- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Protectia consumatorului, gata sa dea primele amenzi pentru gratuitatile ilegale

15 Sep, 00:01 • razvan.codorean
Luna octombrie va aduce o ampla campanie de control si amenzi privind reclama inselatoare in retailul romanesc, conform Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor. ANPC vrea sa elimine cuvantul "gratuit" din magazine, in timp ce retailerii acuza incalcarea legislatiei europene.
Protectia consumatorului, gata sa dea primele amenzi pentru gratuitatile ilegale

Dupa ce le-a acordat retailerilor toata vara drept ragaz pentru a-si lichida stocurile ce contin produse promotionale, si asta dupa alte doua amanari succesive in aplicarea legii, ANPC va declansa in aceasta toamna un amplu control, urmand sa acorde amenzi de pana la 60.000 de lei pentru cei care folosesc formule de genul „produs gratuit” sau „3 produse la pret de 2”.

„Multe dintre promotiile ce se realizeaza in comertul romanesc, in marile magazine, sunt mincinoase si trebuie sa inceteze”, spune vicepresedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), Gheorghe Ciubotaru.

[quote=Gheorghe Ciubotaru, vicepresedinte ANPC]Se promit produse gratuite, cand de fapt clientul le plateste, se ofera pachete de produse care de fapt costa mai mult decat daca le-am cumpara en-detail. Cumparatorul este astfel inselat[/quote]
Ciubotaru vine si cu exemple concrete. „Daca scrie mare: Aceasta sticla de suc e gratuita, de ce te obliga sa cumperi inca una?”, se intreaba oficialul ANPC. „Am discutat cu reprezentantii organizatiilor patronale din industrie in repetate randuri si i-am informat despre faptul ca nu vom mai tolera astfel de campanii si ca din toamna vom declansa controale„, a mai spus Ciubotaru.

ANPC se bazeaza in demersul sau pe prevederile legii 363/2007, privind combaterea practicilor comerciale ilegale care prevede eliminarea gratuitatilor, sanctiuni pentru incalcarea drepturilor consumatorilor folosind publicitatea-capcana, respectiv practica de a convinge consumatorul sa cumpere de la o anumita societate facand publicitate unui produs la un pret foarte scazut, pentru care nu exista un stoc corespunzator.

Legea mai prevede interzicerea folosirii indemnurilor directe adresate copiilor de a cumpara anumite produse sau de a-si convinge parintii sa le cumpere, cat si sanctionarea comerciantilor care vor face afirmatii false cu privire la proprietatile curative ale produselor.

ANPC a dat pana acum, pentru astfel de incalcari ale legii, 104 amenzi, totalizand 446.500 lei, hipermarketurilor care au fost gasite vinovate de publicitate inselatoare. Cel mai relevant este cazul hipermarketului Real din Bucuresti.

„Produsul Almette Yogurt, avea un „Pret Special – 4,09 lei”, dar s-a constatat ca pretul anterior al produsului a fost de 3,99 lei, adica mai mic decat pretul promovat ca fiind oferta speciala. Hipermarketul avea expuse spre vanzare produsele „salata de icre cu masline”, „salata de icre cu ceapa” si „salata de icre hering cu ceapa”, pachete promotionale. Pe toate acestea erau aplicate banderole cu inscriptia „4 la pret de 3”, „platesti doar 3, primesti 4″. In urma calculului efectuat de inspectorii ANPC, acestia au descoperit ca, de fapt, consumatorii platesc mai mult decat daca ar cumpara produsele individual cu 0,72 lei, 0,12 lei si cu 1,33 lei”, anunta ANPC, intr-un comunicat de presa.

Printre companiile sanctionate s-au mai aflat Minimax Discount, Kaufland si Carrefour.

Minea: Nu ma poti amenda pentru ca ii ofer clientului un produs gratuity

Retailerii spun ca decizia ANPC nu va fi nici de aceasta data pusa in practica, pentru simplul motiv ca incalca legislatia europeana. Sorin Minea, presedintele Romalimenta, patronatul ce reuneste majoritatea producatorilor, retailerilor si organizatiilor ce activeaza in comertul romanesc, a declarat, pentru DailyBusiness.ro, ca ANPC nu are cum sa dea amenzi pentru formele cinstite de publicitate.

[quote=Sorin Minea, presedinte Romalimenta]Nu ma poti amenda ca sticla de sampon contine cu 33% la suta mai mult, ce este oferit gratuit. La fel, daca ofer clientilor 3 produse la pretul a doua, si daca la raft se dovedeste ca nu platesti nimic in plus, fata de pretul per bucata, atunci pentru ce sa ma amendezi? Pentru ca imi promovez marfa?[/quote]
„ANPC sa ii sanctioneze pe cei care cu adevarat fac publicitate mincinoasa, pe cei care te invita sa le cumperi produsele folosindu-se de tot felul de actiuni umanitare, cand de fapt nu fac altceva decat sa isi creasca profiturile”, a declarat Minea.

Presedintele Romalimenta, care este si directorul companiei Angst, spune ca ANPC ar trebui sa ii sanctioneze pe cei care „promit premii fabuloase la tombole care nu au loc niciodata, pe cei care intr-adevar, vand produse gratuite, cand de fapt costurile sunt incluse in produsul la pachet”.

Analistul Ciprian Moga, de la EQuest Consulting, considera ca razboiul dintre retaileri si ANPC nu poate fi rezolvat decat plecand de la legislatia europeana.

In UE, folosirea cuvantului gratuit este permisa, iar legea ofera posibilitatea companiilor de a se folosi de acest mod de publicitate. Exista insa, in fiecare tara in parte, reglementari proprii privind modul in care se desfasoara campaniile, iar daca se induce in eroare consumatorul, amenzile sunt deosebit de aspre”, a explicat Moga.

Analistul economic considera ca legea 363/2007, pe care o invoca ANPC in conflictul cu retailerii, a fost adoptata in pripa, multe dintre prevederile ei fiind eronate.

„Daca stai sa citesti stenogramele din Parlament, in care sunt prezentate discutiile pe tema proiectului de lege, se poate observa foarte usor ca deputatii si senatorii nu erau in tema. Este o lege ce trebuie corijata”, a declarat analistul.

Surse din piata spun ca daca ANPC va trece la amenzi, retailerii sunt pregatiti sa se adreseze justitiei si sa invoce legislatia internationala.