- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Cine pierde si cine castiga din viitorul impozit auto anti-poluare?

12 Feb, 00:01 • razvan.codorean
Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, a confirmat miercuri ca, din vara acestui an, va fi introdus un impozit unitar pe piata auto, a carui valoare va fi stabilita in functie de gradul de poluare si capacitatea cilindrica a masinii. Expertii auto spun ca principalii beneficiari ai legii vor fi Dacia si Ford si importatorii de masini noi, iar de pierdut vor avea cei care au masini mai vechi de 4-5 ani, cu motoare sub Euro IV.
Cine pierde si cine castiga din viitorul impozit auto anti-poluare?

Ceea ce DailyBusiness.ro anticipa inca de anul trecut, a devenit acum o masura oficiala a autoritatilor. Guvernul va elabora o lege prin care va impune un impozit anual auto, platit de toti proprietarii de automobile, camioane, tractoare sau alte vehicule cu motor pe carburanti fosili (benzina, motorina, GPL).

Potrivit ministrului Nicolae Nemirschi, valoarea impozitului va fi calculata in functie de capacitatea cilindrica a masinii si de gradul de poluare.

„Pe termen mediu vom introduce in Parlament un proiect de lege care sa reprezinte o taxa anuala pentru toti poluatorii, deci va fi vorba de grame de dioxid de carbon si de capacitatea motorului, acelea vor fi cele doua elemente care se vor lua in calculul noii taxe, care de fapt nu este cea despre care vorbim in ordonanta”, a precizat Nemirschi, fara a da mai multe detalii.

[quote=Liviu Dobrin, analist auto]Cine vrea o masina de capacitate cilindrica mare, de 3.000 de centimetri cubi, trebuie sa plateasca mai mult decat unul care opteaza pentru un motor de 1.100 de centimetri cubi. La fel, daca vrei masina veche, pe care o iei ieftin de afara, trebuie sa platesti mai mult, pentru ca poluezi mai mult[/quote]
Decizia a fost anticipata de analistii auto care spun ca aceasta era singura iesire din actuala criza de pe piata auto. Introducerea impozitului va elimina orice discutii legate de discriminarile statuate de taxa de prima inmatriculare, va stimula achizitia de masini noi, dar ii va sanctiona in mod direct pe cei (multi) care polueaza in Romania.

Impozitul anti-poluare, intre beneficii economice si probleme sociale

Specialistii din industria auto spun ca introducerea impozitului va crea puternice controverse si va genera posibile forme de protest, incomparabil mai mari decat cele generate de taxa de prima inmatriculare.

Si asta pentru ca, daca vor fi respectate principiile amintite de Nemirschi – gradul de poluare, vechimea masinii si capacitatea cilindrica – acest impozit va afecta financiar aproape 3 milioane de romani ce detin masini care nu au Euro 4.

„Proprietarii de Dacii, de masini second-hand aduse de afara la un pret de chilipir, se vor trezi ca vor avea de platit impozite de cateva ori mai mari decat in prezent”, a explicat, pentru DailyBusiness.ro, fostul director APIA, Marius Carp.

[quote=Daniel Costea, analist auto]In cazul in care acest impozit va fi platit la fel ca in Germania sau alte state occidentale, va deveni mai ieftin sa iti iei o masina noua decat sa o pastrezi pe cea veche[/quote]
Introducerea impozitului va afecta si pe cei care detin in prezent masini cu motoare puternice, de peste 3.000 centimetri cubi, care ar urma sa plateasca impozite mult mai mari.

„De ce in Germania sau in Franta nu vezi atat de multe SUV-uri ca la noi? Sau in tarile scandinave. Legislatia descurajeaza acolo si, probabil, o va face si la noi, detinerea de automobile mari consumatoare de carburanti”, a declarat analistul Liviu Dobrin.

Daca pe cei care detin masini vechi sau cu motoare puternice, introducerea unui astfel de impozit ii va dezavantaja cu siguranta, urmand sa le scoata mai multi bani din buzunar,
principalii beneficiari vor fi statul, care va incasa mai multi bani la buget, si producatorii si importatorii de automobile noi.

Romanii vor fi stimulati sa cumpere masini noi, impozitele urmand sa fie mult mai mici, posibil zero in cazul masinilor ecologice.

„Piata auto mondiala trece in prezent prin modificari fundamentale. Daca pana acum un an, masinile electrice, pe combustibili alternativi erau privite ca un fel de moft, cu aplicabilitate intr-un viitor indepartat, odata cu criza mondiala a petrolului si prabusirea pietei auto, trendul green a devenit o necesitate„, comenteaza analistul auto Razvan Codorean.

„In acest context, legislatia europeana, pe care Romania trebuie sa o respecte, prevede trecerea la astfel de vehicule, iar eliminarea din circulatie a masinilor non-euro, prevazuta pentru 2011, este doar primul pas”, a spus analistul auto.

Noul impozit auto, coroborat cu programul Rabla, ar putea reprezenta astfel colacul de salvare pentru industria auto, producatorii autohtoni Dacia si Ford, dar si importatorii auto urmand sa aiba acces la o afacere de miliarde de euro.

„In conditiile in care media de varsta a autovehiculelor este de peste 15,5 ani si continua sa creasca, potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), aplicarea unui astfel de impozit ii va determina pe multi sa isi cumpere masina noua sau sa renunte la cea veche”, a declarat analistul Daniel Costea. „Prima de casare a crescut la 3800 de lei, iar numarul masinilor din Programul Rabla a fost extins la 60.000 de unitati. Cu siguranta ca introducerea impozitului va impulsiona vanzarile in acest program”, a mai spus analistul.

Ministerul Mediului a inceput deja sa lucreze la acest proiect de lege, a declarat ministrul Nicolae Nemirschi. Daca in privinta modului de calcul si a termenului de aplicare nu au fost furnizate date concrete, un lucru este insa sigur. Proiectul nu va avea nicio problema in a trece de Parlament, coalitia de guvernare avand o majoritate confortabila.