Adrian Mihaltianu: Business Auto: Companii

Cum mor titanii suedezi

23 decembrie 2009, ora 23:50 | 5.727 afisari | in Companii, Auto
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Anuntul GM conform caruia Saab nu va mai produce masini in viitorul foarte apropiat a cam asternut tristetea peste suedezi, avand in vedere ca si celalalt brand auto al lor, Volvo, nu o duce prea bine.

Totusi, daca in privinta Volvo exista vesti "bune", in persoana chinezilor de la Geely (aceiasi care au fabricat pana acum celebrele sicrie pe roti si care se chinuie de ani buni sa intre in Europa, dar nu reusesc din cauza diferentelor masive de tehnologie, indeosebi in domeniul sigurantei), in privinta Saab lucrurile sunt mult mai triste.

Marca Saab a fost mult timp cenusareasa grupului GM, asta dupa ce initial suedezii reusisera sa se impuna pe piata ca o marca inovatoare in cadrul acestui grup, marca ce a adus pe rand in atentia maselor notiuni ca turbo, siguranta, ecologie, design aerodinamic.

Interesant este ca aceste doua marci suedeze au fost intotdeauna iubite nu doar de cumparatorii lor, ci si de ceilalti, care nu si le puteau permite. Volvo a reusit sa se diferentieze pe piata ca fiind cea mai sigura marca, destinata familiilor cu venituri medii, in timp ce Saab inca ii mai face sa suspine pe fanii sportivitatii auto desi nu a mai produs ceva demn de acest renume de cel putin 6 ani. Dar niciuna dintre ele nu a reusit sa fie cu adevarat profitabila, desi dadeau de munca la mii de oameni.

Problemele legate de Saab si Volvo vin insa din alta directie decat din inabilitatea Ford sau GM de a le pozitiona pe piata. Ele vin tocmai din sistemul socialist prezent in Suedia, un sistem care asigura un standard de viata extrem de ridicat cetatenilor acestui stat (sunt inaintea Elvetiei in Europa!), dar care sufoca orice are legatura cu manufactura prin impozite foarte mari. Ma rog, chiar si cu productia robotizata. Costurile producerii de masini in Suedia, o tara profund ecologista, sunt pur si simplu atat de mari incat nu este viabil sa produci masini de volum acolo.

In plus, intr-o vreme cand statele bunastarii din vechea Europa arunca bani cu lopata pentru a-si sustine industriile (vezi Germania, Franta, Italia), Suedia a refuzat sa ajute cumva marcile aflate pe margine de cutit, cu o motivatie foarte interesanta: Statul suedez si contribuabilii suedezi NU vor detine companii auto. Scurt si la obiect, sau 'descurcati-va cum puteti, noi nu aruncam banii pe care ii dam pe cea mai buna asistenta medicala din lume, pe cel mai bun si solid sistem de pensii din lume si pe cel mai verde si curat aer din toata Europa, doar ca sa continuati voi sa produceti masini poluante si inutil de puternice.'

Asta o stiu si chinezii de la Geely, asta o stie si miliardarul olandez care sta in spatele ultimei oferte pentru Saab venite din partea Spyker. Nici macar rusii si arabii care stau in spatele Spyker nu au cutezat sa oferteze Saab, insa se pare ca daca esti miliardar si fan al marcii iti poti permite, in contextul actual, sa incerci a salva un brand chiar si pe ultima suta de metri. Asta nu inseamna ca vei si reusi.

Se vor mai produce masini in Suedia? Uitati-va la Marea Britanie. Procesul este unul continuu si ireversibil: in maximum 10-15 ani vor ramane in aceste tari extrem de evoluate social doar fabricile de foarte inalta tehnologie, restul migrand catre tarile mai putin dezvoltate. Iar cetatenii lor vor prefera tot mai mult un transport in comun ultramodern din ce in ce mai confortabil si rapid, decat sa stea blocati in ambuteiaje si in nori de fum.

Este acest lucru in folosul Suediei? Sa nu indraznim a le da tocmai noi sfaturi, nu de alta dar diferenta de civilizatie si putere economica este enorma.

Intrebarea care trebuie pusa e alta: e in folosul Romaniei sa atraga in aceasta zona fabricile si liniile de productie care sunt dezasamblate din alte tari? E in interesul Romaniei sa dea zeci de milioane de euro sub forma de ajutor de stat unor fabrici precum Ford, in contextul in care investitiile in tehnologiile verzi sunt ca si inexistente? E in interesul nostru sa preluam si sa replicam modelul folosit de suedezi in urma cu 30 de ani, intr-o vreme cand ei tocmai scapa de el, in loc sa ardem etapele si sa incurajam dezvoltarea de la zero a industriilor de inalta tehnologie, si nu a manufacturilor?

Suntem atat de preocupati cu lipsa acuta de infrastructura de orice fel (de la autostrazi pana la parcuri industriale), incat uitam ca cea mai mare greseala pe care o putem face este sa ne zbatem sa construim in urmatorii 20 de ani un sistem economic considerat deja a fi revolut in tarile occidentale, si care este sustinut acolo pe perfuzii din bani publici intr-un mod extrem de costisitor.

Uite asa ne vom trezi in 2030 ca Suedia si alte tari asemenea au inlocuit miile de locuri de munca pierdute acum cu altele semnificativ mai profitabile (si mai curate si bine platite), ridicandu-si la extrem standardul de viata, in timp ce noi ne vom confrunta cu aceleasi probleme pe care ei astazi le depasesc fluierand.

Sa fim totusi optimisti. Probabil ca in acelasi an vom termina in sfarsit de construit prima runda de autostrazi...
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
cd a spus:
25/12/2009 09:39
Provocator eseu, avand in vedere ca vine din partea unui analist al industriei/pietei auto.
Si oricum, interesanta si placuta lectura, chiar daca nu e neaparat nevoie sa fii 100% de acord cu opinia exprimata.
Pana una, alta insa -- Sarbatori Fericite, atat DB, cat si tuturor cititorilor!
 
G.Mihai a spus:
27/12/2009 22:50
Intr-adevar un articol interesant... totusi de dragul argumentatiei, autorul ar fi trebuit sa ne spuna si de unde ia statul suedez resursele pentru finantarea ajutoarelor sociale si programelor de reconversie a celor cateva mii de disponibilizati din industria auto. De asemenea ar fi trebuit sa ne spuna si care sunt fabricile de "tehnologii inalte" pe care statul suedez le sprijina si se sprijina.
Nu de alta dar poate si actualii guvernanti ar fi receptivi la acest nou "model suedez" poate mai de succes decat primul care ii era atat de drag domnului Iliescu prin anii '90
 
28/12/2009 11:26
Banii sunt luati, dupa cum am spus, din taxele foarte mari (circa 48%) pe care statul suedez le aplica businessurilor de acolo, precum si cetatenilor sai. Acest model nu poate fi replicat cu succes in Romania dintr-un motiv foarte simplu: coruptia de tip balcanic. Trebuie sa fii suedez (sau nordic, ma rog) ca banii luati de la cetateni sa se intoarca sub forma de servicii eficiente pentru toti, nu sa intre in buzunarul unora.

Referitor la 'modelul suedez', cateva date: Suedia e in top 3 mondial in privinta doctoranzilor in tehnologie si prima din UE (in top intra SUA si Japonia); are cel mai mare procent din PIB alocat cercetarii - 3.7% (lider mondial); are cel mai ieftin si raspandit acces la internet in banda larga din UE; o buna parte din exporturi sunt produse de inalta tehnologie, statul incurajand firmele exportatoare si descurajand importurile. Toate acestea sunt rolul implicarii eficiente a statului in economie, cu scopul nu de a pastra locuri de munca ci de a genera profit durabil si de a se pozitiona mereu in avangarda (somajul e relativ mare in Suedia, dar somerii lor o duc mai bine decat salariatii nostri).

Transporturile pe calea ferata si energia sunt in mare parte privatizate, asadar statul nu are aceste poveri pe umeri. Iar numarul mare de specialisti se reflecta intr-un numar mare de start-up-uri de inalta tehnologie. Suedezii atrag acum in special firmele si specialistii high-tech din restul lumii, inclusiv pe chinezi, oferindu-le un hub foarte bun pentru a se dezvolta apoi in Europa. Manufacturile 'old-school' insa sunt descurajate.

Ca atare, Suedia e pe locul 4 mondial in termeni de competitivitate economica. De aceea spun ca eu unul, desi nu sunt de acord cu inchiderea Saab, nu indraznesc sa dau sfaturi Suediei. Dimpotriva, incerc sa le inteleg modelul.

In plus, suedezii n-au dorit acest euro pe care noi ni-l dorim foarte mult si in care ne exprimam deja o multime de tranzactii, desi profita foarte mult de pe urma apartenentei la zona UE.

Poate ca ar trebui sa le intelegem modelul si mai ales modul de gandire, sa luam mana de la gura si sa vedem de ce renunta ei asa usor la niste industrii de care noi am tine cu ghearele si dintii. Abia apoi sa invatam cum putem adapta (si nu adopta) acest mod al lor de a se dezvolta.

Dar noi suntem (inclusiv eu) blocati inca intr-un mod de gandire al secolului XX, si asta ne trage in jos. Ce sa mai spunem de guvernanti, atunci... :)

Apropo de auto: suedezii incurajeaza dezvoltarea de companii care sa ofere tehnologie pentru masinile electrice. Asta o poate face si Romania, chiar acum, pentru ca sunt foarte multe tehnologii noi care sunt construibile de la zero. Dar o facem? :)
 
cezar a spus:
19/01/2010 15:43
N-am reusit sa inteleg scopul articlului.
Pina la urma, strainii fac la noi, in mare parte pe banii lor, chestii 'old-school', si asta nu e bine, ca suntem mereu 'cu 30 de ani in spatele altora'.
Pai starea asta de fapt decurge din diferenta de bani. E mai ieftin sa produci un Logan, decat o masina electrica.
Cine sa faca masini electrice in RO ?! Se inghesuie cineva ? Cumva, cu banii de la buget, ori tot felul de concubinaje public/privat. Hai sa fim seriosi.NU, se fac chestii 'old-school', si sa zicem mersi si pt. astea, ce, nu sunt destui emergenti pe piata ?
Cu alte cuvinte, articolul pleaca de la diferenta aia de civilizatie si bani, sa sa ajunga tot la aia. Pai si ce-am facut cu asta.
 
Ochi Albastri a spus:
20/01/2010 13:00
Titlu corect ar fi fost " De ce mor Titanii Suedezi ?"

Cine vrea ca Saab sau Volvo sa nu mai concureze anumiti producatori ?

Saab si Volvo pozitionau Suedia in primii 5 exportatori de produse finite din otel, cu calitate ridicata.

Saab inseamna si avioane competitive. Cine nu mai vrea concurenta ?

" Era verde " si motoarele electrice sunt " praf in ochi ".
Vom vede evolutia Suediei fara SAAB.
 
Pagini: 12
Adrian Mihaltianu
Analist piata auto
Adrian Mihaltianu
Redactor sef al publicatiei Drive-test.ro Profilul lui Adrian Mihaltianu pe Key People vezi profilul »
Categoriile blogului
Arhiva blogului
KeyJobs - Job-uri premium
portal sustinut de adevolution
Marti, 26 Mai 2020, 10:13
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter