Razvan Codorean: AutoBusiness: Auto

Maserati, succesul lui Luca di Montezemolo

09 martie 2007, ora 19:34 | 738 afisari | in Auto
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Atunci cind a plecat de la Ferrari pentru a deveni numarul 1 la grupul-mama, Fiat, Luca di Montezemolo avea deja temele facute.

Grupul de la Torino trebuia reorganizat pe alte principii pentru a iesi din criza in care se afla. Procesul nu trebuia insa sa fie unul haotic, vizand, simultan, toate brandurile, ci unul cu etape precise, destinate fiecaruia dintre acestea, si care sa fie sustinut de marcile care devenisera intre timp profitabile.

Evident, primul obiectiv a fost Fiat, mai cu seama ca exista si un termen-limita pana la care trebuia luata o decizie privind parteneriatul cu General Motors. Luca di Montezemolo a anticipat problemele pe care le va avea industria americana dupa atacul de la 11 septembrie 2001 si a socat pe toata lumea atunci cand a anuntat ca marca de la Torino va incerca sa se descurce singura. A fost insa masura justa.

Produse noi, o alta imagine de marca si o implicare activa in viata comunitatii (orasul Torino a suferit, cu ajutorul lui Fiat, schimbari radicale inaintea Olimpiadei de iarna din 2006) au oferit premisele iesirii din criza. Ba mai mult, Fiat a devenit profitabila cu 18 luni inaintea termenului stabilit initial.

Alfa Romeo se afla si ea intr-o profunda schimbare, pentru ca programul are drept obiectiv revenirea pe piata americana, in 2008, in timp ce in cazul Lanciei s-a adoptat, pentru moment, o strategie conservatoare, modul in care va evolua acest brand urmand sa fie decis, cel mai probabil, la inceputul deceniului viitor, atunci cand ar trebui gasit si locul acestei marci in portofoliul de produse al grupului.

O alta mutare cu greutate a fost desprinderea lui Maserati de Ferrari. Schimbarea era logica, pentru ca marca "Tridentului" devenise o piatra de moara atarnata de picioarele sprintene ale "calutului cabrat". Ferrari traieste acum a doua tinerete gratie rezultatelor din Formula 1, a noilor produse, ca si a caracterului exclusiv impus acestora (productia nu este crescuta desi clientii asteapta chiar si peste doi ani masina comandata). Maserati, in schimb, avea probleme. Si, di Montezemolo a decis sa o mute in curtea lui Fiat.

Au urmat investitii serioase, dar si dezvoltarea unei noi serii de modele, GranTourismo coupe, prezentat la Geneva, fiind primul nume dintr-o lista care se anunta destul de lunga. Urmeaza, potrivit administratorului delegat Sergio Marchionne, versiunea Spyder deszvoltata pe baza lui GranTourismo, un alt coupe, de mici dimensiuni, in timp ce SUV-ul care sa aiba la baza conceptul Kubang, prezentat in 2003, desi pregatit, nu va aparea pe piata mai devreme de 2009.

Roberto Ronchi, CEO la Maserati, a declarat la Geneva ca marca pe care o conduce va izbuti sa devina profitabila din 2008 si ca, pana in 2011, va fi in masura sa indeplineasca obiectivele stabilite impreuna cu conducerea grupului Fiat, de a vinde 12.000 de unitati anual.

Noile modele, dar si expansiunea pe alte piete, sunt determinante in atingerea acestui obiectiv, unul deloc modest daca tinem cont ca in 2006 Maserati a comercializat 5.724 unitati, in crestere cu 3% fata de anul precedent. Iar in cazul in care va reusi acest ritm de crestere, Maserati va putea sa isi finanteze singura proiectele ulterioare, devenind, ca si Fiat, un centru de profit important pentru grup.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Sergiu a spus:
14/03/2007 11:46
nu mis e pare foarte normala strategia asta sa tii clientii sa astepte 2 ani pana isi pot ridica masina comandata. am vazut ca si lamborghini are o strategie asemanatoare. daca am bani si vreau masina aceea, o vreau acum nu peste 2 ani!!
 
cristian a spus:
19/03/2007 15:37
asa o fi sa poti cumpara imediat.si totusi ferrari este un nume mare care nu-si permite sa faca rabat de la calitate sau pret.pana si la dacia romaneasca stai la coada ceva timp la hyundai la fel ,la fel si la celelalte marci normale asa ca mai vorbim de ferrari?
 
Razvan a spus:
20/03/2007 02:16
Sergiu, Cristian are dreptate cu faptul ca nu doar la marcile de lux sint exista liste de asteptare. Insa in cazul unui nume precum Ferrari, mai exista o explicatie, legata de marca. La Maranello se produc masini care vizeaza un public exclusivist. Or, daca noi ne uitam in jur sa vedem citi oameni apreciaza un accesoriu de imbracaminte sau un gadget pe care-l folosim, trebuie sa acceptam ca in cazul lor dorinta de a avea parte de un produs dedicat unei elite este si mai mare.
 
Sergiu a spus:
22/03/2007 20:42
da sunt de acord, doar ca 2 ani mise pare exagerat doar pentru a subinia ceva ce oricum stie toata lumea: ca ferrari e o marca exclusivista
 
Razvan a spus:
23/03/2007 01:32
Sergiu, sint perioade lungi de asteptare si pentru masinile de volum, pentru ca, uneori, fie ele foarte optimiste, previziunile oamenilor de marketing sint sub cererea pietei. Opel Corsa este doar ultimul exemplu. Altfel, revenind la Ferrari, compania italiana nu si-a propus sa-si exprime apartenenta la grupul marcilor de elita exclusiviste lansand o serie mica, dar a fixat un plafon maxim anual de productie. Si, pina la urma, ce este mai rau? Sa nu iti iei deloc Ferrari sau sa te bucuri de el, fie si dupa doi ani?
 
Razvan Codorean
jurnalist
Razvan Codorean
Categoriile blogului
Arhiva blogului
KeyJobs - Job-uri premium
portal sustinut de adevolution
Duminica, 27 Septembrie 2020, 22:36
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter