- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Masuri esentiale pentru repunerea turismului printre prioritatile economiei nationale

04 May, 16:45 • adrian.mihaltianu
Turismul romanesc trebuie sa constituie un domeniu strategic pentru economia Romaniei. In acest scop, este necesara o redresare pe termen scurt, dar si o dezvoltare gandita pe termen lung, a declarat Dan Matei Agathon, presedintele Federatiei Patronatelor din Turism si Servicii (FPTR).
Masuri esentiale pentru repunerea turismului printre prioritatile economiei nationale

Astfel, pentru repunerea turismului printre prioritatile economiei nationale, sunt necesare cateva masuri esentiale:

[b]1.[/b] Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului trebuie sa creeze in interiorul sau [b]o Agentie nationala dedicata special turismului[/b] care sa poata imbina dezvoltarea regionala cu problemele specifice din turism, dar mai ales pentru a se putea realiza un program de dezvoltare pe termen mediu si lung a turismului romanesc, potrivit FPTR.

Aceasta Agentie trebuie sa lucreze cu un personal tehnic, expert pe domeniu, care a lucrat in turismul real, pentru a se descoperi prioritatile de dezvoltare, dar si pentru a verifica mereu efectele deciziilor luate. Personalul tehnic trebuie sa gaseasca solutii impreuna cu organizatiile si federatiile de turism printr-un dialog continuu si prin intalniri periodice pentru a se identifica problemele de pe teren si a se gasi solutii agreate de ambele parti.

Fara atragerea specialistilor din domeniul turistic nu se pot gasi solutii de dezvoltare sanatoasa, implementarea masurilor si gasirea solutiilor fiind eficiente doar pe baza datelor si asteptarilor reale din economia turistica, se mai arata in comunicatul Federatiei.

[b]2. Orientarea agresiva si intensiva catre pietele din vestul Europei, dar si catre cele mai putin obisnuite[/b] (Rusia, China sau Japonia, de exemplu) constituie o alta prioritate a turismului romanesc.

Acest lucru nu doar ca ar atrage un plus de calitate in turismul romanesc, dar ar contribui la fel de bine la finantarea investitiilor din turism si ar avea efecte pozitive economice pe orizontala pe tot lantul serviciilor utilizate de turisti. Strainii aleg de obicei sejururi de minim 7 nopti, prin urmare se poate realiza o ocupare mai mare a locurilor de cazare. In acest fel se poate reduce sindromul ocuparii locatiilor turistice doar peste weekend, sporind profitabilitatea agentilor economici, dar si cuantumul taxelor ce sunt platite de acestia catre buget.

[b]3. Scaderea pe termen mediu a TVA in turism pentru incoming la 9%[/b], dupa modelul de succes al Bulgariei, atat la tour operatorii locali, cat si la hotelieri, iar pe termen lung, in functie de analiza impactului scaderii TVA-ului, scaderea impozitului pe profit in acest sector.

Prin aceasta masura tour operatorii interni vor fi motivati sa promoveze pe pietele externe turismul romanesc. Aceasta scadere a TVA nu trebuie privita ca o diminuare a taxelor colectate de catre stat, avand in vedere ca in momentul de fata, din cauza numarului redus de turisti straini, sumele colectate sunt oricum mici.

„Folosirea scaderii TVA ca o parghie a dezvoltarii turismului de incoming inseamna de fapt o crestere a sumelor reale colectate, dar si o scadere a cheltuielor efectuate cu promovarea turismului. Tour operatorii si hotelierii vor fi direct interesati in aceasta promovare”, a precizat Dan Matei Agathon.

[b]4. Identificare de metode pentru a spori numarul pachetelor turistice cu destinatia Romania pentru turistii romani[/b] prin agentiile de turism si tour operatorii locali. Scopul este incurajarea agentiilor si tour operatorilor sa promoveze in primul rand calitatea si sejururi mai mari de trei nopti. In acest fel hotelierii vor fi obligati sa ridice standardul serviciilor si al unitatilor de cazare pentru a face fata unei concurente reale pe o piata extrem de transparenta si se va castiga din faptul ca ocuparea in timpul saptamanii va creste.

Pe de alta parte, achizitionarea pachetelor turistice prin intermediul agentiilor de turism reduce drastic evaziunea fiscala din turismul romanesc. Practica de a caza un turist fara a inregistra fiscal serviciul oferit va deveni imposibil deoarece hotelierul sau pensiunea va emite documentele fiscale pentru agentia de turism. Implementarea unei astfel de solutii pentru pachete turistice romanesti, chiar daca dificila pe o piata libera in care exista contraoferta sejururilor in strainatate, se poate realiza cu ajutorul anumitor facilitati fiscale.

[b]5. Promovarea turismului romanesc trebuie efectuata tinandu-se cont de stadiul de dezvoltare al locatiilor[/b] si de planurile generale de dezvoltare ale Minsiterului Dezvoltarii Regionale si Turismului.

Astfel, nu putem promova zone cu o dezvoltare slaba deoarece aducand turistii straini in astfel de zone nu vor fi multumiti, iar efectul va fi negativ pe ansamblu. Anuntand o promovare a anumitor zone strategice turistic, precum litoralul, agentii economici vor fi direct interesati in a investi acolo stiind ca aceste zone vor fi promovate serios.
[quote=Dan Matei Agathon , presedintele FPTR]Romania este bogata in atractii turistice, insa nu le putem promova fara ca acestea sa ofere conditiile unui sejur placut turistilor[/quote]
[b]6.[/b] Este nevoie ca pe termen mediu si lung sa fie [b]dezvoltata infrastructura necesara pentru a primi turistii straini[/b]: aeroporturi pentru curse charter in zonele de interes, cai de acces cat mai bune catre aceste aeroporturi pentru a se face transferul dintre aeroport si unitatea hoteliera.

[b]7. Turismul cultural[/b] trebuie promovat foarte puternic in strainatate pentru ca in acest fel turistii pot descoperi mai intai aspectele traditiei romanesti (indeosebi cele de Paste si Craciun sau diferitele sarbatori locale cum ar fi Junii la Brasov sau Festivalul de la Sighisoara), pentru ca apoi sa indreptam atentia turistului strain catre locatiile de pe litoral pe timpul verii sau catre cele de la munte pentru zonele de ski.

[b]8. Atragerea lanturilor hoteliere straine[/b] prin facilitati fiscale acordate investitorilor straini. Pe aceasta cale se poate obtine o imbunatatire considerabila a serviciilor hoteliere, avand garantia unei cresteri a numarului de turisti straini in Romania. In acelasi timp, hotelierii locali vor simti nevoia sa ridice standardele proprii pentru a face fata concurentei aparute.

[b]9. Dezvoltarea turismului din Delta Dunarii[/b] prin atragerea investitorilor cu experienta care sa pastreze echilibrul ecologic al Deltei si principiile dezvoltarii durabile. Croazierele pe Dunare ar trebui sa aibe ca punct de intoarcere Sulina, iar nu Budapesta, dar acest lucru nu este posibil fara infrastructura turistica adecvata. Prin dezvoltarea turistica a Deltei Dunarii se pot crea multe locuri de munca si surse de venit intr-o zona cu somaj ridicat.

[b]10.Dezvoltarea sistemului de all inclusive[/b], ca sistem verificat de atragere de turisti, care sa repuna Romania in competitia cu tarile care au avut succes pe aceasta directie. Sistemul all inclusive nu este cautat doar de turistii straini, motiv pentru care ar duce la cresterea numarului celor care ar alege destinatia Romania, ci este solicitat si de turistii romani, doar ca, din lipsa ofertei autohtone, acestia aleg destinatiile straine care si-au dezvoltat all inclusive.