AUTO

Capcanele taxei de autostrada. Cum vrea statul sa-si astampere foamea din banii soferilor

14 mai 2013, ora 00:07, autor(i): Adrian Negrescu 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
autoroute1.jpg
3 euro pe suta de kilometri. Atat vom plati in viitor pentru a circula pe “vastele” autostrazi ale patriei. Ministrul Infrastructurii, Dan Sova, a pus deja “carul in fata boilor”, anuntand cu surle si trambite ca va taxa tot ce misca. Transportatorii trag un semnal de alarma. La foamea de bani de care sufera statul, n-ar fi exclus sa vedem birul peste tot.

Ceea ce DailyBusiness.ro a anticipat, recent, intr-o analiza intitulata “Prima autostrada privata din Romania. Cat vom plati pentru a circula mai repede, a devenit, cateva zile mai tarziu, realitate.  

Autoritatile se pregatesc sa introduca taxe pe autostrazi, iar ministrul Sova a pomenit, intr-o declaratie facuta in weekend la Pro TV, de un tarif de 3 euro/100 km., exact cifra estimata de DailyBusiness.ro.

Sova a aratat ca primele autostrazi care vor fi taxate vor fi tronsoanele de autostrada Comarnic - Brasov si Craiova - Pitesti, precum si centura Sud a Bucurestiului. Exista o mica mare problema. Acestea inca nu au fost construite asa ca lui Sova ii va ramane doar sa ia “praful de pe toba”.



Taxa ar trebuit platita diferentiat, dupa principiul - Poluatorul platesteIon Lixandru, fost vicepresedinte UNTRR

Reprezentantii transportatorilor afirma ca declaratia lui Sova ascunde insa altceva. Ar fi un test pentru a vedea cum percepe opinia publica introducerea taxei de autostrada. Decizie pe care am putea sa o vedem pusa in practica cat de curand, odata cu semnarea acordului pentru finantarea centurii de sud a Bucurestiului.   

Asa cum relatam zilele trecute, autoritatile vor concesiona castigatorului licitatiei si operarea si intretinerea autostrazilor A1 Bucuresti - Pitesti si A2 Bucuresti - Constanta. Cu alte cuvinte, odata cu inceperea lucrarilor la centura capitalei, ne vom trezi, cel mai probabil, si cu taxa de autostrada pe A1 si A2.  

Italienii de la  Astaldi in consortiu cu firma romaneasca Euro Construct Trading 98, firma italiana Impregilo si asocierile Strabag-Vinci-Aktor si Spedition UMB-Tehnostrade si-au depus deja ofertele pentru constructia soselei care va avea 48 km si ar urma sa coste 2 miliarde de euro. 

“Daca se va ajunge la taxarea A1, A2 si A3, va fi in mod clar o incalcare a legii. Pe autostrazile construite in parteneriat public-privat, cu banii investitorilor privati, este normal sa fie introdusa, insa la cele construite cu bani de la buget sau din fonduri UE, legea interzice strict acest lucru”, afirma Augustin Hagiu, consultant in transporturi.  

Prima autostrada privata din Romania ar urma sa fie cea care va lega Pitestiul de Craiova, urmata de Comarnic - Brasov si centura Sud a Bucurestiului. Autoritatile spera ca acestea sa fie construite pana in 2016.  

Cert este ca in Strategia bugetar-fiscala pentru 2012-2014 se mentioneaza, negru pe alb, la capitolul „Politica in domeniul transporturilor si infrastructurii”  ca unul dintre obiectivele propuse este „introducerea taxei de autostrada”.    

Transportatorii vor taxe diferentiate

Potrivit lui Augustin Hagiu, nivelul de 3 euro/100 de km este unul acceptabil insa este obligatoriu ca, daca se va introduce taxa, ar trebui sa avem si serviciile asigurate.  

“Ca sa percepi o astfel de taxa inseamna ca trebuie sa asiguri toate serviciile necesare, de la gardurile de protectie la zonele de servicii. Daca va uitati la A2 spre Constanta, nici acum nu avem benzinarii pe tronsonul nou inaugurat, iar gardurile au disparut deja”, spune Hagiu.

El crede ca sr trebui redusa viteza maxima pe autostrazile A1 si A2 de la 130 la 100 km/ora, pentru ca, "in absenta gardurilor, oricand iti poate sari in fata un animal si e pericol de accident".

Dubla impunere?

Ion Lixandru, fostul vicepresedintele al Asociatiei Transportatorilor Rutieri din Romania, remarca o alta problema cu viitoarea taxa de autostrada.  

“Sa nu uitam ca avem deja acciza din pretul carburantilor, care este tot taxa de drum, pentru drumurile nationale. Daca autostrazile vor ramane la CNADNR, va insemna clar o dubla impunere. Va trebui sa se renunte la una din ele. Mai cu seama ca mai avem deja o taxa, cea de pod, care este, de asemenea, ilegala”, a mai spus acesta.   Tot el mai remarca si o alta problema a taxei de 3 euro.  

“Daca vor merge si vor taxa uniform, la 3 euro pe toata lumea, nu va fi corect.  Cred ca ar trebui sa avem o grila de impozitare pe principiul “poluatorul plateste”. Daca ai masina electrica, de exemplu, sa platesti mai putin decat una cu motor clasic etc”, a spus acesta.

Potrivit lui Augustin Hagiu, negocierile ce se vor purta in acest an cu constructorii viitoarelor autostrazi private vor fi extrem de importante privind dezvoltarea economica a Romaniei.

“Ganditi-va ca aceste contracte se vor negocia pe cateva zeci de ani. Va depinde de puterea statului roman de a impune si impulsiona transportul rutier, prin acest sistem de taxe. Depinde foarte mult la ce preturi si in ce conditii vom concesiona pamantul Romaniei chiar si pentru constructia de autoastrazi, care sunt absolut necesare. Sa nu ne trezim ca  in cazul Bechtel, ca ne vom arde puternic, platind de cateva ori mai mult decat in alte tari europene”, a spus acesta.  

Ion Lixandru este convins ca Romania nu se va “frige” cu taxa de autostrada. “Statul roman nu va putea negocia alte conditii decat cele conforme standardelor UE. Vom intra in coridoarele europene si va trebui sa ne armonizam legislatia, asa ca nu cred ca se va sari calul”, a mai spus acesta.

Modalitati de plata  

Ministrul Dan Sova a declarat ca taxa de autostrada nu va insemna construirea unor noi sisteme de bariere. “Pentru taxarea masinilor care circula pe autostrazi exista mai multe posibilitati, precum varianta cu telefonul mobil, printr-un cod de bare amplasat pe geam sau prin achizitia unei viniete”, afirma acesta, citat de Mediafax.   

"O sa fie si taxa electronica, cu telefonul mobil, o sa fie si cu un cod de bare pe geam, cine circula mai mult, eventual, o sa fie si cu posibilitatea sa-ti cumperi vinieta de la benzinarie si sa ti-o pui in geam", a adaugat ministrul.   

El a precizat ca nu va fi utilizat sistemul cu bariere, care ar genera aglomeratie si nu este agreat de potentialii investitori in constructia de autostrazi.   

Intrebat ce va presupune taxarea cu cod de bare, Sova a aratat ca aceasta formula vizeaza achizitia unui tip de vinieta amplasata pe geam: "Cand treci, camera de luat vederi iti ia codul de bare si iti ia banii din cont automat".
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Miercuri, 21 August 2019, 11:42
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter