Stefan Vlad: Legislatie de afaceri: Juridic

Ascultarea telefoanelor de serviciu

06 martie 2008, ora 16:42 | 9.872 afisari | in Juridic
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
"Alo, buna iubito, sunt la serviciu si nu prea am chef de munca".. Oare cati dintre noi nu am fost in situatia de a ne suna mamele, iubitele, amantele sau prietenii, de la serviciu atunci cand cheful de munca era invers proportional cu vremea frumoasa de afara sau cu gravitatea unor probleme personale? Sunt convins ca multi. Ce te faci insa cand convorbirea se poarta in trei: tu, iubita ta si seful tau.

Problema ascultarii telefoanelor de serviciu este una destul de complexa, cu implicatii morale si legale greu de deslusit in spatiul oferit de acest blog. Nu voi avea pretentia ca cele ce le voi sustine reprezinta adevaruri absolute, mai ales ca mari specialisti in domeniu nu au reusit sa ajunga la o concluzie unitara.
Si totusi imi voi spune parerea.

Este legala ascultarea telefoanelor de serviciu de catre angajator? Eu consider ca nu.

Pe de-o parte avem dispozitiile art 28 din Constitutie care stipuleaza ca "secretul scrisorilor, al telegramelor, al altor trimiteri poštale, al convorbirilor telefonice ši al celorlalte mijloace legale de comunicare este inviolabil", iar pe de alta parte avem dispozitiile din Codul muncii referitoare la obligatia salariatului de a indeplinii sarcinile de serviciu si de a respecta dispozitiile din Regulamentul intern al angajatorului, obligatii stabilite de art 39 alineat 2.

Se naste asadar intrebarea daca in virtutea dreptului angajatorului de a solicita angajatului respectarea normelor si regulamentelor interne, acesta poate sa-i asculte convorbirile telefonice. Codul Muncii nu stabileste expresis verbis dreptul la ascultarea convorbirilor; prin urmare sustinatorii teoriei dreptului angajatorului, au dedus pe cale de interpretare ca dreptul angajatorului de a cere respectarea regulamentelor interne si a normelor de comportament de la serviciu, poate fi valorificat si pe calea ascultarii convorbirilor telefonice ale salariatului.

Acestia si-au justificat teoria sustinand ca:
- dreptul la ascultarea convorbirilor de serviciu face parte din ansamblul drepturilor pe care le are angajatorul de a supraveghea activitatea salariatilor precum si de a asigura disciplina la locul de munca

- Ascultarea convorbirilor nu poate fi considerata ilegala atata timp cat postul telefonic apartine societatii, si deci este absurd sa consideri ilegala activitatea de ascultare a propriilor posturi telefonice.

Rationamentul de mai sus este gresit in opinia mea si reflecta mai degraba o eventuala lipsa din partea angajatorului in ceea ce priveste activitatea de selectie profesionista a personalului inainte de angajare, precum si lipsa preocuparii de motivare a angajatilor.

Desigur ca nu sustin ca este corect ca in timpul programului de munca sa vorbesti la telefon in chestiuni personale. Insa in disputa juridica dintre dreptul constitutional la secretul corespondentei si dreptul la supravegherea si controlul salariatilor eu tind sa acord prioritate primului.

Si aceasta din patru motive principale:

1. Dreptul la secretul corespondentei este cuprins intr-o norma juridica cu valoare superioara Codului Muncii. Acest drept constitutional nu poate fi infrant doar pentru a da posibilitatea angajatorului de a aplica sanctiuni salariatului de natura disciplinara. Altfel spus, un drept constitutional nu poate fi infrant de un drept nascut dintr-un contract de drept privat;

2. Posibilitatea ascultarii convorbirilor telefonice este stabilita de lege doar in cateva cazuri care tin de savarsirea unor infractiuni sau de siguranta nationala nefiind admisa extinderea acestor situatii si la alte cazuri. Astfel de proceduri se realizeaza doar pe baza mandatului judecatorului si sub supravegherea acestuia.

3. Dreptul la secretul convorbirilor telefonice se aplica indiferent de persoana care este proprietara postului telefonic deoerece ceea ce se protejeaza este insasi secretul convorbirii. Nu se poate admite faptul ca daca porti convorbiri telefonice de la un telefon apartinand altei persoane, dreptul constitutional nu iti mai este aplicabil.(ganditi-va ce s-ar intampla in cazul convorbirilor efectuate de la telefoane publice)

4. Interceptarea fara drept a convorbirilor telefonice este o infractiune prevazuta si sanctionata de Codul Penal in art 212, cu inchisoare de pana la trei ani sau amenda. Simplul fapt ca persoana careia ii interceptezi convorbirile este salariat, nu confera vreun drept angajatorului la violarea secretului convorbirilor telefonice, in lipsa unei prevederi legale speciale in acest sens .

Mai exista si situatia in care la angajare, salariatul semneaza diverse documente prin care accepta sa-i fie ascultate convorbirile efectuate in timpul serviciului, renuntand astfel la dreptul constitutional la secretul convorbirilor telefonice. Sunt suficiente argumente care pledeaza insa impotriva valabilitatii unei astfel de renuntari si la care eu personal achiesez, argumente pe care insa nu o sa le dezvolt aici.

Chiar daca am admite insa posibilitatea unei astfel de renuntari, nu trebuie sa omitem insa faptul ca o convorbire telefonica are ca protagonisti doua persoane; iar daca de la salariat, angajatorul a reusit sa obtina o semnatura prin care renunta la drepturile sale, totusi cu siguranta ca de la mama, iubita sau amanta acestuia nu a obtinut vreun acord prin care accepta sa le fie ascultate convorbirile.

Iar acestor persoane cu siguranta ca angajatorul le incalca dreptul la secretul convorbirilor telefonice, caz in care acesta va putea fi obligat sa suporte consecintele inclusiv de natura penala. Aviz multinationalelor!
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Hrisant a spus:
07/03/2008 04:57
Mi-ar place sa vad ce ai scrie pe subiectul asta daca ai fi angajator si ai avea cateva cartite printre angajati si ai pierde la mustata comenzi intr-una.
Ascultatul telefoanelor de catre angajator e o tampenie pentru un motiv care nu l-ai vazut. Deoarece e pierdere de timp. Mai simplu e sa aduci periodic detectorul de minciuni in firma si sa pui fiecare angajat sa raspunda la intrebarea: " Ai cauzat prejudicii materiale intreprinderii tale vanzand informatii sau primind spaga?".
As vrea sa vad ce drepturi mai inventezi in apararea de tip comunist a angajatului. Oare nu salvam locurile de munca a celor loiali intreprinderii cand depistam angajati lipsiti de integritate?!
 
Iustin a spus:
07/03/2008 09:33
Factura detaliata cu destinatiile convorbirilor este la dispozitia angajatorului care este titularul postului.
Cineva ar putea sustine ca acest lucru ii incalca drepturile intrucat ii sunt monitorizate convorbilrile privind destinatia si durata.
Pe de alta parte daca angajatorul are dreptul ca proprietar al posturilor telefonice sa asculte comunicatiile, atunci operatorii de telefonie ca posesori a intregii retele de ce nu ar avea acelasi drept? Ca doar e reteaua lor :))
 
Marian Moscovici a spus:
08/03/2008 15:29
1) Interceptarea FARA DREPT a convorbirilor telefonice (Codul Penal) constituie infractiune; per a contrario, trebuie sa admitem ca exista cazuri in care putem vorbi despre interceptarea CU DREPT (legala) a convorbirilor...
(stim noi bine asta, nu ? ... "Organele.../ Serviciile...") .

Daca angajatorul isi constituie acest drept - cu ocazia predarii posesiei telefonului "de firma" catre angajat, interceptarea convorbirilor realizate cu acest telefon este legala...
Continutul clauzelor care reglementeaza uzul acestui mijloc de comunicare de firma este esential.

Renuntarea la drept a angajatului - nu e corect tratata in articol : la ce drept ar renunta acesta? El nu are dreptul sa foloseasca telefonul altfel decat in folosul si pentru firma care i l-a incredintat... deci nu renunta la nici un drept propriu atunci cand se declara de acord cu interceptarea/ localizarea/ urmarirea/ etc. ... bunului altuia, aflat in detinerea sa.

Secretul comunicatiilor telefonice (garantat constitutional) apara drepturile utilizatorilor LICITI ai mijloacelor de comunicare. De indata ce utilizarea ar fi ilegala, fraudatorie, de exemplu, ... protectia constitutionala nu mai poate fi avuta in vedere. (FRAUS OMNIA CORUMPIT.)

Pe de alta parte, dreptul la secretul convorbirilor telefonice ESTE UN DREPT al utilizatorilor liciti ai MIJLOACELOR DE COMUNICARE. Utilizatorul licit este firma.

Aviz angajatilor !

 
Gheorghe Jescu a spus:
09/03/2008 17:37
Excelent scris articolul. Precizez ca nu-l cunosc si nu sunt prieten cu autorul.
 
ANA a spus:
16/03/2008 18:12
la toate institutiile publice telefoanele sunt ascultate! si nu vorbesc numai de telefoanele institutiei ci si de telefoane mobile personale.
si nu cred ca institutia pe care o am exemplu ar avea misiuni speciale cu secrete de stat... Chestia este ca aceste institutii fasaie de persoane cu roluri bine cunoscute de informatori care trebuie sub o forma sau alta sa-si primeasca privilegiile... - informatii, comisii din care nu lipsesc niciodata.... diverse; pt ca altfel oricum nu ar sti pe ce iau salariul!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Pagini: 123
Stefan Vlad
Partener, Vlad si Minea Associates
Stefan Vlad
Partener Vlad si Minea Associates vezi profilul »
Categoriile blogului
Arhiva blogului
KeyJobs - Job-uri premium
portal sustinut de adevolution
Marti, 26 Mai 2020, 10:21
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter