- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

KazMunaiGaz da banii pe Rompetrol si incepe expansiunea in Europa

23 Nov, 00:01 • Redactia DailyBusiness
KazMunaiGaz va finaliza vineri tranzactia ce vizeaza preluarea a 75% din Rompetrol Group NV, prin plata actiunilor, urmand sa analizeze si cumpararea restului de 25% din titlurile companiei si vizeaza, totodata, extinderea pe piata europeana.
KazMunaiGaz da banii pe Rompetrol si incepe expansiunea in Europa

Uzakbai Karabalyn, presedintele KazMunaiGaz, a declarat joi, la Bucuresti, ca vineri vor fi incheiate ultimele acte legate de tranzactie, urmand sa se faca si plata actiunilor. Oficialul kazah a refuzat sa faca publica valoarea operatiunii, afirmand ca este o informatie cu caracter confidential. Referindu-se la restul de 25% din actiunile Rompetrol, Karabalyn a declarat ca este interesat de ele, dar ca nu a fost luata inca nicio decizie.

Declaratiile presedintelui KazMunaiGaz vin sa confirme afirmatiile facute anterior de Dinu Patriciu, presedintele Rompetrol, care precizase ca o parte din pretul tranzactiei, estimat in mass-media la 2,7 miliarde de dolari, a fost deja platit, iar restul va fi achitat dupa ce Comisia Europeana isi va da avizul cu privire la tranzactia dintre cele doua companii.

Comisia Europeana a avizat luni, 19 noiembrie, tranzactia dintre Rompetrol Group NV si compania de stat din Kazahstan, considerand ca operatiunile din Europa ale celor doua companii sunt complementare si nu vor aparea probleme legate de concurenta, in urma tranzactiei.

Prin preluarea Rompetrol Group, KazMunaiGaz vizeaza extinderea afacerilor pe piata europeana, lucru recunoscut de Dinu Patriciu. Dupa ce a devenit cel mai bogat roman, incasand 2,17 miliarde dolari (1,59 miliarde euro), pe cele 75% din pachetul sau de actiuni la The Rompetrol Group (TRG), omul de afaceri roman a declarat, in momentul anuntului oficial al perfectarii tranzactiei, ca isi va continua munca, ambitia sa fiind sa duca societatea, peste doi ani, in primele zece companii petroliere europene din perspectiva cifrei de afaceri.

Patriciu a spus ca nu intentioneaza sa mai cumpere rafinarii in Romania si nu este interesat de achizitionarea Rafo si nici de preluarea grupului ungar Mol.

Urmatoarea tinta: preluarea companiei sarbe Naftna Industrija

Potrivit strategiei de expansiune in Balcani, TRG tinteste preluarea companiei petroliere de stat sarbe Naftna Industrija Srbije (NIS), al carui profil este foarte apropiat de cel al Rompetrol. „Vom participa la licitatia pentru preluarea NIS. Intre cele doua companii exista certe sinergii. Avem doua rafinarii asezate pe Dunare, si daca o preluam vom avea o piata de 50 de milioane de oameni”, a spus Patriciu. Compania petroliera NIS Serbia detine rafinarii la Pancevo, Novi Sad si Belgrad.

Patriciu nu exclude posibilitatea preluarii unei companii aflate intre locul 22 si prima liga a companiilor petroliere, dar a refuzat sa faca speculatii asupra acestora, spunand ca in Europa sunt, in acest moment, multiple posibilitati de preluare.

Uzakbai Karabalyn, presedintele KazMunaiGas, a refuzat joi sa dea detalii despre planurile de expansiune in Europa, precizand insa ca va sustiune proiectele strategice elaborate de Dinu Patriciu.

„Vom continua sa sustinem aceste planuri. Nu intentionam sa aducem multi oameni in echipa manageriala. Vom pastra oamenii care au adus rezultate bune companiei pana acum”, a mai spus presedintele KMG.

Romania, capul de pod al investitiilor fostului URSS in UE

Preluarea Rompetrol de catre KazMunai Gaz este doar inceputul unei infuzii de capital estic in Romania, in special capital rus, tinta finala a investitiilor fiind piata Uniunii Europene, au estimat pentru DailyBusiness analistii economici. Astfel, Romania primeste o confirmare finala pentru statutul de „cap de pod” pentru investitiile din fostul spatiu URSS in Uniunea Europeana.

Investitia rusilor de la Lukoil, ce detine peste 25% din piata carburantilor din Romania, si acum, preluarea Rompetrol de catre kazahii de la KazMunaiGaz vin sa sustina interesele esticilor in UE, au declarat analistii care spun ca, prin intrarea in Romania, KazMunayGaz isi va dubla capacitatea de rafinare, iar piata romaneasca va resimti, cu adevarat, concurenta esticilor.

„Uniunea Europeana a devenit locul celor mai importante tranzactii economice, iar companiile nascute pe cenusa fostului URSS vin sa joace puternic cartea de aur pe care o detin, resursele naturale, de care Europa este dependenta”, a declarat, anterior, analistul economic Ilie Serbanescu.

Romania, prin capacitatile sale de rafinare, si mai ales dupa primirea cu drepturi depline ca membru UE, devine o tinta extrem de interesanta pentru investitorii estici, dovada extinderea investiitiilor Lukoil in Romania si, acum preluarea Petromidia de catre kazahi, a precizat si analistul Cristian Dinulescu.

La randul sau, analistul Radu Limpede a explicat: „Schema e cat se poate de simpla. Au cumparat 75% din Rompetrol ca sa poata sa se foloseasca de rafinaria de la Petromidia. Vor aduce petrol din Kazahstan, unde au rezerve uriase, il vor prelucra la noi, iar produsele vor fi vandute in UE, fara taxe � made in Romania”.

El a spus ca vanzarea pachetului majoritar la Rompetrol reprezinta un contract avantajos atat pentru kazahi, care isi vor vinde cu si mai mare profit produsele in UE, cat si pentru Patriciu, care, pe langa suma primita, isi va putea duce la bun sfarsit visul de a transforma Rompetrol in cel mai important producator si distribuitor de carburanti din sud-estul Europei.

Rompetrol are, la Petromidia, o capacitate de rafinare de peste 4 milioane tone de titei si poate distribui mai mult de 7 milioane tone de produse petroliere anual, prin propria retea de distributie en gros si retail. Rompetrol spera ca sfarsitul anului 2007 sa ii aduca o crestere a cotei de piata la 20%, fata de 15% in 2006, a declarat recent Andre Naniche, director de operatiuni al grupului Rompetrol.

Rompetrol dispune de o retea de peste 630 de statii in Romania, Franta, Bulgaria, Albania, Georgia si Republica Moldova. Pana in 2009, Rompetrol doreste sa ajunga la 1.800 de statii de carburanti, atat in tara, cat si in strainatate, si sa atinga o cifra de afaceri de 12 miliarde dolari (circa 9 miliarde euro).