Au existat pe
acest blog articole viu disputate despre venitul minim garantat asa ca o
reiterare a acestei teme se impunea de la sine. In esenta venitul minim
garantat trebuie sa fie universal, individual, neconditionat si suficient de
mare astfel incat sa asigure tuturor oamenilor fara nicio discriminare o existenta onorabila si participarea demna la
viata societatii.
,,Poate fi definit ca o forma de protectie sociala ce se intemeiaza
pe principiul solidaritatii si care se concretizeaza in acordarea de alocatii diferentiale
finantate din venituri locale cu suplimentare de la bugetul de stat, menite sa
ajute familiile, precum si persoanele singure, cu venituri scazute, sub un prag
considerat ca minimum de baza (Nicolae Ros, ,,Venitul minim garatat in Romania, in fiatiustitia.ro 109/1996).
La inceputul
acestui an (pe 14/01/2013) a fost depusa la Comisia Europeana petitia ECI(2013)000001
care poate fi gasita la o adresa de
internet (http://ec.europa.eu/citizens-initiative/public/initiatives/ongoing/details/2013/000001).
Acest document considera ca venitul minim garantat se in ,,explorarea posibilitatii
de emancipare a conditiilor de viata in UE (ibidem) si
constituie un ,,instrument de ameliorare a sistemelor respective de
securitate social? (ibidem). Pe termen
lung se arata c? in conformitatate cu anchetele sociale oameni vor ,,fi imputerniciti sa participe la
viata sociala (ibidem). Organizatorii
sunt Stanislas Iordan, Klaus Sambor, Sepp Kusstatscher, Olypios Raptis, Branko Gerlic, Anne Miller si RonaldĀ BlanskeĀ
(mail [email protected], [email protected] , ibidem).
,,Un venit minim neconditionat inseamna
sprijinirea afacerilor locale si ne-ar ajuta sa ne angajam pe deplin ca si cetateni.
Pentru a ajunge la numarul necesar de semnaturi trebuie sa contactam 500 de
milioane de cetateni din Europa si sa strangem un milion de semnaturi, iar
pentru a ajunge la numarul necesar de semnaturi este nevoie semnaturile cetatenilor
din cel putin sapte tari europene. Deja 15 State Membre UE sustin aceasta initiativa
istorica. (ibidem)
De precizat ca exista deja Carta Sociala Europeana care
prevede ca respectarea drepturilor fundamentale ale persoanelor afltate in
dificultate (adoptata la Strasbourg la 3 mai 1996, ratificata de
Romaania prin ,,Legea nr. 74/1999, publicata in Monitorul Oficial nr. 193
din 4 mai 1999). In conformitate cu legea romaneasca beneficiaza de ajutor ,,familiile si persoanele singure, cetatenii romani,
cetateni ai altor state sau apatrizi
care au resedinta sau, dupa caz, domiciliul in Romania, in condi?iile legislatiei
romane (,,Venit mimim garantat, in directiamuncii-sm.ro/aloc13.htm). Cadrul
legal este dat de ,,Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat,
publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 401 din 20 iulie 2001, cu modificarile si completarile
ulterioare (ultima modificare fiind ,,Ordonanta de urgenta nr 42/2013,
publicata in Monitorul Oficial, Partea I,
din 25 mai 2013, nr. 287/2013). Se
arata ca venitul minim este impus de obligatiile ,,asumate de Romania in
documentele semnate cu Fondul Monetar International, Banca Mondiala si Comisia
Europeana (,,Legisla?ie: OUG nr. 42/2013 pentru modificarea Legii nr.
416/2001 privind venitul minim garantat si a Legii nr. 277/2010 privind
aloca?ia pentru sustinerea familiei, in legestart.ro). Asadar dupa cum rezulta dina
ceste acte oficiale sarcina de a acorda venitul minim garantat cade in sarcina
autoritatilor publice care au drept scop sa desfasoare o ,,activitate
organizata sau autorizata de o autoritate a administratiei
publice pentru a satisface nevoi sociale de interes
public (Iorgovan A., Tratat de drept administrativ, vol. I Editura All Beck, Bucuresti, 2005,
p. 83). Anchetele sociale arata ca in toata lumea si in Romania exista a
distributie inegala a veniturilor: ,,exceptand inegalittatile care se manifesta
intre varstnici si restul populatiei in modul de distribuire a veniturilor si
in consumul de bunuri si servicii, exista o serie de inegalitati care privesc
conditiile de locuit, accesul la servicii (servicii de ocrotire a sanatatii,
servicii culturale), izolarea comunicationala, lipsa unei asistente sociale
active, abandonul rolurilor sociale active, starea de dependenta, sentimentul ca
batranul este in general o povara pentru societate (Nicolae Ros, op. cit.).
Totusi ,,discriminarea economica este responsabila pentru cea mai mare
parte a inegalitatii veniturilor, ci diferentele existente in ceea ce priveste capitalul uman (ibidem). Studiul
aprofundat arata ca
inegalitatea
veniturilor in societate constituie o consencinta rezultata in mod natural din
modul in care functioneaza piata in sensul ca aceasta ii sanctioneaza pe cei
necastigatori (Enache C., Mecu, C.,
Economie Politica, Editura Fundatiei Romania de Maine, Bucuresti,
2000, p. 115). Atunci se ajunge la un joc de loto in care piata economica
devine un loterie. In conditiile actualei crize economice nivelarea veniturilor ca solutie de inlaturare
a inegalitati sociale poate fi la fel de daunatoare precum polarizarea exacerbata a polilor saraciei
si bogatiei (ibidem). Pe de alta parte insa inexistenta unui sistem
institutionalizat de sprijin contribuie la adancirea distantelor dintre polul
bogatiei si polul saraciei si la degradarea nivelui social de trai intrucat
majoritatea oamenilor din lume traiesc la nivelul de subzistenta. Asadar
trebuie sa exista un venit minim garantat prin care ,,se reuneste ansamblul de
institutii, programe, masuri, activitati profesionale de protectie a unor persoane,
grupuri, comunitati cu probleme sociale aflate temporar in dificultate si deci
vulnerabile (Nicolae Ros, op. cit.). Garantarea venitului minin se
impune a fi un drept constitutional prin care se asigura tuturor cetatenilor
fara discriminare dreptul la demnitate umana. Orice persoana trebuie sa aiba
dreptul la securitate sociala si statul trebuia sa ia masuri reducerea
numarului persoanelor aflate sub pragul minim de saracie. Bineinteles ca aici vor aparea libertarieni
care vor sustine statul minimal dar asa cum s-a precizat piata este ca un
loterie si acesti sustinatori pot ajunge ei insisi la ciorba saracului
administrata de serviciile sociale si diferite organizatii caritabile.
Drd Adriana Mihaela Macsut
Adriana Macsut: Etica in afaceri: Companii
Venitul minim garantat in dezbatere
27 mai 2013, ora 12:15 | 428 afisari | in Companii
Comentariile acestui material
[+] Adauga comentariul tau (niciun comentariu publicat)
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: [email protected]
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
Trimite Comentariul
Adriana Macsut
Dr Filosofie
Doctor in filosofie la Scoala Doctorala de Filosofie (Universitatea Bucuresti) cu teza Doxa in conceptia... vezi profilul »
Categoriile blogului
- Companii: 54 insemnari
Arhiva blogului
- Aprilie 2015: 1 insemnare
- Martie 2015: 1 insemnare
- Februarie 2015: 1 insemnare
- Ianuarie 2015: 1 insemnare
- Septembrie 2014: 4 insemnari
- August 2014: 1 insemnare
- Iulie 2014: 2 insemnari
- Aprilie 2014: 1 insemnare
- Martie 2014: 2 insemnari
- Februarie 2014: 4 insemnari
- Ianuarie 2014: 1 insemnare
- Decembrie 2013: 1 insemnare
- Noiembrie 2013: 1 insemnare