Adriana Macsut: Etica in afaceri: Companii

Etica si conformitate in afaceri

11 februarie 2013, ora 18:00 | 1.130 afisari | in Companii
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Principiile prezentate in Charta Etica a unei companiei pot fi rezumate in patru sintagme usor de insusit de catre grupul angajatilor:
- sa actioneze in conformitate cu legile si reglementarile in vigoare;
- sa inradacineze o cultura a integritatii morale;
- sa dea dovada de onestitate;
- sa cladeasca relatii bazate pe respect reciproc (se pot vedea aici exemple Chart of Ethics, 01.02.2013 17:27:25; Carta etica,01.02.2013; La Carta Etica della citt� di Piacenza, 01.02.2013 17:36:40).
Acestea sunt concepte cheie care arata ca se promoveaza o politica etica in companie. Rezulta atunci o cultura organizationala a integritatii, prin care se refuza orice compromis moral. Se creeaza, in acest mod, o politica de respingere a coruptiei prin fundamentarea auditului etic. Astfel, se determina riscul care poate provoca daramarea credibilitatii unei companii (Linda Smircich, Concepts of Culture and Organizational Analysis, Administrative Science Quarterly, Volume: 28, Issue: 3, Publisher, 1983, pp. 339-358).

Este esentiala promovarea unei culturi organizationale bazata pe loialitate fata de clienti, actionari, investitori, furnizori, organizatiil non-guvernamentale (ONG) sau cu publicul larg, cat si in comunicarea interna la nivel de grup intern, cu angajatii, intre servicii sau cu partenerii sociali (ibidem).

Etica de conformitate are drept scop o politica educativa prin care se fundamenteaza comportamentul etic al angajatilor precum si promovarea unor actiuni care sa respecte legile si reglementarile in vigoare. Implica o politica manageriala fundamentata pe un leadership care sa aiba ca obiective:
- integrarea unui cod etic in viziunea, strategia si practicile companiei;
- implementarea unui leadership bazat de putere, actiune si control care sa garanteze respectarea unei politici etice;
- recrutarea unor angajati cu spirit moral si bine pregatiti din punct de vedere profesional.

Departamentul de etica de conformitate trebuie sa colaboreze cu departamentul de mangement spre a fundamenta in companie un climat moral al unei culturii organizationale care sa stimuleze ridicarea nivelului de educatie si peformanta la nivelul angajatilor. Acest departament are la baza promovarea unei atitudini care sa implementeze o politica educativa bazata pe Charta Etica a companiei indreptata spre prevenirea prin actiuni periodice audit etic a riscul etic prin coordonarea unor actiuni de sensibilizare, formare, comunicare si sanctiuni etice la nivelul angajatilor companiei.

Rezulta o politica etica (Online Ethics and Compliance Training Course, 01.02.2013 17:23:20) prin care se stabileste o responsabilitate sociala a companiei promovata prin:
-asigurarea unor conditii optime de lucru pentru angajati;
-actiuni caritabile in societate;
-folosirea unor biotehnologii si implicarea in actiuni ecologice de protectie a mediului inconjurator;
-sprijinirea demersurilor culturale si sportive;
-promovarea educatiei non-formale.
In acest mod se pun bazele unui departament performant de etica si conformitate.
Drd. Adriana Mihaela Macsut si Drd. Stefan Grosu
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: ipopescu@yahoo.com
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Stefan Vlaston a spus:
13/02/2013 13:24
Exista departamente de etica in companii? eu n-am auzit...
 
Radu Oncescu a spus:
13/02/2013 13:26
Ar fi necesara etica in companii. Poate ca vor afla ce este fair-play-ul pe piata comerciala.
 
ungureanu camelia a spus:
13/02/2013 14:08
Interesant subiect, poate ar trebui sa prezentati mai multe amanunte, care sunt avantajele concrete oferite
 
Marius Dobrin a spus:
14/02/2013 14:49
Un departament de edtica e ca un consiliu de onoare. Practic fiecare membru al unei asociati trebuie sa actioneze in baza cartei etice. Pentru ca numai asa creste credibilitatea asociatiei si pot veni avantajele prin atragerea partenerilor si clientilor.
 
Nicolae Chiperi a spus:
14/02/2013 14:53
....Ce vreau sa adaug, este ca la noi acest concept este inca la inceput de drum,...putini stiu ca exista si asa ceva care este necesar in derularea unor afaceri pe termen mediu si lung. Pe viitor trebuie implementat la toate firmele care se respecta si au un rulaj de la mediu in sus,...ceea ce ar duce la asigurarea unei piete sigure si previzibile
 
Pagini: 12
Adriana Macsut
Dr Filosofie
Adriana  Macsut
Doctor in filosofie la Scoala Doctorala de Filosofie (Universitatea Bucuresti) cu teza Doxa in conceptia... vezi profilul »
Categoriile blogului
Arhiva blogului
portal sustinut de adevolution
Miercuri, 20 Februarie 2019, 08:19
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter