Adriana Macsut: Etica in afaceri: Companii

Aspecte definitorii despre etica in afaceri

04 martie 2013, ora 12:00 | 841 afisari | in Companii
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Intrebarea care este pusa in acest articol ar fi daca este nevoie de etica in afaceri. Din punct de vedere istoric se poate afirma ca etica in afaceri incepe in Sumer. In acest sens cartea Istoria incepe in Sumer a lui S. N.   Kramer, arata ca  negotul in stadiul incipient al civilizatiei umane implica reguli de conduita morala ( S.N Kramer, Istoria incepe in Sumer, Editura Stiintifica, Bucuresti, 1962, p. 125). 

In esenta etica in afaceri se refera la un comportament moral in sfera afacerilor. Aceasta conduita morala in afaceri se refera la ,,ideea de comportament corect, cinstit in sfera   larg? a   schimburilor de bunuri, a   comertului   si negotului ” ( Vasile morar, Etica si afacerile.Moralitate elementara si responsabilitate sociala, http:// www. unibuc.ro/ prof/morar _v/docs/res/2012 augetica_ si_ afacerile. pdf, p.8).  Afacerile sunt facute de oameni, iar daca acesti oameni au un comportament moral atunci afacerile vor fi cinsttite . Este insa nevoie si de o   definitie conceptuala. Etica in afaceri, din punct de vedere conceptual, se refera la studiul situatiilor din sfera afacerilor prin care se stabileste daca un comportament este moralmente rau sau bun. De exemplu, in etica in afaceri poate exista o dilema de genul: este mita buna sau nu din punct de vedre moral.  

,,Etica in afaceri  este  studiul  modului in  care   normele morale     personale se aplica in activitatile si scopurile intreprinderii comerciale; nu este un standard moral separat , ci studiul modului in care contextual afacerilor pune persoanei morale, ce actioneaza ca agent al acestui sistem, propriile sale probleme specifice“ (Laura Nash Good Intentions Aside. A Manager’s Guide to Resolving Ethical Problems, 2nd ed, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts, p. 5).   Afacerile sunt facute intre parteri care trebuie sa respecte conduita etica definite anterior si atunci  se  impune  ca  punct  de  plecare  rationalitatea  comunicationala  intrucat comunicarea face parte in mod esential din realatile interumane, iar etica in afaceri nu poate exista fara o comunicare rationala si responsabila.

,,Responsabilitatea  nu  este  rezultatul  exclusiv  al  ratiunii; sentimentele,  gesturile care  le  exprima, sunt,   de asemenea, intelese ca manifestari specifice ale responsabilitatii purtand in ele o dimensiune cognitiva, dar care nu se exprim? exclusiv printr-o logica a ratiunii” ( Sorin Tudor Maxim, Etica in afaceri, note de curs,  Universitatea Stefan Cel Mare Suceava).  

Asadar,  conduita   morala,  rationalitatea    comunicationala si responsabilitatea sunt concepte de baza in  etica in afaceri. Se  vehiculeaza tot  mai des  sintagma de criza a  civilizatiilor, iar  aceasta criza nu poate fi dep?sita fara aportul unei constiinte rationale si responsabile la care comnunitatea oamenilor de afaceri trebuie sa adere. 

 ,,Problema centrala a epocii noastre este problema responsabilitatii. Noi nu suntem - cum se spune adesea - in fata unei crize de civilizatie, ci în zorii unei civilizatii noi si diferite, al carei ctitor este constiinta responsabilitatii. Lumea contemporana se confrunta cu probleme care niciodata nu au fost atat de grave, atat de importante, si care amplifica considerabil factorii de risc, inclusiv ai riscului fatal: disparitia speciei noastre.” (Ibidem). 

 Aceasta  perspectiva  conduce  la  regandirea discursului etic prin prisma constientizarii responsabilitatii spre care trebuie  sa  se  indrepte  contructia  teoretica  a  moralei  postmoderne  a  unei  lumi care zbate in criza economica. Devine, astfel,   importanta  problema   valorizarii  resurselor umane: ,, Fii o    constiinta! Este   exigen?a    impus? individului  de  valorile  morale,  investindu-l cu  o  responsabilitate  sporita fata de colectivitate, fata de   destinul omenirii ca intreg, fata  de sine” (ibidem).
                  Drd. Adriana Mihaela Macsut si Drd. Stefan Grosu
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: ipopescu@yahoo.com
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Liviu Drugus a spus:
13/04/2013 00:40
Stimati doctoranzi, Acest articol de initiere in ceea ce se numeste (inca) Etica in afaceri necesita in mod imperios definirea cu maxima claritate a termenilor utilizati. Sunteti convinsi ca toti termenii invocati in text au aceeasi conotatie in mintea fiecarui cititor? Din miile de definitii ale eticii, pe care dintre ele o agreati? Aveti una noua? Nu scriu aceste randuri de complezenta, ci chiar ma intereseaza sa aflu punctele voastre de vedere (sper ca nu sunt identice...)
 
Adriana Mihaela Macsut si Stefan Grosu a spus:
15/04/2013 16:11
Normal ca nu sunt identice. Am ales definitiile elaborate de doi profesori (specialisti in acest domeniu). Orice clarificare in acest domeniu este binevenita!
 
Leria Boros a spus:
07/05/2013 10:10
referitor la comentariul dlui Drugus: intrebarea este foarte interesanta in sensul ca atinge problema orientarii morale. Acolo unde o companie chiar are o orientare morala si nu adopta un cod etic, o strategie de risc etc. doar pentru ca trebuie, exista de obicei o aderenta la utilitarism (adica ceva este etic pentru ca aduce rezultate cat mai bune pentru cat mai multi) sau la deontologism (conteaza rezultatele, dar in primul rand conteaza modul in care compania se comporta fata de stakeholderi). Desigur, cele doua orientari pot fi combinate. Acestea sunt cele mai celebre, cele mai cunoscute si cele mai imbratisate, tocmai pentru ca sunt mai familiare.
 
Adriana Macsut a spus:
07/05/2013 22:29
Asadar de la etica in afaceri am ajuns la codul etic? Din nefericire insa la noi codurile etce niste compilatii jalnice. Ma intreb cand se va intelege ca o companie serioasa nu poate functiona fara un cod etic?
 
Adriana Macsut
Dr Filosofie
Adriana  Macsut
Doctor in filosofie la Scoala Doctorala de Filosofie (Universitatea Bucuresti) cu teza Doxa in conceptia... vezi profilul »
Categoriile blogului
Arhiva blogului
portal sustinut de adevolution
Miercuri, 20 Februarie 2019, 08:19
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter