Adriana Macsut: Etica in afaceri: Companii

Aspecte definitorii ale managementul etic

17 martie 2013, ora 22:45 | 686 afisari | in Companii
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Globalizarea si dezvoltarea corporatiilor multinationale au determinat ,,aparitia unui nou tip de manageri, capabili sa conduca, sa motiveze si sa armonizeze indivizi, grupuri si echipe de lucru cu particularitati distincte" (S. Bixter, L. S. Dugan, Profesionistii. Stil si eticheta in business, Editura Humanitas, Bucuresti, p. 110). Acestia nu mai sunt simpli manageri ci leaderi veritabili care se implica in mobilizarea angajatilor.Apare, astfel, ideea in fundamentul etic intrucat ,,iIndiferent de postul ocupat in cadrul unei companii sau de cum esti tu ca persoana, principiile etice trebuie sa stea la baza tuturor actiunilor tale" (Madalina Serban, Etica si pozitia manageriala, http://www.eva.ro/cariera/management/etica-si-pozitia-manageriala-articol-8700. html). In acest mod, se instituie managementul etic care constituie ,,managementul tuturor elementelor ce tin de viata morala a unei organizatii, fie ea afacere sau nu, in masura in care viata morala a unei organizatii este luata in serios" (Liviu Gavrilescu, Decizia etica: dificultatati si provocari, http://www.humanistica.ro/anuare/2011/Continut/Art%2025.pdf). Rezulta asadar necesitatea unui management etic dar si al unui leadership moral.

Instrumentele de lucru ale managerului etic sunt reprezentate de codurile etice, comitetele etice, trainingul etic, auditul etic, metodele de decizie etica etc. Aceste instrumente de lucru permite managerului etic sa selecteze angajati ,,pe baza abilitatilor si experientei, nu pe baza backgorundului social" (Ionela Natalia Nistor Ostipoc, ,,Deontologie si comportament organizational", in Umanism, Educatie, Resurse Umane, Editori Viorel Guliciuc, Roxana-Ema Dreve, Valeria-Alina Miron, Gabriela Platon, Marian Socoliuc, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2011, p. 162). Aceste instrumente permit selectarea unor angajati competenti, iar in instutia unde actioneaza respectivul manager etic se creeaza premize pentru un climat bazat pe respect. Acest climat este determinat de patru dimensiuni: ,,autonomia individuala, structura recompenselor,gradul de respect si suportul" (Timothy T. Campbell, "Modeling the performance prediction problem in industrial and organizational psychology", in Consulting Psychologists Press, M. D. Dunnette & L. M. Hough Edition, Handbook of Industrial and Organizational Psychology, 1990,  p. 687).Managerul etic are responsabiltatea de a institui un mediu de lucru sigur si sanatos aratatand ca salariatii ,,nu sunt simple cifre ce intra in costul final al produselor, ci sunt persoane unice care adauga valoare fiecarui aspect al afacerii" ( Un management etic al resurselor umane , http://www.be360.ro/un-management-etic-al-resurselor-umane/).

Rolul unui curs de magament etic este sa puna ,,bazele etico-metodologice ale formarii unui expert in manamentul eticii, proces de specializare care mai necesita, insa, un efort propriu ulterior de studiere si acomodare cu faptele domeniului in care va lucra" ( Valentin Muresean, Metode de decizie etica. Managementul etic al organizatiilor, http://www.filosofie.unibuc.ro/~muresan/docs/metode-decizie-etica/1-Cuprins.pdf) precum si implementarea unei conduite morale de leadership. Printr-un asemenea curs se pregatesc specialisti care ,,sa prevada problemele care apar, sa ofere solutii pe baza observatiilor practice ale angajatilor" (Pierre David, Carl Cheney, Behavior Analysis and learning,Etition Associaetes, New Jersey, p. 13) . Managerii etici pun, in acest mod, bazele gandirii morale in afaceri, ,,o gandire meta ...ce nu poate fi neglijata, pentru ca ea ne constrange la o repetare a propriei noastre culturi si metafizici (filosofie) - repetare, nu pur si simplu ca reluare de teze sau sensuri tematice, ci ca revenire la problemele filosofiei initiale: surprinderea esentelor dincolo de imediatul sensibil" ( Sorin Tudor Maxim, Etica in afaceri, curs, UNIVERSITATEA STEFAN CEL MARE" SUCEAVA, Facultatea de Stiinte Economice si Administratie Publica).
Drd. Adriana Mihaela Macsut
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Valentin Ionescu a spus:
18/03/2013 06:55
Slabut si cu greseli multe, nu se intelege nimic din acest text. Ma intreb daca autorii au inteles sau au dat doar copy/paste
 
Adriana Macsut a spus:
08/05/2013 09:41
Ati adus in discutie o problema grava numita copy-past! Astept dovezi in acest sens! Sunteti liber sa faceti comentarii despre subiectul articolului. Cum ati ajuns insa la acuzatia de copy-past?
 
Cristian Ducu a spus:
12/08/2013 00:01
Ce vrea sa spuna acest text? Care este ideea care ar trebui sa razbata de la un capat la celalalt al textului? O insiruire de lucruri fara legatura. Nu se sesizeaza nimeni de la dailybusiness cu privire la aceasta impostoare?
 
Adriana Macsut a spus:
23/09/2013 09:33
Domnule Cristian Ducu am auzit ca va ocupati de etica. A ma face impostoare deja este o acuzatie prea hazardata. Aveti dovezi in acest sens?
 
Adriana Macsut
Dr Filosofie
Adriana  Macsut
Doctor in filosofie la Scoala Doctorala de Filosofie (Universitatea Bucuresti) cu teza Doxa in conceptia... vezi profilul »
Categoriile blogului
Arhiva blogului
KeyJobs - Job-uri premium
portal sustinut de adevolution
Marti, 26 Mai 2020, 10:23
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter