E tragicomica
situatia de la podul Fetesti-Cernavoda de pe Autostrada Soarelui.
Tragica pentru soferii care fac cozi de 20 de kilometri si pierd ore
din timpul lor ca sa dea bani, dar si pentru statul roman, care e ca
un proprietar care are magazinul plin dar n-are destule case deschise
ca sa incaseze bani in ritmul in care ii intra cumparatorii in
pravalie, asa ca ii lasa sa plece fara sa plateasca.
De un comic amar
este stilul in care se prezinta in presa o masura luata recent. “Suspendarea platii taxei de trecere pentru utilizarea
podului peste Dunare la Fetesti-Cernavoda este menita sa duca la
deblocarea traficului, avand in vedere numarul mare de turisti care
doresc sa ajunga pe litoral”, informeaza, si explica parinteste in
acelasi timp, agentia de presa a statului, Agerpres. Si daca tot nu
va era clar ca guvernantii se zbat pentru noi, iata si continuarea,
menita sa dea si mai multa greutate acestei stralucite decizii: “O
astfel de masura a fost luata si anul trecut, pe perioada lunii
august”. Deci, cu alte cuvinte, e o masura care s-a mai luat si in
trecut si a functionat, deci e buna.
Ca sofer, nu imi
convine sa stau la coada. Dar ca cetatean e umilitor sa vad ca, ani
la rand, statul nu e in stare sa colecteze bani pe care sa ii
administreze apoi in interesul meu.
Podul Oresundsbro
leaga Suedia de Danemarca. A fost construit cu eforturi si cheltuieli
imense de cele doua guverne, care intentioneaza insa sa isi
recupereze banii ceva mai devreme de “Sfantul Asteapta”. Ca
sa treci cu masina personala acest pod taxa este de 21 de euro. Nu
comparam puterea de cumparare din Scandinavia cu cea din Est, dar
putem compara atitudinile, daca vrem sa invatam ceva. Acest pod
beneficiaza de un sistem automatizat de plata, prin care soferii
primesc un dispozitiv care se monteaza pe parbriz si care comunica
prin radio cu un cititor electronic instalat la casele de plata.
Soferul trece fara sa opreasca, iar taxa i se retrage automat din
cont. Exista mai multe sisteme de abonament cu tarife avantajoase
pentru cei care traverseaza podul mai des. Culmea, podul are si un
site, in patru limbi, cu sectiuni de Customer Service si toate
informatiile necesare.
Nu are statul roman
ingineri care sa construiasca un sistem de plata pe un pod despre
care se stie ca este traficat intens pe timpul verii? Sau ce ne
lipseste? Ma intreb si eu, ca istoricul Lucian Boia, autorul
bestsellerului “De ce este Romania altfel”. Desi imi dau seama ca
un astfel de sistem e ca un OZN pentru un aparat de stat care se
prezinta cu niste website-uri ale ministerelor pur si simplu
rusinoase pentru anul in care ne aflam.
In alta ordine de
idei, pe Centura Capitalei, statul roman a inceput investitiile
pentru largirea la patru benzi, o masura de altfel necesara ca aerul.
Dupa ce a executat partial lucrarea (29%), acum se gandeste daca mai
are rost sa o continue, avand in vedere ca in paralel i-a trecut prin
cap ideea unui alt inel de centura, in sud. “Il mai spalam sau
facem altul?”, o intreaba tiganul pe piranda despre copilul care
tocmai cazuse in noroi.
„Decizia privind
continuarea sau renuntarea la lucrarile de largire la 4 benzi a
centurii Bucuresti Sud va fi luats de conducerea CNADNR si de
conducerea Departamentului pentru Proiecte de Infrastructurs si
Investitii Straine“, spune CNADNR. Deci sa stam linistiti, avem
specialisti care analizeaza daca vom avea un inel de centura sau
doua. Conteaza mai putin ca un proiect nu ar trebui sa il excluda pe
celalalt, in timp ce rata de absorbtie a fondurilor europene se
taraie in Romania undeva pe la 15%.
Intre timp, pana ne
mai trezim putin, ne putem probabil astepta la noi solutii in
interesul cetatenilor, cum ar fi ca pe Centura Bucurestiului sa fie
permise de luni pana vineri, printre kilometri de tiruri, depasirile
peste linia continua si trasul cu pusca, “masuri menite sa duca la
deblocarea traficului”, vorba 'ceea.
Mihai Musatoiu: Opinia DailyBusiness.ro: Auto
Cum am bagat taxa de pod sub pres
18 iulie 2013, ora 13:15 | 1.096 afisari | in Auto
Comentariile acestui material
[+] Adauga comentariul tau (niciun comentariu publicat)
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: [email protected]
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
Trimite Comentariul
Mihai Musatoiu
Membru fondator DailyBusiness.ro
Va multumim pentru ca ati transformat DailyBusiness.ro in ultimii cinci ani in cel mai interactiv site de... vezi profilul »
Categoriile blogului
- Companii: 74 insemnari
- Finante-Banci: 24 insemnari
- Burse: 3 insemnari
- Internet/New Media: 43 insemnari
- Real Estate: 7 insemnari
- Media & Advertising: 17 insemnari
- Auto: 7 insemnari
- Turism: 4 insemnari
- Lifestyle: 4 insemnari
- Hardware: 8 insemnari
- Software: 8 insemnari
- Juridic: 1 insemnare
- Altele: 1 insemnare
Arhiva blogului
- Iulie 2013: 1 insemnare
- Iulie 2012: 1 insemnare
- Martie 2012: 1 insemnare
- Ianuarie 2012: 1 insemnare
- Noiembrie 2011: 1 insemnare
- Octombrie 2011: 1 insemnare
- Septembrie 2011: 1 insemnare
- Iulie 2011: 1 insemnare
- Iunie 2011: 1 insemnare
- Mai 2011: 2 insemnari
- Aprilie 2011: 3 insemnari
- Martie 2011: 3 insemnari
- Februarie 2011: 1 insemnare