TURISM

Industria Romaniei ca piesa de muzeu: 5 obiective care amintesc de vremuri apuse

21 septembrie 2013, ora 00:07, autor(i): Madalina Pana 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
aviatie1.jpg
Din timpul romanilor si pana in prezent in Romania s-au desfasurat multe activitati de productie ale caror momente de glorie au fost conservate in muzee din toata tara. DailyBusiness.ro va prezinta in randurile de mai jos cinci astfel de locuri in care atmosfera plina de avant muncitoresc de odinioara parca prinde viata.


Omagiu pentru mineri 

foto: ansiro.ro
foto: ansiro.ro
Muzeul Mineritului din Petrosani este singurul edificiu de cultura din Romania cu profil de tehnica miniera in carbune. Colectia Muzeului are in componenta aproximativ 1500 de piese cu caracter minier constand in: documente originale, fotocopii, schite, aparate, utilaje miniere, insigne, obiecte specifice vietii din regiune. 

Muzeul a fost inaugurat in anul 1962 ca un omagiu adus muncii minerilor, evocand istoria mineritului si dezvoltarii tehnicii miniere a exploatarii carbunelui din Valea Jiului. Cladirea care adaposteste astazi muzeul a fost construita in anul 1900 si a fost inclusa in lista monumentelor istorice, potrivit blog-ului descopera.valeajiului.org.

Razboaiele” de la Cisnadie

cazare.info
cazare.info
"Muzeul industriei textile" este situat intr-o casa din Cisnadie, unde piese principale sunt suveici, fire, daraci sau razboaie de tesut. Candva, covoarele produse aici se exportau, iar romanii abia reuseau totusi sa cumpere si ei cateva modele. Astazi se spune ca Turcia si alte tari produc mult mai ieftin si ne-au scos de pe piata.

Daracii folosesc la scarmanat lana de oaie. Cu cat este mai complex un darac, cu atat mai multa lana se scarmana, mai repede. Mai demult, mestesugarii se asociau pentru a cumpara cu darac mai bun, pe cand cei mai saraci scarmanau lana cu niste simple perii. In vremea de glorie a industriei textile din Cisnadie, tinerii din regiune veneau in petit la oras pentru ca aici lucrau foarte multe fete tinere.

Astazi muzeul evoca o industrie care in ultimii 20 de ani s-a stins. Deja la sfarsitul anilor '90 mii de angajati nu mai lucrau, pe urma numarul lor a scazut la cateva sute, cateva zeci, pana la disparitia totala a angajatilor si casarea utilajelor la fier vechi, potrivit blogului turistintaramea.

Ruinele unui oras de aur

Muzeul Mineritului Aurifer Rosia Montana se afla in apropierea fostei exploatari miniere. Aici pot fi vizitate fostele galerii romane, formate din tuneluri lungi de zeci de kilometri, pot fi vazute monumente istorice si unelte pentru minerit, gasite de arheologi in ruinele fostului oras, si constructiile folosite pentru separarea aurului de piatra, numite „steampuri”.

Prelucrarea minereului cu steampul o faceau fie barbatii sau femeile din cadrul familiei, fie oameni angajati pe baza de salariu saptamanal, numiti stempari. Steampurile se puneau in functiune in ziua de 18 martie a fiecarui an si se lucra pana pe 15 noiembrie, rareori vremea permitand sa se munceasca tot timpul anului.

In zona se mai afla celebra si zguduitor de impresionanta cetate romana Alburnus Maior. Cu galeriile ei artistice, aceasta este dovada cea mai stralucita a geniului tehnic roman, care de aproape 2000 de ani atrage admiratia tuturor vizitatorilor. Aici, arheologii au descoperit locuinte, morminte, unelte pentru minerit, multe inscriptii in limba greaca si latina si 25 de table de ceara. Majoritatea din descoperirilor arheologice pot fi vazute in Muzeul Mineritului, potrivit Directiei Judetene pentru Cultura a Patrimoniului National Alba.



Un secol de locomotive cu aburi

foto: mlaresita.org
foto: mlaresita.org
Muzeul Locomotivelor cu aburi de la Resita, lansat initial in 1972, la aniversarea unui secol de productie, cuprinde in prezent 16 exponate din diverse epoci de constructie, cel mai important fiind locomotiva Resicza, una dintre cele trei prime locomotive cu aburi construite in spatiul sud-est european, la Resita , in 1872-1873. Celelalte doua („Bogsan” si "Hungaria") au fost casate in anul 1937.

Locomotiva "Resicza" a fost recuperata, in 1961, de la Campia Turzii , unde era garata pe o linie de manevra. A fost proiectata de John Haswell (1812 – 1897), originar din Scotia, dar stabilit la Viena.

Fabricatia locomotivelor cu aburi la Resita se incheie in anul 1964. Cu doua exceptii, cele 16 piese din Muzeul de astazi, concentreaza istoria de aproape un secol a acestei importante componente a industriei constructoare de masini pe malurile Barzavei, potrivit Directiei Judetene pentru Cultura a Patrimoniului Caras-Severin.

Progres mondial, cu "aripi" romanesti 

Infiintat in 1990, Muzeul Aviatiei a fost relansat in martie 2006 pe amplasamentul fostului Aeroport Pipera din Bucuresti. Vizitarea acestuia ofera posibilitatea cunoasterii celor mai importante momente ale istoriei aviatiei romanesti, realizarile din domeniul aeronautic, contributia majora pe care au avut-o romanii de-a lungul timpului la progresul aviatiei mondiale, precum si documente, machete si fotografii inedite referitoare la istoria aeronauticii romane si punctele de interferenta cu cea universala.

Muzeul Aviatiei din Bucuresti expune pe o suprafata de peste 2.500 mp aeronave, rachete, piese de artilerie instrumente de radiolocatie. In cadrul muzeului exista insa mai multe sectii si anume istoria aeronauticii nationale, aeronave si tehnica de aviatie, istoria radiolocatiei, istoria rachetelor cu o gama variata de exponate. Patrimoniul muzeului este reprezentat de 23 de colectii si 5 arhive de documente precum si o biblioteca cu peste 15.000 de titluri, potrivit Fortelor Aeriene Romane.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Luni, 19 August 2019, 20:15
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter