Valentin Gros: Jurnalism online: Altele

Criza sau diversiune mondiala?

22 octombrie 2008, ora 14:00 | 3.301 afisari | in Altele
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
"Criza economica este o inventie ca si gripa aviara. Ambele au existat si au fost intretinute doar datorita massmedia", a comentat un cititor pe site, si are suficiente date ca sa isi sustina afirmatia, desi aceasta atinge 3 aspecte delicate.

1) Presa nu numai ca relateaza evenimente si fenomene, dar le si creeaza. La acest punct, nu cred ca mai exista pe lume naivi sau fanatici ai deontologiei jurnalistice care sa aiba alta opinie. Aici noi, "vinovatii", nu putem spune decat "nu trageti in ziaristi!" Pentru ca atunci cand vine o informatie importanta, dintr-o sursa autorizata si credibila, automat se naste dilema sintetizata de Mihai Musatoiu prin intrebarea "o dam sau o mai tinem?" Nici nu ne mai punem problema daca o publicam sau nu, ci la ce ora, ca sa obtinem maxim de audienta. Cand sefii de la Morgan Stanley sau Lehman Brothers declara pe fluxurile agentiilor de presa "intram in faliment", numai ziaristii adormiti sau aflati in excursie la Polul Nord nu intra in alerta.

2) Criza nu exista, e doar o inventie. Si in aceasta privinta, cititorul revoltat are cu ce sa argumenteze. Cand apare o criza de amploarea celei despre care vorbim (scriem) de atata vreme, companii din toate domeniile isi inchid portile, lasandu-si angajatii fara locuri de munca. Acum, se anunta unele disponibilizari (in special in sectorul financiar), dar nu la niveluri comparabile cu ce s-a intamplat in anii '30. Stiri de genul Yahoo va concedia 1.500 de angajati din 15.000 par mai degraba asociate fortat fenomenului, mai ales cand aflam ca firma in cauza a avut scaderi de profit inca din toamna 2007, astfel ca a mai pus pe liber 1.000 de angajati si in ianuarie. In timpul crahului din 1929-1933, somajul depasise 30% in Germania si Austria si 25% in Anglia.

3) Daca intr-adevar criza exista, care sunt cauzele? Explicatiile oficiale, cu credite ipotecare acordate masiv unor clienti care nu au avut capacitatea sa ramburseze, pot fi considerate destul de subrede. Banci renumite, cu specialisti care dramuiesc fiecare dolar si nu elibereaza imprumuturi decat pe baza unor studii si previzionari de piata minutioase, sa fi gresit dintr-o data atat de grav? O problema similara ridica Aura Tatu, pe blog: "unde s-au evaporat banii? Ori au intrat in buzunarele a catorva smecheri mondiali, ori banii aia n-au existat niciodata si acum s-a spart balonul de sapun".

Iar printre smecherii mondiali ar putea fi si actionarii si managerii bancilor "falimentare". Care au starnit nu indignarea, ci mila politicienilor de prim rang, acestia aratandu-se gata sa isi uneasca fortele intr-un guvern mondial, pentru redresarea situatiei.

Aceasta viziune va fi, poate, contrazisa in momentul in care anchetele FBI vor stabili eventuale responsabilitati. Pana atunci, aceste anchete sunt denumite de specialisti in materie drept "vanatoare de vrajitoare".
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
YODA a spus:
22/10/2008 21:13
Da, criza financiara este o mare inventie a acestui secol, chiar cred "marii" finantisti ca ne prostesc? Hm
 
GABRIEL a spus:
27/10/2008 09:30
Fratilor documentati-va, mergeti la fata locului si nu mai aberati ca sa va umpleti globurile cu continut mergeti in State va recomand sincer si o sa vedeti acolo realitatea. Da pot fi angrenati si se folosesc de criza aceasta si somitati care stiu sa faca jocul !! Dar real a fost o problema de creditare a pasivelor. Dadeau daca puteau si la un caine credit !! Un simplu exemplu va dau cu un salariu de 1000 dolari !! Se dadea credit pt cumparare de house unifamily de 600 mii dolarii!!! De acum 2 ani se simteau!! Si-au plasat unul la altu aceste credite toxice pe bursa dar sau impotmolit!! Si asta este simplu si normal sa apara blocajul respectiv. Scz nu am facultate dar iti recomand cand mai scrii ceva documenteaza-te ca sa poti sustine ceea ce spui.
 
Valentin a spus:
27/10/2008 11:24
Nu ma consider destul de inteligent ca sa pot da un "diagnostic" precis, de tipul "este criza", sau "e o diversiune". Prin acest articol, am lansat o tema de discutie. Referitor la creditele "toxice", ramane intrebarea: sa fi fost simple greseli, facute de banci atat de puternice?
 
Tudor a spus:
28/10/2008 16:13
Da, au fost greseli pentru ca unele pachete de investitii erau atat de complicate, ca nu au stiut exact ce cumpara. Dar a fost si frauda si coruptie. Asa cum si tu cumperi un produs electronic complicat, care crezi ca e bun si se dovedeste ca e o lamaie... Cateodata cel care ti-l vinde stie , cateodata e si el la fel de prost. De obicei insa cel care il produce, stie ca e prost, dar vrea castigul imediat. Criza este foarte reala. Banii n-au existat, au fost inventati, acum acele inventii dispar. Consecintele sant insa foarte palpabile: mai putin credit, reducerea puterii de cumparare si a cererii = disinflatie. Acum se tiparesc bani pentru a contracara fenomenul (injectare de lichiditati), dar mentinerea echilibrului este o chestiune prea complicata si socurile vor continua mult timp.
 
Mihai P a spus:
30/10/2008 17:19
Adevarul este undeva la mijloc intre ceea ce spune autorul articoloului si cel care a trimis comentariul care a generat articolul. Se poate discuta mult pe tema aceasta.

As dori doar sa intreb daca faptul ca la noi in Romania cand pretul barilului crestea repede imediat ajusta firma care vinde pretul la pompa, iar acum cand a scazut la jumate parca uita sa scada. Iar firma cu cel mai mare profit pe anul trecut este aceasi firma cu specific petrolier. Aceste lucruri cred ca au o foarte stransa legatura. Adica faptul ca in Romania firmele lucreaza cu profituri NESIMTITE si populatia trebuie sa plateasca acest pret cat credeti ca mai putea tine? Iar acum cand nu o sa mai poata sa plateasca cetateanul pretul cerut de NESIMTITI atunci declaram ca e CRIZA.

Exemple similare pot sa va dau din cel putin 15 industrii:
- alimentele din Romania de ce costa mai mult decat in orice tara din vestul Europei?
- materialele de constructii de ce sunt mai scumpe cu 30 - 40 % decat in Germania?
- developerii imobiliari de ce puteau face profit de minim 100% pe apartamentele vandute, iar acum cand nu poate sa plateasca lumea pentru ele se declara criza?
- bancile de ce isi concediaza angajatii acum cand nu mai pot da credite cand intr-o tara saraca cum e Romania si acum 10 - 15 ani aveau cele mai luxoase sedii si plateau cel mai bine, adica realizau profituri super mari chiar si in anii 95 - 98 cand economia tarii era intr-o gaura neagra
- de ce platim pretul cel mai mare pentru utilitatile de apa, canalizare si incalzire centralizata?

Exemplele pot continua.

Intr-o economie stabila daca o firma are o crestere de 5% pe an proprietarul se bucura. In Romania daca nu faci 30% declaram criza.
 
Pagini: 12
Valentin Gros
Redactor sef DailyBusiness.ro (2007-2014)
Valentin Gros
Categoriile blogului
Arhiva blogului
KeyJobs - Job-uri premium
portal sustinut de adevolution
Sambata, 26 Septembrie 2020, 01:14
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter