TURISM

Pericolele unui business la inaltime. "Planul principal este supravietuirea"

25 noiembrie 2011, ora 00:01, autor(i): Andra Troasca 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
POZA.jpg
Piata liniilor aeriene se contracta tot mai mult, in conditiile crizei economice si scumpirii constante a carburantilor. Companiile traditionale pierd teren in fata celor low-cost, fiind obligate sa se reorienteze. Unele reduc preturile, altele isi gasesc salvarea in parteneriate cu branduri puternice sau recurg la solutii de back-up, prin business-uri adiacente. Vezi cat de ascutita e "muchia" pe care sta Carpatair.


Pe langa obiectul principal de activitate, acela de linie aeriana, Carpatair mai administreaza inca doua businessuri: o scoala de aviatie si o unitate pentru intretinerea aeronavelor.

Compania nu are planuri de business speciale, in conditiile in care economiile din UE sunt acum foarte incerte. “Sa vedem ce se va intampla cu criza euro, datoriile, sa vedem daca economiile nu sunt afectate de masurile de austeritate atat de grav, incat sa vorbim doar de supravietuire. Noi nu ne facem planuri mari momentan, planul principal este supravietuirea", spune directorul general al Carpatair, Nicolae Petrov.    

Despre parteneriatul cu Alitalia incheiat recent, acesta a declarat, pentru DailyBusiness.ro: “Datorita parteneriatului, vom avea un plus de pasageri de circa 5% in 2012, ceea ce inseamna mult. Marja de profit a companiilor aeriene e situata in anii buni la 3-5%. Deci, daca poti sa-ti generezi venituri aditionale de 3-5%, deja e un lucru semnificativ”.        



Desi nu tinteste foarte sus, compania are planuri de investitii intr-un business separat, constituit din unitati de intretinere a aeronavelor. Astfel, in 2 ani ar putea fi demarata constructia unui hangar de intretinere cu o capacitate de 4 aeronave mari tip Boeing si Airbus, care va necesita o investitie de circa 15 milioane de euro.      

In prezent, compania detine la Timisoara o astfel de hala, de dimensiuni mai mici – o capacitate de 2 aeronave mici – unde se opereaza intretinerea si reparatia aeronavelor proprii. Aceasta baza este operationala din 2005, dupa o investitie de 1 milion de euro. Aici lucreaza 90 de persoane.

Momentan, stocul de piese din hala se ridica la suma de 5 milioane de euro. Printre “valorile” din atelier se numara motoare de cate 2 milioane de dolari si elice pentru aeronavele SAAB de cate 100.000 de euro.

Galerie Foto
click pentru a deschide galeria
click pentru a deschide galeria
click pentru a deschide galeria
click pentru a deschide galeria
click pentru a deschide galeria
click pentru a deschide galeria
click pentru a deschide galeria
click pentru a deschide galeria
click pentru a deschide galeria
click pentru a deschide galeria
click pentru a deschide galeria
click pentru a deschide galeria
click pentru a deschide galeria


Operatiunile derulate in baza de intretinere sunt de fapt un “copy paste” dupa elvetienii care au prestat aceste servicii pentru Carpatair pana in 2005, potrivit lui Nicolae Petrov. “Din momentul in care am avut propria intretinere, am salvat 25% din costuri si am castigat la fiabilitate”, a spus acesta.

Pe langa aeronavele proprii, compania este in discutii cu partenerii din Elvetia, pentru intretinerea aeronavelor SAAB 2000.“Avand o flota mai mica, vom presta si pentru altii. Pe piata europeana, ora de service pentru aeronavele comerciale este 100 de euro, insa noi putem cobori acest pret la jumatate", a spus Nicolae Petrov.      

Un sevice complet pentru o aeronava de tip Boeing se ridica la suma de 1 milion de euro, spun oficialii companiei. In general insa, pretul se situeaza intre 600.000 de euro si 1 milion de euro. In ceea ce priveste costurile totale ale serviciilor, manopera si piesele au cote egale. Inspectiile complexe se realizeaza la o frecventa de 2-3 luni (500 de ore de zbor), iar cele mari, la 2 ani (4.000 de ore de zbor).

Media de varsta a aeronavelor din flota Carpatair este de 6 ani. Cele mai “batrane”ar putea fi retrase si inlocuite cu altele de generatie mai noua, care ar reduce cu 20% consumul de combustibil: “Daca se va scumpi si mai mult combustibilul, vom inlocui aeronavele mai vechi de 20 de ani – Fokker-ele”, au declarat oficialii companiei.

Pe piata locala, Tarom si Romaero detin  baze de intretinere similare.

Carpatair detine o scoala de aviatie la Timisoara (foto), care functioneaza de 3 ani, dupa o investitie de 1 milion de euro. Printre dotarile scolii se numara simulatorul de zbor, care a costat 500.000 de dolari, potrivit oficialilor companiei.

Licenta de pilot de linie costa la Carpatair 45.000 de euro. La aceasta suma se adauga inca 30.000 de euro – calificarea pentru un anumit tip de aeronava.      

Carpatair a avut la 10 luni 500.000 de pasageri, inregistrand o crestere cu 10% fata de perioada similara a anului trecut. Pe tot anul, compania se asteapta la un numar de 600.000 de pasageri, in crestere cu 5% fata de 2010. Cifra de afaceri pentru 2011 a companiei este estimata la suma de 70 de milioane de euro.      

In acest an, compania s-a retras de pe aeroporturile din Odessa, Atena si Cluj, “din cauza concurentei neloiale si subventionate”, potrivit directorului general al companiei, Nicolae Petrov.        

Compania are un capital social de 18 milioane de lei si numara 475 de angajati in cele 3 divizii de business.

Printre competitorii Carpatair se afla Tarom, Lufthansa, Malev.

Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Joi, 12 Decembrie 2019, 16:31
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter