Valentin Gros: Jurnalism online: Media & Advertising

Michael Jackson, ultima victima a unui sistem invechit?

29 iunie 2009, ora 15:14 | 3.151 afisari | in Media & Advertising
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Michael Jackson a murit la 51 de ani, rapus de propria celebritate. El completeaza astfel o lista lunga de nume grele ale muzicii si filmului, disparute prematur dintre noi. Sau poate chiar ii pune capat.

Un documentar facut in urma cu cativa ani il prezenta pe artist la cumparaturi, prin magazine de obiecte decorative. Achizitiona la preturi de mii sau chiar zeci de mii de dolari globuri, figurine, insigne, bibelouri. Bani castigati din greu, prin nenumarate concerte si inregistrari istovitoare, erau cheltuiti cu o viteza uimitoare. Sistemul care il imbogatise pe tanarul talentat isi lua tainul. Cu varf si indesat.

Unul dintre cei mai mari cantareti din toate timpurile a sfarsit flamand (avea in stomac medicamente in loc de hrana) si cu datorii de sute de milioane de dolari. Cum de s-a ajuns aici?

Pana in urma cu circa un secol, oamenii care intretineau buna dispozitie se urcau pe scena, cantau, recitau ori jucau o piesa de teatru si primeau in schimb sume de bani (sau, in timpuri mai stravechi si in targuri saracacioase, cate un blid de mancare). Dupa care se amestecau in multime.

Cinematograful si mai tarziu radioul si televiziunea au schimbat total, sau mai bine-zis chiar au inventat "industria de entertainment", cum o numim azi. Ceea ce era pe vremea lui Shakespeare sau Beethoven nu stiu daca putem numi "industrie", mai ales comparativ cu ce se intampla in prezent.

In perioada dintre cele doua razboaie mondiale, actorii si cantaretii au incetat sa mai fie doar "oamenii care ne distreaza" si s-au transformat in personaje adorate, precum zeitatile din antichitate. Marlene Dietrich, Greta Garbo, Rudolph Valentino, Tino Rossi, Fred Astaire deja nu mai puteau sa se plimbe pe strada, pentru ca riscau sa fie sufocati de asaltul fanilor.

De prin anii '60, fenomenul s-a amplificat, dar a a facut si victime. Multi artisti nu au suportat trecerea de la statutul de persoana obisnuita la cel de "superstar" si au cazut prada epuizarii, consumului de substante nocive, sau in mod direct popularitatii. Marilyn Monroe a murit la 36 de ani, Elvis Presley la 42. Jim Morrison, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Kurt Cobain au plecat in nefiinta inainte de a implini 30 de ani. John Lennon a fost impuscat la 40 de ani.

Toti acesti oameni puteau sa mai munceasca inca multi ani. Au fost devorati insa chiar de sistemul care i-a propulsat.

Poate ca moartea lui Michael Jackson va aduce, in sfarsit, o schimbare de optica, astfel incat mai-marii "entertainment-ului" sa administreze altfel productiile artistilor si impactul lor asupra mentalului colectiv. O umanizare a sistemului in cauza ar insemna mai multi ani de viata si, de ce nu, mai multi bani pentru toti cei care isi castiga existenta in acest domeniu.

Sau poate ca, paradoxal, insasi tehnologia va re-umaniza vedetele. Astfel, nu va mai trebui sa vina o minte lucida si sa ne spuna "nu-l mai divinizati pe Rege, pentru ca asa il ucideti". Din simplul motiv ca nu va mai exista un singur rege. Internetul si dezvoltarea televiziunii ne ofera o infinitate de optiuni si implicit, o infinitate de "regi potentiali". Nimeni nu va mai purta pe umeri atata grandoare, incat sa cada strivit. E posibil ca Michael Jackson sa fi fost ultima victima.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Mihaela a spus:
01/07/2009 09:39
Interesant punctul tau de vedere, Valentin. Sper sa ai dreptate, iar cei care muncesc pentru distractia noastra sa mai aiba ani buni si multi de creativitate.
 
Andrutza a spus:
01/07/2009 11:18
Totusi sa nu uitam ca o mai avem pe "Regina" Madonna.
Si pe langa ea, zeci de printese ale noului val, in frunte cu "ultratalentata" Britney Spears.
 
cris a spus:
01/07/2009 12:23
Ce ciudat e ca recunoastem tot felul de regi, ba al Rock-ului, ba al berii (Ursus), avem chiar si regine..:) (regina frumusetii)...tot felul de regi si regine bantuie existenta noastra. Oare Dumnezeu asta vrea? Sa avem noi regii si reginele noastre? Sa ne amintim ca atunci cand poporul Israel a vrut sa aiba si el un rege, asa cum aveau neamurile din jur, Dumnezeu i-a avertizat ca nu le va fi bine cu ei (ei vor stapani peste ei, vor lua tot ce e mai bun in tara, va lua flacaii si fecioarele ca sa slujeasca lui, etc, etc). Ei, dar oamenii au spus, noi vrem rege (cu alte cuvinte, nu te vrem pe Tine ca Rege al nostru!). Si au avut.
Si acum este aceeasi situatie. Avem "nevoie" de regi care sa fie modelul nostru...E uimitor felul de a gandi al oamenilor, nu-i asa?
 
Alina Blaga a spus:
01/07/2009 22:30
Michael Jackson a fost rapus de propria-i glorie. Cu siguranta toata atentia acordata de mass-media, tot succesul avut l-au doborat, l-au falimentat si a trebuit sa moara falimentat. Aceasta lume a fost prea puternica pentru el si l-au doborat, desi multe se vehiculeaza in presa, ca ar fi fost distrus din punct de vedere psihic, ca ar fi decazut, si-ar fi dorit sa moara, desi ultimele poze cu el la repetitii arata exact contrariul.

Ideea este ca nimeni nu va sti prin ce a trecut el, care a fost cu adevarat viata lui, ce e drept este ca si-a dorit sa lase ceva bani copiilor sai prin piesele care le-a facut si nu le-a scos. Pacat ca nu are reusit sa faca turneul acesta pentru care s-a pregatit atat.
 
IceMan a spus:
05/07/2009 14:20
Deci MJ nu a murit rapus de propria lui celebritate..aberarant, nu a fost Kurt Cobain.
Documentarul la care faci referire se petrecea intr-un anticariat imens unde MJ cumpara tablouri,mese si alte obiecte de arta cu adevarat de calitate(l-am vazut pe NBC) si nu insigne sau alte chestii pe care le inventezi tu...insa fraza ta care zice citez : "... a sfarsit flamand (avea in stomac medicamente in loc de hrana) " denota ce deductie simplista ai, ce intuitie de jurnalist de cartier sau mahala, o expresie care nu aduce nimic intr-un context deja sarac in detalii, o fraza de forumist cu 2 clase.
Deci Valentine vrei sa pari ceea ce nu esti si nu vei reusi niciodata...un jurnalist intrinsec si de buna calitate.
Forget that.
 
Pagini: 12
Valentin Gros
Redactor sef DailyBusiness.ro (2007-2014)
Valentin Gros
Categoriile blogului
Arhiva blogului
KeyJobs - Job-uri premium
portal sustinut de adevolution
Sambata, 26 Septembrie 2020, 02:14
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter