TURISM

Dezastru in industria aviatica. Ce companie aeriana din Romania intra in turbulente

09 septembrie 2013, ora 00:07, autor(i): Madalina Pana 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
plane-and-clouds.jpg
Industria aviatica autohtona nu putea ramane imuna la situatia generala dezastruoasa care caracterizeaza piata europeana de profil. Dupa cinci ani consecutivi de pierderi, o linie aeriana din Romania este data in judecata de unii piloti, care solicita drepturi banesti.

La suprafata, lucrurile merg cum nu se poate mai bine pentru Carpatair, companie care a anuntat recent achizitionarea unei aeronave Boeing, cu o capacitate de 148 de locuri.á

Pe de alta parte, potrivit unor informatii din piata, verificabile pe site-ul propriu, Carpatair a renuntat la toate zborurile operate pe rutele interne.

In plus, dupa ce se razboieste in instanta cu Aeroportul din Timisoara si concurentii de la Wizz Air, compania locala se lupta si cu angajatii proprii.

Mai multi piloti Carpatair au actionat compania in judecata in vara acestui an, unii dintre ei solicitand, printre altele, drepturi banesti.

Potrivit unor surse apropiate situatiei, pilotii care au intentat procese companiei reclama faptul ca aceasta nu a respectat unii termeni contractuali. Din aceasta cauza, pilotii care urmau si cursuri de specializare in cadrul scolii Carpatair au parasit compania.

De asemenea, angajatii respectivi pilotau aeronave SAAB 2000, conform surselor mentionate.



Eludare de la plata datoriilor catre scoala Carpatair?

"In ce priveste procesele intentate de fosti angajati ai companiei, acestea sunt initiate in special de fosti piloti plecati din companie fata de care Carpatair a inceput recuperarea datoriilor ramase neachitate din pachetul lor de formare profesionala si reprezinta de cele mai multe ori incercari de a se eluda de la plata obligatiilor financiare ramase restante fata de companie", au spus pentru DailyBusiness.ro reprezentantii Carpatair.

Ei au mentionat ca restantele pe care fostii angajati le au fata de compania Carpatair sau fata de scoala - Carpatair Flight Training reprezinta parti din contractele lor de formare profesionala pe care le-au agreat la momentul inceperii pregatirii, iar acum nu vor sa le mai onoreze si invoca diverse motive pentru a incerca sa nu-si onoreze obligatiile pana la capat.

Cat priveste anularea zborurilor interne, aceasta e o consecinta a renuntarii la principiului de operare de tip HUB & Spoke, principiu pe care a fost dezvoltata operarea companiei din 2000 pana in aceasta vara, au mai spus reprezentantii companiei.

"Prin nodul de la Timisoara noi colectam in principal trafic din diversele puncte din Romania pentru destinatiile noastre externe pe care le operam din Timisoara. Traficul de pasageri in regim intern cu destinatie finala Timisoara pe aceste rute reprezenta un procent de sub 15% din totalul pasagerilor transportati", au explicat oficialii companiei aeriene.

Acestia au mentionat ca decizia inchiderii HUB-ului de la Timisoara si reorientarea spre operarea de zboruri directe spre Europa din diverse aeroporturi din Romania si din afara a fost luata a urmare a "procesului continuu de distorsionare a concurentei de peste 5 ani de pe Aeroportul Timisoara prin care acesta institutie a statului a acordat si acorda si in prezent subventii unui operator concurent".

"O astfel de politica a determinat actionariatul si managementul companiei sa schimbe radical strategia de operare reorientandu-ne spre deschiderea in aceasta vara a unor noi zboruri directe din Bacau, Craiova, Chisinau spre Italia. Ca urmare a fost necesara inclusiv o restructurare a flotei si reorientarea spre aeronave cu capacitate mai mare destinate zborurilor directe si nu in sistem de hub", au mai spus oficialii Carpatair.

Situatia companiei nu pare tocmai roz nici din datele raportate la Ministerul Finantelor. Mai exact, Carpatair a inregistrat pierderi de 36,4 milioane de lei in 2012, acesta fiind al 5-lea an consecutiv cu rezultate negative.

Iar problemele companiei nu se opresc aici. Directorul Aeroportului din Timisoara, Daniel Idolu, afirma la finele lunii mai ca societatea Carpatair are datorii de 3,3 milioane de lei si 1,9 milioane de euro catre institutie. In replica, oficialii Carpatair au contestat in instanta sumele, pe motiv ca "au fost facturate abuziv pentru a favoriza Wizz Air".

Daniel Idolu a declarat ca problemele la institutia pe care o conduce au inceput in 2011, cand compania Carpatair a acuzat conducerea aeroportului ca acorda ajutor de stat companiei Wizz Air, principalul competitor pe piata timisoreana, prin practicarea unor discounturi prea mari.

In opinia lui Idolu, problemele Carpatair nu au fost provocate de venirea Wizz Air la Timisoara, ci de renuntarea de catre companie, din motive care lui nu ii sunt cunoscute, la mai multe destinatii.

Tribunalul Bucurestiáa respins in ianuarie una dintre reclamatiileáfacute de compania Carpatair impotriva aeroportului din Timisoara, prin care aceasta, in opinia Wizz Air, cauta sa ''submineze acordurile perfect legitime incheiate intre aeroport si Wizz Air''.

Tot in luna mai, compania anunta majorarea capitalului social cu 5 milioane de euro, investitie care avea scopul finantarii programului de restructurare si modernizare a flotei companiei.

"Decizia actionarilor Carpatair privind aceasta infuzie de capital a fost conditionata deáreducerea numarului de zboruri de pe Aeroportul International Timisoaraáin favoarea aeroporturilor care respecta si incurajeaza libera concurenta", a declarat cu acea ocazie Nicolae Petrov, presedinte & CEO Carpatair.

Tinta pe piete noi

Lasand deoparte rutele interne, probabil unele neprofitabile, Carpatair pare sa se concentreze pe lansarea de zboruri catre destinatii externe noi.

Noua aeronava achizitionata este capabila sa acopere rute directe pe o distanta de circa 4.500 km si ofera atat posibilitatea accesarii de piete noi, cat si reducerea semnificativa a costurilor de operare pe unitate, potrivit reprezentantilor companiei.

Aceasta va opera in special pe rutele directe spre Italia, din Romania si Republica Moldova, dupa cum urmeaza: Timisoara ľ Roma (Fiumicino), Craiova ľ Roma (Fiumicino), Chisinau ľ Roma (Fiumicino), Chisinau ľ Bergamo, Chisinau ľ Venetia si retur. Cu sediul central la Timisoara, Carpatair are capital majoritar elvetian.

Nori negri si pentru ceilalti operatori

Nici celelalte companii aeriene din Romania nu o duc tocmai bine. Scos la vanzare de urgenta dupa ce proprietarul Romstrade a intrat in insolventa, operatorul Blue Air a inregistrat la randul sau pierderi, potrivit celor mai recente date de la Ministerul áFinantelor.

Compania Airline Management Solutions, detinuta de firma belgiana Maxi Tours si doi actionari romani, a castigat in luna mai licitatia pentru preluarea fondului de comert al Blue Air,ápentru suma de 30 milioane de euro.

La fel ca in cazul Carpatair, 2012 a fost al 5-lea an consecutiv de pierderi si pentru compania nationala Tarom. Mai exact, operatorul de linie a raportat anul trecut un rezultat negativ de 230 de milioane de lei.

Industria europeana - pierderi de peste 1 mld. dolari

Asociatia Internationala a Transportatorilor Aerieni (IATA) estima anul trecut ca pierderile operatorilor aerieni europeni ar putea atinge 1,1 miliarde de dolariáin 2012.

Criza datoriilor din Europa ar putea afecta si profitul de 3 miliarde de dolari estimat la nivel global in acest an, a avertizat IATA, organizatie care reprezinta majoritatea liniilor aeriene internationale.

In acest context,áDeutsche Lufthansa, Air France-KLM si International Consolidated Airlines Group, cei mai mari operatori aerieni de curse regulate din Europa, au anuntat planuri de reducere de personal sau restructurare a operatiunilor.

Turbulentele de pe pietele financiare din zona euro provoaca cea mai grava criza de pana acum pentru transporturile aeriene din Europa Centrala si de Est, austeritatea, cresterea preturilor la carburanti si pierderile marilor companii de profil afectand sever operatorii de stat din regiune, se arata intr-o analiza Bloomberg din decembrie anul trecut.

Din Balcani pana in tarile baltice, masurile de austeritate au venit in paralel cu o crestere puternica a preturilor carburantilor, in timp ceáComisia Europeanaánu mai tolereaza subventii si ajutoare de stat in domeniul transporturilor aeriene.

Drept la replica (luni, 16:10)

Reprezentantii companiei aeriene Carpatair au transmis o replica la articolul realizat de catre DailyBusiness.ro.

"Compania Carpatair SA nu 'a renuntat la zborurile interne' asa cum prezentati, decizia Carpatair a fost de a zbura direct catre destinatiile finale, fara escala la Timisoara, incepand din iunie 2013. Decizia de a zbura direct, fara escala la Timisoara, a fost comunicata in mod transparent publicului si presei la data la care actionarii companiei au decis desfiintarea hub-ului de la Timisoara, pe fondul unei situatii de concurenta neloiala care a provocat pagube Carpatair SA.

Motivul litigiilor intre Carpatair si Aeroportul Timisoara, la care faceti referire in articol se refera la fondul unei suspiciuni de concurenta neloiala si acordarea de ajutoare de stat ilegale pe Aeroportul din Timisoara, situatie investigata de Comisia Europeana si de instantele romanesti unde Carpatair SA a contestat taxe percepute ilegal de administratia aeroportului, in detrimentul Carpatair SA si in favoarea altor operatori aerieni.

Fondul litigiilor cu fosti piloti care au plecat din companie este recuperarea taxelor de scolarizare pe care acestia s-I le au asumat la data inceperii pregatirii lor si care dupa plecarea din companie refuza sa le mai onoreze chiar daca formarea lor profesionala s-a efectuat . Compania in mod legitim a trecut la recuperare in instanta a acestor obligatii pe care partile le-au agreat la momentul inceperii pregatirii si pe care acum pilotii refuza sa le mai onoreze".
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Miercuri, 11 Decembrie 2019, 06:25
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter