fundament de business de viitor. „Pe langa deliciul de pe partea de entertainment faptul ca vei putea comanda haine de designer pe masurile tale doar scanandu-te in magazine reprezinta o nisa de business care va creste in viitor”, adauga Barbulescu.

Oficialii Cocor se asteapta ca in centrul comercial sa intre pentru inceput minim 10.000 de vizitatori pe zi, ca medie, asta in conditiile in care piata centrelor comerciale din Capitala este dominata chiar de magazinul-vecin Unirea.

„Avand in vedere ca am marit suprafata centrului comercial, ca avem parcare, ca prin zona circula 100.000 de masini pe zi, dar si ca prin aceste investitii ne-am ridicat cu cel putin o stea peste vecinul nostru Unirea, dar tinand cont si ca este o perioada de criza, estimam 10.000 de vizitatori pe zi”, spune Barbulescu. Inainte de inchidere pentru renovare, magazinul Cocor avea in medie 20.000 de vizitatori pe zi in timpul saptamanii si 10.000 in weekend, cand programul era mai scurt.