Adriana Macsut: Etica in afaceri: Companii

Invatamintele lui Xenofon pentru lideri

22 aprilie 2013, ora 21:30 | 520 afisari | in Companii
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Xenofon este un istoric si scriitor grec ce a fost contemporan cu Platon. El a fost discipol al lui Socrate si acesta din urma este unul dintre personajele importante ale operelor sale. Una dintre aceste opere este intitulata Economicul. Ea trateaza despre modul ideal de administrare a proprietatilor pe care o persoana le detine. Din aceasta lucrare liderii de organizatii pot invata cateva principii de baza despre condurere. John Adair este un autor contemporan de referinta in literatura despre leadership si el acorda o importanta deosebita invataturilor lui  Xenofon. De pilda, Adair atrage atentia asupra faptului ca scriitorul grec a remarcat foarte bine ca una dintre trasaturile  cruciale pe care trebuie sa le aiba un lider este entuziasmul.

Pentru Adair entuziasmul este  esential in  leadershipul inspirational, care se bazeaza in principal pe  capacitatea liderilor de a stimula dorinta membrilor organizatiei de a-si asuma angajamentul fata de obiectivele si telul pe care trebuie sa le atinga.  John Adair a remarcat inca un lucru semnificativ in conceptia lui Xenofon despre conducere si administrare: in Economicul, scriitorul grec a asemanat conducerea soldatilor cu conducerea lucratorilor de  pe o proprietate. Xenofon a gasit aceasta asemanare, deoarece el considera ca oamenii au aceeasi natura si ca exista niste principii universale ale conducerii, indiferent de tipul de activitate pe care cei condusi il desfasoara.

In Economicul Socrate explica faptul ca atat cineva care are proprietati de gestionat cat si un comandant in razboi trebuie sa pedeapseasca persoanele nesupuse si sa le recompenseze pe cele care respecta regulile. Aceasta idee a echitatii in tratamentul persoanelor aflate in subordine se regaseste de mai multe ori in operele lui Xenofon si mai ales in Economicul. In aceasta lucrare personajul Socrate mai afirma si ca persoanele care conduc alti oameni, fie in calitate de posesori de proprietati, fie in  calitate de comandanti militari, trebuie sa ii  incurajeze si sa ii insufleteasca pe cei pe care ii conduc.  Alt aspect esential legat de modul in care cineva trebuie sa isi exercite atributiile de lider este semnalat tot in Economicul, unde aflam ca increderea si sarcinile ce presupun raspundere trebuie sa fie atribuite unei persoane corecte si competente.

Mai mult, persoana care va beneficia de incredere si sarcini de raspundere va fi instruita suplimentar, adica va fi invatata ca e bine sa fie corecta, pentru ca cei corecti au de castigat si cei incorecti au numai de pierdut. Desigur, aceasta persoana va fi si rasplatita pentru munca sa. De altfel, face parte din crezul lui Xenofon, inspirat cel mai probabil de Socrate, ideea ca oamenii pot invata sa fie virtuosi si pot de asemenea invata sa fie conducatori buni. Xenofon era convins ca abilitatile de conducator bun se pot dobandi si pot fi dezvoltate si totodata considera ca liderii au la randul lor datoria si capacitatea de a-i invata si pe altii cum sa se descurce cu sarcinile pe care le primesc. Invatarea, nu impunerea dictatoriala, are in viziunea lui Xenofon, un efect deosebit de benefic. Atat un posesor de proprietati, cat si un comandant trebuie sa-i instruiasca pe cei din subordinea lor sa respecte regulile de bunavoie, avand numai de castigat daca  fac asta, in timp ce persoanele incorecte si incompetente vor fi sanctionate.

In Comandantul de cavalerie Xenofon exprima aceeasi idee,  sustinand ca soldatii trebuie convinsi de catre comandant sa se supuna, nu prin coercitie, ci aratandu-li-se care sunt avantajele supunerii si respectiv dezavantajele indisciplinei. Xenofon atinge si problema delegarii autoritatii, chiar daca nu exprima in acesti termeni. El scrie in Comandantul de cavalerie ca un comandant nu se poate ocupa singur de conducerea soldatilor si de aceea trebuie sa fie asistat de coloneii de regimente.

In opera lui Xenofon se regasesc si alte idei despre conducere pe care de multe ori le consideram ca izvorand din gandirea contemporana a specialistilor in leadership, dar care sunt uneori extrapolari ale unor principii cunoscute deja de scriitorii antici. Xenofon scrie, de pilda, si despre datoria liderului de a fi la curent cu ceea ce se intampla in propria ograda, desigur nu direct, fiindca  este  imposibil, ci prin intermediul unor agenti care trebuie sa ii raporteze situatia. In plus, mai spune Xenofon, un lider nu poate sta linistit doar pentru ca regulile pe care se asteapta sa le respecte subordonatii sau sunt niste reguli bune. Trebuie sa existe si persoane morale si competente care sa vegheze la aplicarea lor. 

Prin urmare, putem concluziona ca liderul ideal pentru Xenofon este moral si entuziast. Desi au trecut mai bine de doua milenii de cand Xenofon isi scria operele, ideile sale despre leadership sunt perene intr-o mare masura, mai ales in ceea ce priveste cateva principii esentiale, pe care am incercat sa le rezum mai sus. Maretia viziunii lui Xenofon apare si mai evidenta daca ne gandim ca nimeni nu poate contesta ca un lider are nevoie de cel putin doua trasaturi de baza pe care scriitorul grec le-a surprins: el trebuie sa fie moral si sa aiba suficienta inteligenta emotionala si sociala pentru a interactiona cu subordonatii sai astfel incat sa le insufle angajamentul ferm pentru realizarea misiunii organizatiei.
Drd. Leria Ileana Boros
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Adriana Macsut
Dr Filosofie
Adriana  Macsut
Doctor in filosofie la Scoala Doctorala de Filosofie (Universitatea Bucuresti) cu teza Doxa in conceptia... vezi profilul »
Categoriile blogului
Arhiva blogului
KeyJobs - Job-uri premium
portal sustinut de adevolution
Sambata, 21 Septembrie 2019, 02:50
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter